Product placement is de promotie van producten en merken in films, tv-programma’s, boeken en andere producties, zonder dat voor het publiek duidelijk is dat het om reclame gaat. In feite is product placement een vorm van subliminale reclame. In populair Nederlands wordt product placement wel aangeduid als sluikreclame. Adverteerders en mediabedrijven zien het als een vorm van non-spot reclame.
Bij product placement of sluikreclame betalen adverteerders voor het laten gebruiken, in beeld tonen of laten noemen van een product of merk. Dit soort commerciële verwijzingen zijn niet toevallig; de producent of uitgever heeft een belang bij de promotie. De adverteerder wordt ook wel aangeduid als sponsor. Sluikreclame voor een merk wordt ook wel brand placement genoemd.
Voordelen van product placement
Product placement biedt meerdere voordelen ten opzichte van reguliere reclame. Zo is het bij televisie of film, afhankelijk van de manier van kijken, mogelijk om reclameblokken door te spoelen of over te slaan. Product placement verzekert een adverteerder dat zijn product of merk in beeld komt.
Een ander voordeel van sluikreclame is dat kijkers zich identificeren met een personages, presentatoren en andere persoonlijkheden. Wanneer zij op beeld een product van een bepaald merk gebruiken kan die autoriteit een positieve uitstraling hebben op het imago en de gewildheid van het merk.
Regels en transparantie rond productplaatsing
In Nederland is sluikeclame op televisie en radio aan bepaalde regels gebonden. Product placement is op de publieke omroep (NPO) niet toegestaan. Het Commissariaat voor de Media ziet hier op toe en kan bij overtreding van dit verbod boetes opleggen.
Bij de commerciële zenders is sluikreclame wel toegestaan. Over de aanwezigheid van product placement moeten kijkers wel worden geïnformeerd. Volgens een EU-richtlijn moet bij gesponsorde programma’s een duidelijke melding worden getoond aan het begin en einde van een programma en na elk reclameblok.
De meeste zenders maken voor het informeren over de aanwezigheid van product placement gebruik van symbolen voorzien van de lettercombinatie ‘PP’.