Instagram Shopping
Instagram is één van de populairste platformen, zeker met de komst van Instagram Shopping. Ten eerste is Instagram het beste platform om op een persoonlijkere manier je doelgroep te bereiken. Maar naast het posten van stories en berichten kunnen gebruikers ook shoppen via Instagram Shopping.
Dankzij Instagram Shopping kunnen de producten getagd worden in de foto. Wanneer men op de foto klikt krijgen ze de producten te zien. Hier staat dan wat informatie over het product en de prijs. Vanuit hier kan de gebruiker doorklikken naar de website die gelijk doorlinkt naar het product op de website.
Wat kun je met Instagram Shopping?
Door in te zetten op Instagram Shopping kun je de conversie verhogen. Mensen worden op een visueel aantrekkelijke manier blootgesteld aan je producten. Daarnaast zorgen de producttags voor een kleinere stap om het product te vinden dan wanneer een gebruiker deze zelf opzoekt op de site. Des te soepeler de customer journey verloopt, des te hoger het conversie ratio wordt. Instagram Shopping heeft de volgende punten die handig zijn om te weten:
- Het is mogelijk om per foto vijf items te taggen. Als je meerdere foto’s plaats kun je dus meerdere keren 5 items taggen. Bij het plaatsen van vijf foto’s is het dus mogelijk om 25 producten te taggen in één post
- Het is mogelijk om op een later moment producten te taggen op foto’s die al eerder zijn geplaatst. Hierdoor kun je het complete Instagram account customer friendly maken
- Naast de standaard statistieken zijn er voor Instagram Shopping nog extra statistieken te zien. Een voorbeeld hiervan is het aantal keer dat een gebruiker op de betaallink heeft geklikt
Van Facebook naar Instagram Shopping
Instagram Shopping moet via een Facebook-bedrijfsaccount gekoppeld worden. Vrij logisch aangezien Instagram valt onder Facebook. Dit kun je doen door een domeinverificatie op Facebook te regelen. Via Facebook kun je een catalogus aanmaken die gekoppeld kan worden aan het Instagram Shopping profiel. Binnen het onderdeel ‘Catalogusbeheer’ op Facebook kan een catalogus aangemaakt worden.
Nadat de catalogus is aangemaakt kan er op Instagram geregistreerd worden voor ‘Shoppen’. Na het koppelen kan het enkele dagen duren voordat het account is goedgekeurd aangezien deze gecontroleerd moet worden. Hierna kun je makkelijk aan de slag met Instagram Shopping.