Dark Social
Dark social is een term dat betrekking heeft op het delen van content via privékanalen waarvan Facebook Messenger, WhatsApp en e-mail verkeer de meest bekende voorbeelden zijn. Dark social kan dus omschreven worden als vorm van verwijzingsverkeer dat gericht kan zijn op het aanbod van een specifieke organisatie. Het specifieke kenmerk van dark social is echter dat het deelacties zijn die je niet kunt zien en meten. Het is voor een organisatie immers niet inzichtelijk als er via bijvoorbeeld WhatsApp of een ander social media kanaal wordt geschreven hoe goed of hoe slecht een aanbod wordt ervaren. Ook een interessante advertentie die wordt gevonden op het internet en via mail wordt gedeeld, is een deelactie die onder de noemer dark social valt. Het betreffende bedrijf kan immers niet zien dat de link gekopieerd is en via een ander medium is gedeeld.
Veel onderzoeken wijzen uit dat een zeer groot aantal deelacties “donker” is. Voor bedrijven is het goed om te realiseren dat dit soort deelacties wel veel waarde hebben. Een aanbod wordt immers via een bekende op de meest persoonlijke manier onder de aandacht gebracht. Daardoor is de impact van dit niet traceerbare verkeer veel groter dan een onpersoonlijk bericht of een algemene aanbeveling. Dit is de reden dat veel bedrijven zich richten op de invulling van een dark social strategie om hieruit het maximale resultaat te genereren. Dit kan onder andere gegenereerd worden door het zichtbaar plaatsen van deelknoppen voor dark social, het zelf veelvuldig actief zijn op dit soort kanalen en door alle social media buttons te voorzien van UTM tags waarmee de resultaten zichtbaar worden in Google Analytics. Het is goed om voor de volledigheid te vermelden dat dark social zeker niet verward moet worden met het gebruik van dark web. Deze begrippen hebben niets met elkaar te maken. Dark social is immers een volledig legale manier van communiceren.