Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend.

De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers.

Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Een kapotte link, ook wel broken link genoemd, is een link die niet juist linkt. Dat is een beetje vaag, maar dat komt omdat een link op verschillende manier kapot kan zijn.

Zo kan je bijvoorbeeld een typefout gemaakt hebben. Dus linken naar /bolg in plaats van /blog, maar het kan ook zo zijn dat jij goed hebt gelinkt en dat vervolgens de doelpagina is verwijderd.

Het kan zo zijn dat die pagina verwijderd is omdat de actie niet meer bestaat, maar het kan ook zo zijn dat de URL is aangepast en er geen redirect is aangemaakt.

Het resultaat van het klikken op een kapotte link is vaak dat je uitkomt op een 404-pagina. Tenminste, dat zou wel moeten! Want ik kom helaas nog veel websites tegen die nog geen 404 pagina hebben.

Wat moet je met een kapotte link doen?

Een kapotte link kan je eigenlijk op twee manieren oplossen:

  • Je pakt de link bij de bron aan. Oftewel: je past de link aan.
  • Je pakt de pagina waar je naar linkt aan.

Beide opties ga ik uitleggen. Wanneer we even teruggaan naar het eerdergenoemde voorbeeld /bolg, dan is het heel duidelijk wat je moet doen. Je moet namelijk de link aanpakken bij de bron en /bolg aanpassen naar /blog.

Deze optie is in 90% van de gevallen de juiste optie. Maar wat nou als je het geen typfout is geweest, maar je wel alle links wilt aanpassen omdat de pagina anders gaat heten?

Dan is het niet te doen om ze allemaal handmatig aan te passen. Zeker niet wanneer je de link 100 keer in je website hebt staan. Wat je dan moet doen, is het instellen van een redirect.

Een redirect is een doorverwijzing, waarmee je eigenlijk zegt: De pagina is verhuisd van X naar Y. Hierdoor weet Google wat hij moet doen en hierdoor komt de gebruiker ook op de juiste plek uit.

Dit vergelijk ik altijd met het doorsturen van je post wanneer je net bent verhuisd. Ook hierbij wil je voor jezelf, maar ook voor de persoon die de post heeft gestuurd, dat het goed aankomt.

En dat wil je online net zo regelen.

3 gratis manieren voor het achterhalen van kapotte links

Nu het duidelijk is wat een kapotte link is en hoe je ze op moet lossen, laat ik je 3 makkelijke manieren zien hoe je zelf kapotte links kan opsporen.

En we beginnen met Screaming Frog.

1. Screaming Frog

Screaming Frog is een programma dat kan doen alsof hij door je website gaat/kruipt zoals Google dat doet. Screaming Frog neemt alle URL’s die je gebruikt binnen je website mee en toont daar alle belangrijke informatie van.

Denk aan:

  • Of de URL indexbaar is
  • Of de pagina een H1 heeft
  • Of de pagina een meta omschrijving heeft
  • Of de pagina een meta titel heeft

En nog veel meer! Maar Screaming Frog geeft dus ook aan wanneer er een kapotte link binnen je website te vinden is.

Hoe dat er dan uit komt te zien? Daarvoor heb ik even een kapotte link toegevoegd aan een testbericht op mijn website. Zie de derde link in onderstaand voorbeeld.

Kapotte link achterhalen met Screaming Frog

Wat nog wel even belangrijk is om te benoemen, is dat Screaming Frog alleen gratis is tot 500 URL’s. Mocht je een grotere website hebben, dan moet je een licentie afnemen of voor de andere opties gaan.

2. Google Search Console

Als je website nog geen Search Console heeft, dan moet je dat nu gaan regelen. Dat moet, ja.

Search Console is een van de belangrijkste Google tools en geeft jou meer macht over de indexatie van je website in Google.

Binnen Search Console heb je een kopje genaamd ‘Dekking’. Als je dan vervolgens rechts op het blokje ‘Uitgesloten’ klikt, dan krijg je alle dekkingsfouten binnen je website te zien.

Dekkingsfouten 404 Search Console

En laat de kapotte links, ook wel 404’s genoemd, nou een van deze dekkingsfouten zijn. Klik op ‘Niet gevonden (404)’ en op ‘Soft 404’ om de kapotte link te achterhalen en tadaaaa!

Alle kapotte links op een rijtje.

Een online kapotte link checker

Er zijn verschillende websites die jouw website kunnen controleren op 404’s zoals Screaming Frog dat doet. Zelf ben ik erg fan van de Online Broken Link Checker en de Dead Link Checker.

Door simpelweg de URL van je website in te typen, de code in te vullen en door de juiste optie te selecteren kan je de Online Broken Link Checker al het werk laten doen.

Online Broken Link Checker

De Online Broken Link Checker gaat vervolgens alle pagina’s doorlopen en zal, wanneer hij een kapotte link tegenkomt, deze rapporteren. Ook hier heb ik even expres een kapotte link aan mijn website toegevoegd, zodat jij het resultaat kan zien.

Kapotte links binnen website

Recente blogs

28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.
16 juli 2020
Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen

Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen (+ voorbeeld)

In mijn blogs deel ik graag praktische kennis. Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe. Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk. Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.
13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]