Conversion Rate Optimization (CRO)
Ook wel: Conversie Percentage Optimalisatie (CPO)
Conversion Rate Optimization (CRO) is een term voor een vorm van conversieoptimalisatie die zich richt op het verbeteren van het aantal conversies aan de hand van het uitvoeren van A/B tests en hypotheses. Bij deze methode wordt de gegenereerde data en de feedback van de bezoekers van een online platform gebruikt om het resultaat van de website (bijvoorbeeld het aantal downloads, het aantal bestellingen of inschrijving voor een nieuwsbrief) te verbeteren. Dit maakt Conversion Rate Optimization waardevoller dan zoekmachineoptimalisatie in welke vorm dan ook. CRO richt zich immers op de conversie van het aantal bezoekers. De voornaamste doelstelling van deze strategie kan immers het realiseren van meer verkopen uit een specifiek aantal sessies (of aantal unieke bezoekers) zijn.
Voor de inzet van Conversion Rate Optimization kan zowel objectieve data (verworven uit Google Analytics) als subjectieve data (de “waarom vraag”) gebruikt worden. Deze laatste data wordt verworven uit vergelijkende tests of enquêtes. De resultaten van de vergelijkende tests en de aannames worden uitgedrukt in percentages. Dit is de reden dat Conversion Rate Optimization ook wel Conversie Percentage Optimalisatie (CPO) wordt genoemd. Dit percentage wordt berekend met behulp van de onderstaande formule:
Conversiepercentage = het aantal behaalde doelen / aantal sessies * 100
Conversie Percentage Optimalisatie als tool voor SEO
Conversie Percentage Optimalisatie kan uitstekend ingezet worden als tool voor SEO doeleinden. Door de inzet van CPO kan niet alleen een verbetering van het klantinzicht gerealiseerd worden maar is de kans op een hogere ROI (Return on Investment). Daarnaast zorgt CPO voor een hogere mate van schaalbaarheid en een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.