Stichting KijkOnderzoek
Ook wel: SKO
De Stichting KijkOnderzoek is verantwoordelijk voor het meten van televisie kijkgedrag in Nederland. Kijkcijfers zijn waardevol voor zowel televisiezenders en programmamakers als voor adverteerders en mediabureaus. Zowel het bereik van tv-programma’s als van reclamespots wordt gemeten.
SKO is verantwoordelijk voor de rapportering en de controle van kijkcijfers en voor de wijze waarop kijkonderzoek wordt uitgevoerd. Het daadwerkelijke meten van kijkcijfers wordt uitbesteed aan de marktonderzoeksbureaus GfK en The Nielsen Company.
In de SKO zijn verschillende belanghebbende partijen vertegenwoordigd, waaronder zowel omroepen, adverteerders als mediabureaus: Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Screenforce (voorheen SPOT), Bond van Adverteerders (BVA) en Platform Media Adviesbureaus (PMA).
Om het kijkonderzoek te kunnen uitvoeren zijn in ruim 1200 huishoudens met in totaal ongeveer 2700 panelleden zogenaamde kijkmeters geplaatst, die het kijkgedrag registreren. Deze groep is gekozen op basis van onder meer geslacht, leeftijd en regio. Zo kan het totaal kijkgedrag ook worden uitgesplitst naar doelgroep. Naast de gepubliceerde kijkcijfers per programma wordt het kijkgedrag en zapgedrag tot op de seconde geregistreerd.
Behalve het bereik en marktaandeel van traditionele tv-zenders en programma’s onderzoekt Stichting KijkOnderzoek zich sinds enkele jaren ook het kijkgedrag van uitgesteld kijken en online videocontent.