Wat is structured data

Wat is structured data en hoe kan jij structured data optimaal inzetten?

Structured data is content dat gemarkeerd is met een stukje code, zodat die content begrijpelijk wordt gemaakt voor de zoekmachines.

Zo kun je bijvoorbeeld aan Google laten weten dat de reviews op je website ook echt reviews zijn.

Dat komt er dan zo uit te zien:

Structured data Google Snippet

Naast de reviewsterren en de prijsklasse zijn er nog meer vormen van structured data.

Welke soorten structured data zijn er dan en hoe zien die er uit?

Voor elke sector is er wel een vorm van structured data wat een toevoeging is voor jouw online aanwezigheid.

Van bakker tot webshop (of een webshop met bakkersspullen) en van advocaat tot groothandel.

Om je een idee te geven van die vormen, zal ik ze allemaal even (kort) behandelen.

Breadcrumbs

Breadcrumbs, ook wel broodkruimelpad genoemd, is het markeren van content met als doel om een deel van de URL-structuur van je website duidelijk te maken aan Google.

Dit heeft als voordeel dat Google je website beter en sneller begrijpt en dat je website dus beter en sneller te indexeren is.

Een handig neveneffect van het toevoegen van breadcrumbs is dat je zoekresultaat er anders uit komt er zien.

Zoiets als dit dus:

Structured data breadcrumbs

Een concurrent van Eijerkamp heeft geen breadcrumbs en dat ziet er als volgt uit:

Geen breadcrumbs

Zie je het verschil?

Het zoekresultaat van Eijerkamp ziet er net wat beter uit.

Sitelinks

Sitelinks zijn links onder de meta omschrijving in de organische zoekresultaten die het de bezoeker makkelijker maakt om ook meteen andere pagina’s dan de homepagina te bezoeken.

Dat klinkt spannend, maar ziet er als volgt uit:

Structured data sitelinks

Het voordeel hiervan is dat potentiële klanten meteen naar de juiste pagina kunnen gaan binnen jouw website.

Ze hoeven niet te zoeken, niet rond te klikken maar landen meteen goed.

Dat scheelt bezoekers tijd en geeft meer gebruiksgemak.

Ontzettend fijn voor je bezoekers dus.

Maar het hebben van sitelinks heeft nog een groot voordeel.

Je eist namelijk meer ruimte op in de zoekresultaten; je valt iets meer op als je concurrenten ze niet hebben.

Producten

Als je producten verkoopt op je website, dan is deze vorm van structured data een must-have.

Je kan namelijk in de zoekresultaten laten zien wat de prijs van het product is en of het product nog op voorraad is:

Structured data producten

Dat kan voor een potentiële klant doorslaggevend zijn.

Maar let wel op!

Als je die belofte niet nakomt en je jouw product niet op voorraad hebt, kan het juist een conversiekiller zijn.

Recepten

De structured data voor recepten is dé vorm van structured data als je de bereiding van je oma’s appeltaart deelt.

Of als je aan je bezoekers het geheime recept van die speciale McDonald’s saus verklapt.

Met structured data voor recepten kun je namelijk meteen laten zien hoe lang het duurt om iets te maken en hoeveel calorieën er in een gerecht zitten.

Dit kan de teleurstelling voorkomen bij mensen die weinig tijd hebben of mensen die op dieet zijn.

Structured data recepten

Omdat je meteen een stukje informatie biedt, kan het de zoeker overhalen om op jouw website dit te klikken.

En dat is natuurlijk wat je wilt.

Evenementen

Het markeren van de content omtrent je evenement kan resulteren in twee voordelen:

1: de evenementen kunnen getoond worden onder je zoekresultaten …

Zo dus:

Structured data evenemten

En 2: de evenementen kunnen toegevoegd worden boven alle zoekresultaten.

Dat ziet er dan weer zo uit:

Voordeel 1 zorgt ervoor dat je meer ruimte opeist in de zoekresultaten en laat mensen meteen weten welke evenementen jij allemaal aanbiedt.

Voordeel 2 leidt er vooral toe dat mensen die niet direct opzoek waren naar jouw organisatie toch jouw evenementen krijgen te zien.

Lokaal bedrijf

Wanneer je een bakker om de hoek of een andere ‘kleine’ ondernemer bent, dan moet je gebruik maken van de structured data voor lokale bedrijven.

Ja, dat lees je goed: moet.

Dat zeg ik eigenlijk nooit.

Maar je wilt natuurlijk gevonden worden als bakker zijnde wanneer iemand zoekt op ‘bakker in Duiven’.

Maar je wilt ook gevonden worden als iemand in Duiven alleen googlet op ‘bakker’.

En om dan goed gevonden te worden moet je de structured data voor lokale bedrijven gebruiken.

In combinatie met een Google Mijn Bedrijf pagina wordt het maximale uit de structured data voor lokale bedrijven gehaald. Klik hier om naar mijn blog te gaan voor het aanvragen van een Google Mijn Bedrijf pagina.

Reviews

Ah, daar is mijn favoriete vorm van structured data: de reviewsterren.

De reviewsterren zijn een ontzettend krachtig middel om iemand over te halen om op jouw organisatie te klikken.

Met een goede rating bewijs je dat je goed werkt levert.

Daarnaast val je door de sterren ook meer op.

Kijk maar:

Structured data reviewsterren

Welke van de twee vind jij het meest opvallen?

De bovenste, natuurlijk, want dat zijn wij!

Maar er moet wel een kanttekening bij het gebruiken van reviewsterren geplaatst worden.

De sterren zijn namelijk ontzettend makkelijk te vervalsen.

Google accepteert het namelijk gewoon wanneer je honderd keer een vijf sterrenrating doorgeeft.

Vertrouw dus nooit blind op de sterren (maar dat neemt niet weg dat je ze niet kunt gebruiken).

Omdat ze zo makkelijk te vervalsen zijn leveren ze je weliswaar niet een betere positie in Google op, maar je valt wel meer op waardoor het doorklikpercentage van jouw website hoger kan zijn dan die van je concurrenten.

En dat vinden jij en Google allebei dan wel weer leuk.

Prijsklasse

Als je goed hebt opgelet bij de reviewsterren, dan heb je deze al voorbij zien komen!

Structered data prijsklasse

Naast de reviewsterren staat een prijsklasse die aangeeft hoe duur (of goedkoop) je organisatie is.

Ik vind het zelf een leuke toevoeging, omdat je de bezoeker meteen een indruk kan geven.

Je creëert een soort verwachting voordat de bezoekers op je website belanden.

Als je een organisatie hebt die zich focust op het duurdere segment dan zou ik de prijsklasse weglaten.

Je doelgroep maakt zich dan vaak toch niet druk om de centjes.

Maar ben je een prijsvechter?

Voeg het dan zeker toe!

Maar wat betekenen $$ precies?

Dat is voor iedereen verschillend.

Wat voor de één heel duur is, kan voor de ander een schijntje zijn.

Neem dus ook de prijsklasse met een korreltje zout.

Recensie

De recensie structured data lijkt erg veel op de review structured data.

Je ziet namelijk ook de sterren staan, maar bij de recensie ga het om 1 cijfer en kan je laten zien van wie de recensie komt.

Dat zien er dan zo uit:

Structured data recensie

Wat ik hier gaaf aan vind, is dat je niet alleen de organisatie ziet.

Want door een naam toe te voegen maak je het erg persoonlijk.

Als je een eigen blog hebt, of ergens je mening over geeft, zou ik dus zeker gebruik maken van de recensie structured data!

Nu je de verschillende markeringen kent is het hoog tijd om uit te leggen hoe je de markeringen zelf toevoegt!

Hoe voeg je structured data toe aan je website?

Om even heel eerlijk te zijn … het toevoegen van structured data moet je eigenlijk aan een professional overlaten.

En dan heb ik het over een online marketeer met technische kennis of een websitebouwer.

Desalniettemin kun je structured data op de volgende twee manieren zelf toevoegen:

  • Je kan handmatig een stukje code toevoegen (ten zeerste af te raden!)
  • Je kan een plugin installeren (op WordPress websites)

Als je de structured data zelf wilt toevoegen dan zou ik een plugin installeren zodat je (in principe) geen fouten kan maken die ervoor zorgen dat je website niet meer werkt.

Als je daarentegen in de code van je website aanpassingen gaat doen, kan dat wel gebeuren.

Niet doen, dus.

Zelf maak ik gebruik van de WordPress plugin genaamd Testimonials Showcase.

Die zorgt ervoor dat de prijsklasse en de reviewsterren bij mijn zoekresultaten staan.

Ik heb geen aanpassingen moeten doen in de code en heb alleen een aantal testimonials aan mijn website toegevoegd.

Die testimonials zien er zo uit:

Structured data testimonials

Wil je zelf de structured data toevoegen of ga je de websitebouwer of online marketeer aansturen om de structured data toe te voegen?

Dan adviseer ik je om de volgende websites te gaan lezen:

Hoe kan jij structured data optimaal inzetten?

Ik adviseer je eigenlijk altijd om structured data in te zetten.

Het hebben van structured data heeft gewoon ontzetten veel voordelen:

  • Je pakt meer ruimte in Google.
  • Je valt meer op.
  • Je straalt autoriteit uit.
  • Je wordt beter gevonden.

Nu hoor ik je denken: welke moet ik dan inzetten voor mijn organisatie?

Allereerst moet je goed nagaan wat het doel van je website is.

Verkoop je iets op je website?

Maak dan gebruik van de producten structured data.

Bied je een dienst aan?

Ga dan voor de reviewsterren.

Als je website meerdere doelen heeft, dan is het belangrijk om te weten wat het doel per pagina is.

Leg je op die ene pagina uit hoe je poffertjes maakt?

Zorg dan voor de recepten structured data.

Vertel je op een andere pagina iets over het poffertjesfestival dat je organiseert?

Maar daar dan gebruik van de evenementen structured data.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je het begrijpt!

Bron: Wolfgangdigital

Wat is het voordeel van structured data op gesproken zoekopdrachten?

Ik hoop dat je inmiddels overtuigd bent van de kracht van structured data.

Als dat nog niet zo is: structured data heeft nog een verschrikkelijk groot voordeel.

Doordat je de content begrijpelijk maakt voor de zoekmachines, kunnen de zoekmachines ook deze content lezen wanneer je een gesproken zoekopdracht doet.

En dat is de toekomst.

Voorbeeldje: ik vraag Google: Hé Google, wat is de dichtstbijzijnde bakker?

Google leest jouw structured data en ziet dat jouw bakkerij het dichtstbij is.

Google reageert: De dichtstbijzijnde bakker is Bakker X.

Nog een voorbeeld: ik vraag Google welke evenementen er morgen allemaal in Arnhem zijn.

Ja, je raadt het al: Google leest jouw structured data en geeft mij ook jouw evenement dat dan morgen in Arnhem is als resultaat.

Begin 2018 gaf Google al aan dat zo’n 20% van alle zoekopdrachten middels een gesproken bericht werden gedaan.

Dit percentage gaat de aankomende jaren alleen maar stijgen en dus adviseer ik jou om zo snel mogelijk structured data in te gaan zetten en je concurrenten alvast een stapje voor te zijn.

Lukt het je niet?

Klik even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je!

Recente blogs

21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.
13 mei 2019
SEO getallen nieuw

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn. Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden. Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn. Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen. Let’s do this.
27 april 2019
kwfinder review

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd. Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma. Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords … daar was ik wel klaar mee. Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder! Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers! In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.
23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *