Businessplan
Ook wel: bedrijfsplan of ondernemingsplan
Een businessplan, ook wel bedrijfsplan of ondernemingsplan, is een plan dat wordt gemaakt bij het starten van een bedrijf. In het plan wordt omschreven wat het bedrijf gaat doen en welke stappen er nodig zijn om het bedrijf op te richten en in stand te houden. Een businessplan beantwoordt de vraag of een bedrijf levensvatbaar is en op welke manier de onderneming dit zou moeten worden of blijven.
Is een ondernemingsplan verplicht?
Het maken van een businessplan is niet verplicht bij het starten of overnemen van een bedrijf maar is wel sterk aanbevolen. Indien het bedrijf externe financiering nodig heeft zullen banken en investeerders een goed en realistisch businessplan als voorwaarde stellen. Voor een geldschieter of toekomstig aandeelhouder is het cruciaal om te weten of een bedrijf levensvatbaar is, of en wanneer de investering wordt terugbetaald inclusief eventuele rente en/of dividend.
Wat staat er in een businessplan?
Een businessplan of bedrijfsplan begint meestal met een introductie waarin wordt vermeld wat het bedrijf gaat doen (producten, diensten en/of activiteiten) waarom het wordt opgericht en wat de doelstellingen van het bedrijf zijn. Kort kunnen samenvatten welke waarde een onderneming toevoegt aan de wereld is gelijk een goede basis voor een elevator pitch.
De doelstellingen van een bedrijf zijn te verdelen in doelstellingen gericht op de klant (welk probleem wordt opgelost en met welke propositie) en de interne doelen van het bedrijf zelf (omzet, groei, winst, het genereren van inkomen of het uitkeren van dividend). Voor alle doelstellingen geldt dat deze SMART moeten zijn.
In het bedrijfsplan staan ook de belangrijkste factoren vermeld die bepalen of en hoe het bedrijf succesvol zal zijn. Hoe gaat het bedrijf aan klanten komen? Welke wet- en regelgeving is er van toepassing op de activiteiten? Zijn er vergunningen en verzekeringen nodig? Welke huisvesting en inventaris (inclusief machines, gereedschap en bedrijfswagens) heeft het bedrijf nodig? Bestaat het bedrijf uit één of meerdere ondernemers, of moet er personeel worden ingehuurd? Hoe worden de administratie, website en huisstijl geregeld?
Een belangrijk onderdeel van elk businessplan is het businessmodel. Het businessmodel oftewel bedrijfsmodel beschrijft op welke manier het bedrijf geld verwacht te kunnen verdienen. Dit model omvat de doelgroepen, wat de totale kosten zijn voor het maken van producten of diensten en tegen welke prijs klanten zullen betalen. Om een verwachting te geven van het resultaat bevat een uitgewerkt businessmodel omvat ook de verwachte omzet en relevante beperkingen zoals de hoeveelheid opdrachten of bestellingen dat het bedrijf kan afhandelen.
Naast een gezond businessmodel moet het bedrijfsplan voldoende aandacht voor marketing en acquisitie bevatten. De mooie doelstellingen en een veelbelovend businessmodel van een bedrijfsplan kunnen immers alleen worden waargemaakt als het bedrijf genoeg klanten heeft. Hiervoor zal hard gewerkt moeten worden aan naamsbekendheid, een onderscheidende propositie en een positieve klantervaring. Het marketingplan verdient daarom een apart hoofdstuk in het ondernemingsplan.
Alle activiteiten en kosten die nodig zijn voor een succesvol bedrijf zijn relevant voor het plan, financiering en een gezond en volledig businessmodel. Deze zullen dus in het businessplan moeten worden beschreven en meegerekend. Daarnaast beantwoordt een goed businessplan de vraag of en waarom het bedrijf überhaupt bestaansrecht heeft. Het in kaart brengen van dit alles vereist doorgaans het nodige onderzoek. Het is verstandig de resultaten van het uitgevoerde marktonderzoek en bureauonderzoek op te nemen in het businessplan om de doelstellingen, succesfactoren en prognoses te onderbouwen.