Verkooptekst
Om vindbaar te zijn voor zoekmachines is het gebruiken van keywords van belang, maar een goed geschreven verkooptekst is misschien net zo belangrijk. Een goede verkooptekst benadrukt wat het de klanten oplevert in plaats van wat er verkocht wordt. De klant wil weten wat het aantrekkelijk maakt voor hen. Probeer dus niet te veel te richten op wat jouw bedrijf kan, maar richt je op de oplossing die je biedt voor een probleem. Als je dit verwerkt op je site samen met een goede zoekwoorddichtheid en websitestructuur kan een lezer en crawler goed over jouw site bewegen.
Hoe schrijf je een goede verkooptekst?
Voordat je begint met het schrijven een verkooptekst zijn er een aantal aspecten om af te bakenen:
- Doelgroep – Is je doelgroep jong? Dan kan je een informelere schrijfstijl implementeren. Zo voelt de doelgroep zich meer verbonden met de verkoper
- Oplossing – Welke oplossing bied je de potentiële klanten? Welk probleem lost jouw product of dienst op? Bezoekers voelen zich sneller gemotiveerd dit probleem op te lossen als je ze de reden geeft jouw product of dienst te gebruiken
- Urgentie – Maak het probleem wat je oplost urgent en belangrijk. Geef consequenties van het probleem waar jij de oplossing voor hebt
- Uniekheid – Wat maakt jouw product of dienst onderscheidend van zijn concurrenten? Benoem de Unique Selling Points (USP’s)
- Call to action – Nodig de lezer uit om actie te ondernemen. Plaats een opvallende button onderaan de tekst waardoor de lezer na overtuiging door de verkooptekst makkelijk over kan gaan tot conversie
Fouten verkooptekst
Het is logisch dat je trots bent op je werk en er van alles over wilt vertellen. Maar bedenk je wel dat klanten niet alles over je product of dienst weten. Vermijd hierom te moeilijke termen, of verwerk ze in de tekst met een korte uitleg en welk voordeel het de klant oplevert. Probeer ook niet te veel tekst te schrijven op je website. De klant wil kort en krachtig weten wat ze bij jou kunnen vinden. Dit geldt ook voor omschrijvingen van je verkoopteksten. Te veel bijvoeglijke naamwoorden maakt een tekst eentonig. Kies een aantal punten van je product of dienst waar je de nadruk op legt. Een paar voorbeelden van goede verkoopteksten zijn:
- “Met onze sierlijke jurken, hakken en tassen zie je er altijd stralend uit.”
- “Het keurmerk, wat alleen aan verantwoord geproduceerd hout wordt toegekend, …”
- “De stof, gemaakt van extra waterafstotend materiaal, blijft tijdens een hevige regenbui mooi.”