Bedrijfscultuur
Bedrijfscultuur gaat over een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een organisatie. Maar wat houdt dat precies in? En wat heb je aan een bedrijfscultuur, of het begrijpen van de cultuur binnen jouw bedrijf? De bedrijfscultuur beïnvloed prestaties en resultaten van bedrijven. Het liefste is deze invloed positief in plaats van negatief. Om dit zeker te weten is het van belang de bedrijfscultuur in kaart te brengen.
Geert Hofstede omschrijft cultuur als een groepsgevoel tussen mensen met dezelfde normen en waarden. Een groepsgevoel waarmee ze zich onderscheiden van anderen. Dit verklaart de term bedrijfscultuur ook wel een beetje. Maar dan is het een groepsgevoel wat ervoor zorgt dat een afdeling of het hele bedrijf slecht of goed presteert.
Veel ondernemers onderschatten het fenomeen ‘bedrijfscultuur’. Een negatieve bedrijfscultuur heeft een grotere impact op de prestaties dan de meeste ondernemers doorhebben. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat een cultuur moeilijk vast te leggen is. Het is een gevoel, moeilijk in richtlijnen te verwerken. Een negatieve cultuur binnen een bedrijf kan ervoor zorgen dat werknemers ontevreden zijn. Dit kan weer zorgen voor lagere productiviteit of ontslag nemen bij het bedrijf.
Bedrijfscultuur verbeteren
Maar hoe zorg je dan voor een positieve bedrijfscultuur? Waar kun je op letten? Om hier achter te komen is het belangrijk eerst in kaart te brengen wat de huidige cultuur is binnen het bedrijf. Voldoet deze cultuur aan de gewenste situatie, resultaten en motivatie bij de werknemers? Om de bedrijfscultuur te begrijpen kun je kijken naar:
- Het management: Hoe verbonden zijn de leiders en management met hun afdelingen? Dit zijn de personen met wie de werknemers in contact zijn. Zij leggen de basis van de heersende bedrijfscultuur door het goede of slechte voorbeeld te geven
- Het ‘WIJ’ gevoel: Wordt er gesproken als team wanneer een afdeling minder goed presteert? Of ligt dit alleen aan de werknemers binnen die afdeling? Het is belangrijk dat er een ‘wij’ gevoel is, of het nou goed of slecht gaat
- De teams: Binnen een bedrijf is het belangrijk dat het voelt alsof mensen in hetzelfde team zitten. Ook als er meerdere teams zijn binnen een bedrijf. Kijk naar hoeveel respect er onderling is voor de teamleden. Botsende persoonlijkheden moeten ook respectvol kunnen samenwerken