Pay per view
Ook wel: ppv of video on demand (vod)
Pay per view is een afrekenmodel waarbij de tv-kijker of lezer alleen betaalt voor hetgeen hij daadwerkelijk heeft afgenomen. Er zijn geen vaste abonnementskosten en er is (doorgaans) geen reclame aanwezig.
Video on demand
Pay per view is flink in opkomst sinds de opkomst van het internet en digitale televisie. Via diensten als Netflix is het mogelijk om tegen betaling films en series op afroep te bekijken. Ook de kabelaanbieders hebben hun eigen video on demand-platformen.
Zodra je als kijker een aflevering of film start, wordt er een bedrag in rekening gebracht. Dit kan direct worden afgeschreven van je rekening, maar meestal werken de diensten met een prepaid accounttegoed, of worden de gemaakte kosten maandelijks achteraf verrekend. Na het starten van de videostream is deze meestal langere tijd beschikbaar, zodat het afspelen ook gepauzeerd kan worden.
Behalve met hun verdienmodel onderscheiden on demand-diensten zich met een groot en actueel aanbod, hoge beeldkwaliteit en aanvullende functies. Zoals het bladeren door aanbod dat aansluit bij jouw kijkgedrag. Bij sommige diensten is in beperkte mate ook gratis content beschikbaar.
Alleen betalen voor wat je leest
Pay per view is ook op het wereldwijde web in opkomst.
Veel kranten stoppen met het gratis aanbieden van artikelen via internet. Terwijl de oplagen van kranten dalen zijn de websites met de verkoop van banners veelal niet rendabel te exploiteren. Na het opwerpen van betaalmuren kunnen niet-abonnees het lezen van de artikelen per artikel afrekenen.
Via de online kiosk Blendle is het zelfs mogelijk om artikelen uit gedrukte media tegen een kleine betaling per gelezen artikel in te zien. Kranten en tijdschriften reageerden eerst terughoudend op deze ontwikkeling. Zij zijn immers afhankelijk van hun abonnees en losse verkoop. Met het ‘pay per read’ aanbieden van artikelen blijken echter nieuwe doelgroepen aangeboord te kunnen worden en wordt gebruik gemaakt van een extra medium om reeds geproduceerde content te verkopen.
Pay per view in online advertising
De term pay per view wordt ook wel in een andere context gebruikt. Wanneer een adverteerder alleen betaalt wanneer zijn banner of reclamevideo daadwerkelijk is bekeken, spreken we ook van pay per view.