Whitepaper
Ook wel: witboek of e-paper
Een white paper is een document of rapport waarin een probleem en/of een mogelijke oplossing wordt beschreven, of dat kan helpen om een beslissing nemen. Binnen marketing en sales worden whitepapers wel gebruikt als marketinginstrument of salestool. Daar dienen whitepapers vooral om een product of dienst aan te prijzen.
Door een informatieve benadering van een probleem of behoefte te combineren met informatie over een product, dienst of bedrijf kan een white paper worden gebruikt om een commerciële boodschap over te brengen aan geïnteresseerden. In digitale vorm worden whitepapers wel gezien als een vorm van content marketing. Digitale whitepapers zijn nauw verwant aan e-books.
Op de zakelijke markt worden white papers veel ingezet om leads te genereren, een business case of project te presenteren of potentiële klanten te informeren of verleiden. Het publiceren van een whitepaper kan helpen bij het creëren van een betrouwbaar imago (thought leadership).
Het publiek van een whitepaper hoeft niet per se te bestaan uit (potentiële) klanten. Dit kan ook bestaan uit partners, journalisten of mogelijke investeerders.