handleiding search console aanmaken en website toevoegen

Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen

Wil je dat je nieuw geschreven pagina’s meteen in de zoekresultaten komen staan en wil je meteen weten wanneer je website een penalty heeft gekregen van Google?

Dan is Google Search Console jouw mannetje.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel: je kan er precies zien wanneer er iets goed of fout gaat.

Je kunt daar dan op anticiperen om te zorgen dat jouw website nog beter gevonden wordt en je concurrenten verslaat.

En om die reden is de Search Console een cruciale tool die je moet gebruiken als je aan de slag gaat met jouw online aanwezigheid!

Tool gif

Wat kan je allemaal met Google Search Console?

Met Search Console kan je veel.

De tool van Google heeft wel zeker 20 functionaliteiten.

Te veel om op te noemen, eigenlijk.

Daarom staan de belangrijkste hieronder.

Met Google Search Console kun je …

  • de links naar je website bekijken;
  • de interne linkstructuur zien;
  • de indexeringsstatus van je website bekijken;
  • de geblokkeerde bronnen achterhalen;
  • crawlfouten zien;
  • je nieuw geschreven pagina’s toevoegen aan de zoekresultaten van Google;
  • de robots.txt testen;
  • de sitemap (plattegrond van je website) toevoegen (Daar heb ik een blog over geschreven);
  • zien hoe goed je website presteert in de zoekresultaten (aantal klikken, vertoningen en je gemiddelde positie).

Zoals je kunt zien, kun je met Google Search Console erg veel.

En omdat de tool zo krachtig is, adviseer ik je om er vandaag nog mee aan de slag te gaan.

Daarvoor moet je wel eerst even een account aanmaken.

Ik zal je er bij helpen.

Google Search Console mogelijkheden

Hoe maak ik een Search Console account aan?

Voordat je een Search Console account kan aanmaken moet je eerst een Google account hebben.

Het aanmaken van een Google account is dus stap 1 en kan je hier doen!

Zodra je het Google account hebt aangemaakt, ga je naar de website van Google Search Console.

Die vind je hier!

Klik rechtsboven op inloggen en log vervolgens in met je Google account.

Als het goed is, zie je dan onderstaand scherm:

Google Search Console schermHoe voeg ik mijn website juist toe in Google Search Console?

Nu wordt het iets technischer, dus let goed op!

Jouw website gaan we nu toevoegen in je Search Console account.

En dit moeten we eigenlijk vier keer doen.

Nu hoor ik je denken: waarom moet de website 4 keer worden toegevoegd?

Dat heeft de volgende redenen.

Elke website kan vier varianten hebben.

Namelijk:

  • https://www.jouwwebsite.nl
  • http://www.jouwwebsite.nl
  • https://jouwwebsite.nl
  • http://jouwwebsite.nl

Elke variant moet voor Google inzichtelijk zijn, want dat komt je vindbaarheid ten goede.

Op het moment dat er iets fout gaat in Search Console of op je website, dan kan jij meteen achterhalen waar het vandaan komt.

Het juist toevoegen van je website (via de snelste en makkelijkste methode) laat ik in onderstaande video zien.

De video laat het je goed zien, maar ik heb het ook nog even voor je uitgeschreven.

In Search Console moet je de URL van je website intypen en vervolgens op ‘Een property toevoegen’ klikken.

Dat ziet er zo uit:

Property toevoegen Search Console

Aangezien je met Search Console best wat aanpassingen kan doen, laat Google het zonder verificatie niet toe om een account toe te voegen.

Het verifiëren van je website kan op vier manieren.

Drie daarvan zijn voor nu wat te technisch, dus sla ik die even over en gaan we meteen door naar de makkelijkste manier: het verifiëren via Google Analytics.

Wanneer deze optie niet onder het kopje ‘Aanbevolen methode’ staat, kijk je even onder het kopje ‘Alternatieve methoden’.

Om je website te verifiëren via Google Analytics hoef je er alleen voor te zorgen dat het Analytics account dat aan je website gekoppeld is, ook gekoppeld is met het Google account waar je op bent ingelogd.

Heeft je website nog geen Google Analytics?

Ook daar heb ik een blog over geschreven!

Heeft je website wel Analytics maar is deze nog niet gekoppeld met het Google account waarmee je bent ingelogd?

Voeg dan het e-mailadres van je nieuwe Google account toe in het Google Analytics account.

Wanneer het Google Analytics account is gekoppeld met de juiste website, kan je Search Console in een paar klikken verifiëren.

Zie onderstaande afbeelding hoe dat precies moet!

Verifiëren via Google Analytics

Eitje hè!?

Je website is nu één keer toegevoegd in Search Console.

Als je linksboven op ‘Search Console’ klikt, kan je precies zien welke variant van je website is toegevoegd (http, https, www en non-www).

Nu is het aan jou om de andere drie varianten van je website ook te verifiëren middels Google Analytics.

Succes!

Recente blogs

20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *