Branding
Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om het publiek aan te zetten tot actie maar meer om brand value op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk.
Eén vorm van branding is merchandising: fysieke producten waarop het logo wordt geprint, gegraveerd of geborduurd. Dit kunnen promotieartikelen zijn zoals pennen, kleding, sleutelhanger en relatiegeschenken.
Branding kan ook slaan op het doel en de vorm van andere reclame-uitingen. Bijvoorbeeld een spot of productplaatsing op radio of tv die vooral bedoeld is ter ondersteuning van de bekendheid en de perceptie van het merk. Ook de sponsoring van sport, evenementen en organisaties en de daar tegenover gestelde exposure kan als branding worden beschouwd.
In nog bredere zin kunnen alle activiteiten en contacten met klanten worden beschouwd als branding. Elke vorm van interactie met klanten en het publiek bepalen immers de perceptie van het merk. Dus ook de ervaring bij producten en dienstverlening zelf is bepalend voor het gevoel dat een product of merk oproept.
Activiteiten rondom branding vallen onder brand management.