Time to market
Ook wel: TTM of marktintroductietijd
Met time to market wordt de duur bedoeld van het onwerp van een nieuw product tot de beschikbaarheid op de markt. De TTM is met name belangrijk in markten waar producten door continue innovatie een beperkte levensduur hebben, zoals consumentenelektronica. Hoe langer de introductie in de winkels op zich laat wachten, hoe meer potentiële omzet blijft liggen. Een zo kort mogelijke marktintroductietijd geeft daarentegen een voorsprong op de concurrentie.
Voor het meten van de time to market bestaan geen harde richtlijnen. De tijd die het kost om het ontwerp voor het nieuwe product te maken kan worden inbegrepen, maar dit hoeft niet. In sommige branches is het gebruikelijk dat de time to market start zodra het concept voor een nieuw product is goedgekeurd. Ook het einde van deze periode kan verschillen; soms wordt uitgegaan van de start van de productie, soms van het moment dat een product daadwerkelijk in de schappen komt te liggen.
De voorbereiding naar de introductie van een nieuw product kan op verschillende manieren worden ingestoken, afhankelijk van de doelstellingen en mogelijkheden. Enkele voorbeelden:
- Snelheid van de introductie voorop. Dit komt het meest voor in sectoren waar producten elkaar snel opvolgen, maar komt de kwaliteit niet altijd ten goede.
- Zorgvuldige planning voorop. Hierbij is snelheid ondergeschikt aan een effectieve planning. Een autofabrikant zal de introductie van een nieuw model het liefst willen uitstellen tot een grote autoshow.
- Lage kosten voorop. Gebaseerd op de aanname dat de time to market korter uitvalt als er minder budget beschikbaar is.
- Flexibiliteit voorop. Er is veel ruimte voor voortschrijdend inzicht. De time to market en inzet van middelen is ondergeschikt aan het eindresultaat.
De verwachte time to market is een belangrijke factor bij de beslissing om geld en personeel beschikbaar te stellen voor een nieuw project.