Sponsoring
Sponsoring is een activiteit waarbij een organisatie optreedt als geldschieter voor een vereniging, evenement of ander initiatief in ruil voor promotie. Vooral in de sport, media en culturele evenementen en instellingen komt sponsoring veel voor. Het doel van de sponsor is vaak tweeledig: zowel het steunen van een maatschappelijk initiatief als het genereren van publiciteit.
De tegenprestatie voor de financiële bijdrage van de sponsor bestaat meestal uit uitingen van zijn logo, soms voorzien van de vermelding van een slogan of website. Deze logo’s kunnen bijvoorbeeld worden afgebeeld op:
- Kleding: Veel sportverenigingen en evenementen hebben een shirt- of kledingsponsor;
- Banners: Tijdens sportwedstrijden in een stadion (boarding) of in de buitenlucht (spandoeken);
- Naam: Het toevoegen van de naam van een sponsor aan een bijvoorbeeld een sportploeg, theater of voetbalstadion;
- Website: De meeste instellingen die sponsorgeld ontvangen vermelden de sponsoren op hun website;
- Product placement: Een product of merk in beeld laten komen op radio en televisie, ook wel sluikreclame.
Vaak kiezen sponsoren er bewust voor een sponsoractiviteiten zelf actief uit te dragen. Hierdoor wordt nog meer aandacht gecreëerd voor hun steun aan een (veelal) maatschappelijk initiatief, wat een positieve uitwerking kan hebben op het imago.