Zoeken
Menu

Inhoudsopgave

Het ene artikel heeft 60+ tips met 30 tips die onbruikbaar zijn en het andere artikel heeft 15 tips, maar mist juist weer de belangrijkste informatie.

Ik vond het dus tijd om dé ultieme lijst op te zetten. Eentje die beter is dan alle anderen.

Tip 1: Vul je Google Mijn Bedrijf aan (of vraag ‘m aan)

Google Mijn Bedrijf is het blokje wat je rechts ziet als je op een bedrijfsnaam googelt. Dit blokje zorgt ervoor dat je landelijk en lokaal veel beter zichtbaar bent binnen Google.

Kijk maar!

Google Mijn Bedrijf blokje

Het blokje wordt vooral getoond op bedrijfsnaam, maar kan in bepaalde gevallen ook op zoekwoord getoond worden. Ook dat laat onderstaande afbeelding zien.

Google mijn bedrijf zoekwoord

Je Google Mijn Bedrijf is de uitgelezen plek om contactgegevens, openingstijden en andere bedrijfsinformatie te delen met leads, klanten en natuurlijk met Google. Naast dat het hebben van een Mijn Bedrijf je zichtbaarheid kan vergroten, zal het ook het aantal bezoekers naar je website vergroten.

Mensen kunnen namelijk met één druk op de knop doorklikken. Mocht je meer over Google Mijn Bedrijf willen weten of wil je weten wat je allemaal kan aanvullen, dan adviseer ik je mijn blog genaamd “Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2021]” te lezen.

Tip 2: Zorg dat elke pagina een prikkelende meta titel en meta omschrijving heeft

Als je door een winkelstraat loopt, dan zorgen alle reclameborden, uithangborden, gevels en vlaggen ervoor dat je winkel opvalt en dat mensen binnen komen lopen.

De meta titel en de meta omschrijving kun je zien als de borden, vlaggen en gevels van de digitale winkelstraat binnen Google. Oftewel, je meta titel en meta omschrijving moeten genoeg opvallen én prikkelen om ervoor te zorgen dat mensen klikken op je zoekresultaat en doorgaan naar je website.

Als je meta’s niet interessant zijn en als ze niet voldoende opvallen, zal er niemand doorklikken. En dat is een gemiste kans.

Wil je nou weten hoe je de perfecte meta omschrijving schrijft? Lees dan mijn blog: ‘Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

meta titel en omschrijving zoekwoord

Tip 3: Start met bloggen (en houd vol)

Bloggen an sich heeft ontzettend veel voordelen. Je leert er meer door over het onderwerp, je wordt een autoriteit, het zorgt voor content voor andere kanalen, maar het zorgt vooral voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Dit komt doordat je in blogs heel gemakkelijk zoekwoorden kan verwerken. Blogs zijn namelijk vaak langere stukken content waarin je goed de diepte in kan duiken en specifieke onderwerpen kan benoemen.

En de zoekwoorden die daarbij passen, dat zijn de long tail zoekwoorden.

Hoe beter je vindbaar bent op de zoekwoorden en de long tail zoekwoorden, hoe meer kliks je zal ontvangen.

Mocht je nu nog niet overtuigd zijn van de kracht van bloggen, dan moet je mijn artikel ‘9 redenen waarom jij al gestart had moeten zijn met bloggen!’ lezen.

Blogs Online Marketing agency

Tip 4: Schrijf gastblogs voor op andere websites

Je weet dat bloggen nu zorgt voor een verbeterde vindbaarheid van je website. Wanneer je gaat gastbloggen, zorgt dit dus voor een verbeterde vindbaarheid van de website waar je op blogt.

Nu denk je misschien: waarom zou je dan willen bloggen op een andere website? Nou, wanneer je een goed stuk schrijft zal je als auteur autoriteit opbouwen, ontvang je reacties én klikken mensen door naar jouw website.

Gastbloggen kan er dus direct voor zorgen dat je kliks naar je website krijgt. Zeker wanneer de blogs veel gelezen worden zoals op Marketingfacts en Frankwatching (in mijn geval).

gastbloggen frankwatching

Tip 5: Schrijf landingspagina’s op basis van zoekwoorden (let op long tail zoekwoorden)

Wanneer je een tof onderwerp hebt bedacht voor een blog kan je daar natuurlijk een zoekwoord bij zoeken. Maar wat nou als je een zoekwoord hebt bedacht die niet informatief is en dus niet echt bij je blog past?

Denk bijvoorbeeld aan een zoekwoord als online marketing bureau Veenendaal. Voor dat soort termen wil je een pagina schrijven die gefocust is op conversie.

En dat wordt ook wel een landingspagina genoemd. Naast het schrijven van blogs, is het schrijven van landingspagina’s ook een belangrijk onderdeel van SEO en dus een goede strategie om je vindbaarheid en het aantal bezoekers dat je website heeft maandelijks te vergroten.

Tip 6: Achterhaal de beste scorende content van concurrenten en schrijf op basis daarvan teksten

We hebben nu twee manieren van content creëren besproken:

  • Een blog schrijven en daar een zoekwoord bij vinden
  • Een zoekwoord vinden en daar een landingspagina voor schrijven

Maar er zijn nog meer manieren om aan goede zoekwoorden te komen. Je kan namelijk met de juiste tools de zoekwoorden van concurrenten achterhalen. En met die tools kan je ook nog de beste scorende content achterhalen.

Dit is de content die voor de meeste bezoekers zorgt voor de website van jouw concurrent. Momenteel is SEMrush mijn favoriete tool waarmee je dit kan doen. Binnen de de functie ‘organic research’ zit een kopje met ‘pages’. Daar vind je de best scorende content van het domein die je hebt ingevuld.

SEMrush organis research pages

Mocht je nog 6 manieren willen weten waarmee je zoekwoorden van concurrenten kan achterhalen, lees dan mijn artikel genaamd ‘6 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen’.

Tip 7: Zorg dat je website technisch in orde is

Zoals je weet bestaat SEO uit drie pijlers:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Over de tweede hebben we het al grotendeels gehad en over de derde gaan we het nog hebben. Ik wil nu eerst inzoomen op de eerste. Namelijk de technische staat van je website.

Als we het hebben over de technische staat van je website, dan gaat het niet alleen over zaken zoals de laadtijd, maar ook over de HTTPS, de noindex, sitemap, robots.txt en een hele lijst aan andere belangrijk onderdelen.

Ik kan je in een paar alinea’s helaas niet uitleggen waar je allemaal op moet letten, maar ik kan je wel vertellen wat de meeste voorkomende technische SEO fouten zijn en wat de beste technische SEO-tools zijn.

Als je die twee blogjes hebt gelezen, dan kom je al een heel eind met de technische optimalisatie!

SEMrush site audit

Nu vraag je je misschien af: hoe kan bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website invloed hebben op de traffic van je website? Nou, wanneer je website technisch goed in orde is (en je content en autoriteit ook goed zijn) zal Google je beter waarderen.

En dus ga je hoger scoren. Met meer bezoekers tot gevolg.

Tip 8: Achterhaal en verbeter fouten die uit Search Console komen

Tip 8 sluit naadloos aan op tip 7 en heeft ook te maken met het oppakken van technische verbeterpunten.

Ik heb deze los van tip 7 getrokken, omdat Google Search Console dat verdient. Het is namelijk één van de belangrijkste SEO-tools die er zijn. Met Search Console kan je:

  • Pagina’s aanbieden aan Google
  • Sitemap aanbieden aan Google
  • De prestaties van je website binnen Google achterhalen
  • Dekkingsfouten en je site vitaliteit bekijken.

En vooral die laatste is belangrijk! Je kan namelijk precies welke technische problemen er binnen je website zijn en wat direct opgepakt moet worden.

Google search console dekkingsfouten

Heeft jouw website nog geen Search Console? Dan kan je hier vinden hoe je Search Console kan aanmaken.

Tip 9: Zorg ervoor dat altijd alle on page SEO-elementen in orde zijn

Ik vertelde je eerder al dat SEO bestaat uit drie pijlers. Maar er is nog een verdeling die je binnen SEO kan maken. Namelijk:

Als we het hebben over Off Page SEO dan gaat het over alles wat er buiten je website / pagina gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding. Wanneer je spreekt over On Page SEO, dan gaat het over alles wat er gebeurt op je pagina.

Denk aan:

  • Content
  • URL
  • Laadsnelheid
  • Meta titel
  • Meta omschrijving
  • H1
  • H2’s
  • Etc.

Wanneer je alle On Page SEO elementen optimaliseert op basis van zoekwoorden, dan zullen je pagina’s beter vindbaar worden. En dat bekent dat je meer bezoekers naar je website krijgt.

Wil je precies weten wat alle On Page SEO elementen zijn en hoe je ze het best kan optimaliseren? Lees dan mijn artikel “On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google”.

Tip 10: Vraag of anderen naar jouw website willen linken

Linkbuilding is inmiddels vaak genoeg in dit artikel genoemd, maar weet je eigenlijk wel wat het betekent? Linkbuilding is niks anders dan linkjes krijgen van andere websites naar jouw website.

Als we het hebben over linkbuilding, dan zijn er twee dingen belangrijk:

  • Kwantiteit (je wilt zoveel mogelijk links krijgen)
  • Kwaliteit (je wilt de beste links krijgen)

Oftewel, je wilt zoveel mogelijk goede en waardevolle links verkrijgen. En waarom precies? Nou, Google vindt het fijn als een website veel goede links heeft. Dat is namelijk een signaal dat de website waardevolle informatie heeft en relevant is.

En wanneer Google vindt dat je het goed doet en dat je relevant bent voor je doelgroep, dan gaat Google je hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Dus een heel concreet actiepunt voor jou: vraag of relevante partners, vrienden, bedrijven en websites naar jou willen linken.

Naast het vragen van partners om links, zijn er nog veel andere manieren om links naar je website te krijgen. En één van die manieren is het ‘jatten’ van de backlinks van je concurrenten.

Er zijn erg veel tools op de markt waarmee je de links van elke website die er bestaat kan achterhalen. In die tools kan je de URL van je concurrenten zetten en kijken waar alle links vandaan komen. Vervolgens kan jij er alles aan doen om die links ook te verkrijgen.

Je kan namelijk al die partijen contacten om te vragen of ze ook naar jou willen linken. Een aantal zullen dat misschien doen zonder tegenprestatie, maar ook een aantal zullen ook een tegenprestatie vragen.

Dat kan zijn:

  • Een vergoeding
  • Een link terug
  • Of een andere tegenprestatie

Het is dan vervolgens aan jou om te bepalen of dat het waard is. Mijn favoriete tools voor het achterhalen van backlinks van concurrenten zijn momenteel Ahrefs en SEMrush.

Mocht je nog 8 andere tools willen waarmee je backlinks kan achterhalen, dan stel ik voor dat je mijn artikel 10 beste tools voor het backlinks checken [Gratis & betaald] gaat lezen.

Tip 12: Zorg dat je interne linknetwerk op orde is

Ik heb je zojuist uitgelegd dat Google het leuk vindt als je veel linkjes krijgt van externe websites, maar wist je dat Google het ook leuk vindt wanneer je veel interne linkjes hebt?

Dat wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. Hoe meer relevante links je website heeft en hoe beter de interne linkstructuur van je website is, hoe makkelijk Google alles kan waarderen en hoe makkelijker Google weet waar wat staat.

En wanneer Google je pagina’s beter kan vinden en waarderen, dan betekent dat je content en techniek beter uit de verf komen. En dat betekent ook weer dat je pagina’s hoger in Google te vinden zullen zijn.

Tip 13: Zorg ervoor dat je pagina’s niet intern met elkaar concurreren

Ik zie Google als een ranglijst. De persoon die het het best doet staat op 1 en is de winnaar. Dit zie ik als een constante wedstrijd.

Maar wist je ook dat je website intern kan concurreren? Ik denk het niet. Ik zal dit even uitleggen aan de hand van het WK voetbal.

Uiteindelijk kan er maar 1 team het WK winnen. Oftewel, uiteindelijk kan er maar 1 website bovenaan staan in Google. Maar binnen de landen die meedoen zijn er veel spelers die de selectie willen halen.

Alleen de beste spelers zullen in het team komen. En wanneer dat team wint, dan is dat team de winnaar van het WK.

De spelers binnen een land kan je vergelijken met de pagina’s binnen je website. Niet iedereen kan in de spits staan en niet iedereen kan mid-mid staan. Dit zal in principe 1 speler zijn.

Wanneer je twee mid-mid’s op veld hebt staan, dan gaat dat niet goed. De twee zullen misschien wat meer bezig zijn met elkaar dan met de wedstrijd. Ze bekleden immers dezelfde positie in het veld.

En dat geldt ook voor je pagina’s. Wanneer je twee pagina’s hebt die strijden voor hetzelfde zoekwoord, dan is het voor Google niet duidelijk wie nou echt het meest geschikt is om op dat zoekwoord te scoren. Dat kan dus ook beteken dat beide pagina’s niet goed scoren.

Zorg daarom altijd voor focus binnen je pagina’s en zorg ervoor dat er voor elk zoekwoord maar één echte pagina is waarmee je wilt scoren.

Tip 14: Start een kennisbank

Momenteel is Online Marketing Agency organisch het best vindbare marketingbureau van Nederland. En nee, dat komt niet volledig door de 200+ online marketing gerelateerde blogs.

Dat komt voor 90% doordat wij de grootste en best vindbare online marketing kennisbank die wij hebben.

Op zoekwoorden zoals marketing of KPI staan we in de top 3.

Dit zorgt momenteel voor meer dan 60.000 bezoekers per maand naar onze website. En dat is gigantisch.

Binnen jouw niche kan jij ook de autoriteit worden van de markt door (als eerste) een kennisbank te schrijven op basis van zoekwoorden die niet bij je blogs, landingspagina’s of andere pagina’s horen/passen.

Je wilt namelijk niet concurreren met jezelf. Dat heb ik je bij tip 13 namelijk uitgelegd.

Zoekfunctie kennisbank

Tip 15: Update bestaande content

Het schrijven van een blog kost voor de één twee uur en voor de ander een halve dag. Beide personen zullen beamen dat het een kostbaar iets is.

Maar je moet niet alleen focussen op het schrijven van nieuwe blogs. Je bestaande blogs zijn namelijk ook een goudmijn. Zeker de blogs die niet in de top 10 staan. Die kan je door ze te updaten, uit te breiden, te optimaliseren en te verbeteren heel gemakkelijk een boost geven.

Dan kan het maar net zo zijn dat je van plek 12 naar plek 3 gaat. En dat betekent dat je blog van geen traffic, naar tientallen of zelfs honderden bezoekers per maand/dag kan gaan.

En dat door een uurtje te besteden aan iets wat je al eerder hebt geschreven.

Lekker makkelijk.

Tip 16: Vraag of andere mensen willen gastbloggen op je website

Je bent inmiddels al goed op de hoogte over waarom het schrijven en plaatsen van content goed is voor de vindbaarheid van je website. Dit kan je zelf doen, maar je kan ook anderen vragen dit te doen.

Dat wordt ook wel gastbloggen genoemd. In ruil voor het blogje wil de persoon die het artikel heeft geschreven vaak een link terug. Dat is dus voor jullie beide een win-win.

De één krijgt er gratis content bij en de andere krijgt er een gratis linkje bij.

Tip 17: Maak gebruik van structured data

Structured data zie ik echt als een geavanceerde SEO-techniek. Het is niet iets dat je met een vinkje aan zet, het is niet iets wat je in een ochtend volledig zal snappen en voor het implementeren heb je enige technische kennis nog.

Wat het nou precies is? Het is niks anders dan een stukje code om een stukje content heen om het voor Google inzichtelijk te maken.

Denk bijvoorbeeld aan de reviewsterren die je vroeger veel in Google zag, breadcrumbs, sitelinkjes of producten. Hierbij even een simpel (oud) voorbeeld.

Afbeelding 1 1

Maar hoe zorgt structured data dan voor meer bezoekers? Nou, dat is eigenlijk heel simpel. Structured data zorgt er voor dat je vaker en beter in Google te vinden bent en dat je in de zoekresultaten meer ruimte pakt.

Dat maakt de kans groter dat mensen op je zoekresultaten klikken en uiteindelijk op je website terecht komen.

Wil je weten welke vormen van structured data er allemaal zijn, hoe je structured data kan toevoegen aan je website en welke impact structured data heeft op voice search? Dan moet je mijn blogje “Wat is structured data en hoe kan jij structured data optimaal inzetten?” lezen.

Tip 18: Zorg ervoor dat je website op alle apparaten goed te gebruiken is

Dit vind ik persoonlijk een gigantische open deur, maar aangezien ik wekelijks websites tegenkom die niet op elk apparaat fatsoenlijk te gebruiken zijn, moet ik ‘m toch even noemen.

Je herkent het vast wel. Je opent een website op mobiel en het overgrote deel van buiten beeld. Of je opent een website op je tablet en alles staat schots en scheef.

In beide gevallen zullen mensen direct je website verlaten en dus zal ook Google je website slecht waarderen. Google heeft namelijk voldoende tools om te meten of je website op alle apparaten te gebruiken is en ook goed werkt.

Als dat niet het geval is, zal je daar strafpunten voor krijgen. En dat is niet heel goed voor je vindbaarheid…

Tip 19: Deel cijfers / insights uit de markt die niemand heeft

Er zijn natuurlijk voldoende onderwerpen waar jij binnen je niche over kan schrijven. De meeste interessante onderwerpen zijn vaak cijfers en/of insights binnen jouw product of markt die niemand heeft.

Met die content onderscheid je je van je concurrenten. Zeker wanneer zij deze content ook nooit kunnen krijgen. Dan heb je goud in handen.

Dit soort content kunnen branchecijfers zijn, resultaten van een onderzoek dat je hebt gedaanen meer.

Jij kan die informatie vervolgens verwerken in een blog, in een e-book, in een whitepaper, een LinkedIn post, een e-mail of nog beter: een combinatie van al deze contentvormen.

Ps. Het kan ook content zijn die je nu al hebt, maar je concurrentie nog niet. Ook dan moet je er als de kippen bij zijn en die content zo snel en zo veel mogelijk delen.

online marketing e-books

Tip 20: Vergeet Bing (en andere zoekmachines) niet

Als we het over zoekmachine optimalisatie hebben, dan hebben we het eigenlijk over Google optimalisatie. Dus geen SEO, maar GO :-).

Google is vandaag de dag heer en meester en zorgt voor het overgrote gedeelte van de bezoekers, conversies, leads en kliks naar je website (als we het hebben over de verschillende zoekmachines).

Maar er zijn ook kleinere zoekmachines, zoals Bing, waar je ook verkeer naar je website mee kan scoren. Bing heeft namelijk ook een eigen Search Console genaamd Bing Webmaster Tools en eigen tegenhangers van Google Mijn Bedrijf en Google Ads.

En met die handige tools en mogelijkheden kan je ook Bing inzetten om verkeer naar je website te trekken. Betekent dit dat je nu Google links moet laten liggen en naar Bing over moet stappen?

Nee, dat niet. Maar mocht je al aardig ver binnen Google zijn, spendeer dan eens een middag of dagje aan Bing om te kijken wat daar de opties zijn en waar daar de verbeterpunten zijn.

Zeker als je je naast Nederland ook focust op andere landen.

Tip 21: Gebruik Google Posts

Een Google Posts is een soort blogbericht binnen je Google Mijn Bedrijf pagina. Hiermee kan je heel gemakkelijk een van de volgende soorten content delen:

  • Blog
  • Elementen
  • Aanbieding
  • Product

De Google Post wordt geplaatst in het Google Mijn Bedrijf blokje dat mensen zien als ze op je bedrijfsnaam googelen of een andere zoekterm invoeren waarbij je Mijn Bedrijf wordt vertoond.

Dit zorgt er dus voor dat je Mijn Bedrijf blokje vele malen groter wordt en dat je dus meer ruimte pakt in de zoekresultaten. Dit vergroot de kans dat mensen op jouw content gaan klikken.

Mocht je alles willen weten over Google Posts, hoe je een Google Post aanmaakt en wil je nog wat extra handige tips voor je Google Posts? Dan adviseer ik je om mijn blog “Wat is een Google Post en hoe kan jij als ondernemer die inzetten?” te lezen.

Tip 22: Reageer op relevante blogs

De effectiviteit van het reageren op blogs is de laatste 5 tot 10 jaar sterk afgenomen. Bloggen is nog steeds ontzettend krachtig, maar door de komst van podcasts en video marketing zie je dat er simpelweg minder interesse is voor blogs. Daar komt die daling dus vandaan.

De andere kant van het verhaal is dat blogs de aankomende 10-15 jaar niet zullen verdwijnen en dat er altijd een groep mensen zijn die liever lezen in plaats van luisteren of kijken.

Het reageren op blogs zal dus de aankomende jaren nog steeds interessant voor je zijn. Door te reageren op (populaire) blogs van anderen zorg je ervoor dat je vaker voorbijkomt. Mensen gaan je naam herkennen, ze gaan je naam googelen of klikken misschien wel direct door naar je website door op je naam te klikken.

En wanneer mensen je eerst onder een blog voorbij zien komen, je dan op LinkedIn zien en ze je ook nog tegenkomen in Google, dan ben je helemaal aan het winnen.

meer bezoekers door te reageren op blogs

Tip 23: Biedt nieuwe content direct aan in Search Console

Wanneer je een blog of andere pagina publiceert, neemt Google deze niet meteen mee. Zie het als een pakketje dat je wilt versturen. Je pakt het pakketje in, zet het op de tafel en hoopt dat het pakketje op magisch wijze aankomt.

Dat gaat niet gebeuren.

Je content moet je daarom aanbieden aan Google. Je kan dit zien als het oppakken en verzenden van het pakketje. Pas dan komt het aan!

Wanneer je je content niet aanbiedt, dan kan het uren, dagen of (wanneer je een slecht vindbare website hebt) wel weken duren voordat Google je nieuwe stukje content oppikt.

Je moet Google dus laten weten dat je nieuwe content hebt door het aan te bieden. En dat aanbieden doe je met Google Search Console.Ik leg het uit in mijn blog “Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is”.

Tip 24: Zorg dat je actief bent op social media (zakelijk en privé)

In de eerste 23 tips van dit artikel ging het vooral om SEO, Google en zoekmachine gerelateerde tips. Het is nu hoog tijd om SEO even los te laten en naar andere methodes en technieken te kijken die ervoor zorgen je website meer bezoekers krijgt.

We beginnen met social media. Social media gebruiken is een fantastische strategie om meer gratis bereik en naamsbekendheid te realiseren.. Je kan denken aan kanalen als

Binnen een deel van deze kanalen kan je een zakelijke pagina aanmaken voor je bedrijf, maar waar social media vooral sterk in is, is in het privégebruik.

En nou heb ik het niet over het delen van vakantiefoto’s of poezenfilmpjes, maar het uitbouwen van je personal brand door actief te zijn op social media.

Op LinkedIn deel ik bijvoorbeeld wekelijks inhoudelijk content over online marketing en over de ontwikkeling die OMA doormaakt. Dat soort dingen onderwerpen vinden mijn familie en vrienden, maar ook potentiële klanten gaaf om te lezen.

Bij social media gaat het namelijk om interactie, aandacht en de menselijke factor. Daarom geloof ik echt heilig in het opbouwen van een personal brand. Dat is iets waar je je leven lang profijt van hebt.

Zowel als ondernemer, als medewerker.

In de social media posts die je plaatst, kan je linkjes verwerken naar je website. En in je profiel kan je vaak ook een link verwerken. Het kan dus ook nog eens zorgen voor extra traffic.

Maar dat moet nooit het hoofddoel zijn. Het doel is altijd waarde bieden. Want hoe meer waarde je biedt, hoe meer je krijgt. En hoe meer je gezien en leuk gevonden wordt, hoe meer business je het gaat opleveren.

Meer traffic door social media

Tip 25: Start met social media adverteren

We gaan door op de sociale tour. Het grote voordeel van organisch beter vindbaar worden is dat het gratis is. Hoe meer tijd en energie je erin steekt, hoe meer volgers je krijgt.

Maar wat nou als je niet zoveel tijd hebt? Of als je er niet zoveel tijd in wilt steken? Dan is social media adverteren een goed idee.

Zeker als je goed weet wie je wilt bereiken en als je goed weet wat je over wilt brengen. Dat zijn dan ook de belangrijkste pijlers van het social media adverteren:

Targeting en content zijn de twee basisingrediënten die je voor effectieve social media advertenties nodig hebt. In de ideale situatie doe je ze allebei zelf, maar je kan ook altijd één van de twee uitbesteden.

Voordat je start met adverteren, moet je goed nagaan wat je doelstelling is. Wil je bijvoorbeeld mensen opnieuw benaderen die al eens eerder bij je hebben gekocht? Of wil je nieuwe leads voor je funnel?

Afhankelijk van je doelstelling en je doelgroep kan je je kanaal kiezen.

Tip 26: Maak gebruik van hashtags op social media

Hashtags zijn een mooie manier om een bepaalde niche, een bepaald onderwerp of een bepaalde groep binnen social media op te zoeken. Denk aan #voetbal #marketing #SEO #traffic of #bezoekersnaarjewebsite.

Aangezien mensen op de hashtags zoeken, kan dit traffic opleveren naar je social mediakanalen. Als jij de juiste hashtags tags gebruikt, dan zullen de mensen die op de hasthags zoeken bij je uitkomen.

Dan is het alleen nog maar aan jou om ervoor te zorgen dat ze blijven hangen of dat ze doorklikken naar je website.

De belangrijkste tip die ik voor je heb als het gaat om hashtags, is het kiezen van de juiste hashtags. Kies er niet zomaar een paar uit, maar onderzoek welke veel gebruikt worden en zoek ook uit of het wel je ideale doelgroep is die ze gebruikt.

Tip 27: Start met video marketing

Als je het over meer bezoekers en een groot netwerk hebt, dan is de vuistregel dat je vooral meer zichtbaar moet zijn. Oftewel, je moet meer content delen.

Content kan in de vorm van een mooie foto op Instagram, een dijk van een blog op je website of een hele vette video op YouTube of Facebook.

Deze video kan je op al je platformen delen, wat ervoor zorgt dat je dus voor al je kanalen content hebt. En dat gaat ervoor zorgen dat je beter zichtbaar bent.

Het grote voordeel van video marketing is dat je veel meer kan laten zien dan wanneer je een foto of een blog plaatst. Heb je net een nieuw pand in gebruik genomen? Maak er een video van. Dan zien mensen precies hoe je nieuwe locatie eruitziet.

Heb je een handleiding geschreven over een bepaalde tool? Maak een video over hoe je de tool gebruikt.

Mocht jij je vooral focussen op YouTube en wil je dat je YouTube video’s beter vindbaar zijn? Dan moet je “YouTube SEO: Stappenplan voor het beter vindbaar maken van je video’s binnen YouTube” lezen.

Tip 28: Ga aan de slag met retargeting (Google en social)

Ik zei al iets over retargeting bij de tip over social media adverteren, maar het is zo’n belangrijk onderdeel van online marketing dat ik ervoor heb gekozen om ook deze tip los te trekken.

Retargeting is niks anders dan het opnieuw bereiken van je website bezoekers om ze weer terug te halen naar je website. Je kan bijvoorbeeld (heel simpel) instellen dat mensen een banner van jou te zien krijgen wanneer ze op je website zijn geweest, maar je kan het ook complexer te maken door mensen specifieke content te tonen omdat ze eerder een bepaalde pagina hebben bekeken.

Je kan het zo complex maken als je zelf wilt. Retargeting werkt zowel voor B2B als B2C. Want wanneer iemand tandpasta op je website heeft besteld, dan wil je natuurlijk na een bepaalde periode (als de tandpasta waarschijnlijk bijna op is) weer een advertentie tonen en een nieuwe aankoop realiseren.

En wanneer iemand je actiepagina heeft bekeken voor je cursus, maar niet heeft geconverteerd, dan wil je die persoon ook weer een aanbieding doen om ervoor te zorgen dat hij of zij zich alsnog inschrijft.

Mocht je aan de slag willen gaan met retargeting, dan zijn de LinkedIn Insights Tag en de Facebook Pixel enorm van belang. Zeker als je je advertenties via social media kanalan vertoond.

Tip 29: Start met e-mail marketing (nieuwsbrief)

Wanneer je geen goede vindbare website hebt, niet veel volgers op social media en nog niet zoveel mensen je kennen, is het starten met e-mail marketing niet erg handig.

Maar wanneer je al een paar honderd bezoekers hebt op je website en je wat volgers hebt, dan is e-mail marketing een fantastisch kanaal om mensen gratis naar je website te halen.

E-mail is namelijk een uniek kanaal. Het is het enige kanaal waar je gratis mensen kan bereiken door echt iets naar ze te pushen, zonder dat je daar de tussenkomst van een ander platform bij nodig hebt.

Als we het hebben over Facebook Ads, dan moet je betalen voor het pushen van je bericht en je bent afhankelijk van Facebook zelf. Bij e-mail is dat niet zo.

De enige concurrentie bij e-mail ben je zelf en zijn de andere e-mails. Jij moet ervoor zorgen dat mensen je mails openen en dat ze doorklikken naar je website.

Omdat e-mail gratis is (en SEO ook) zeg ik altijd dat dát de twee belangrijkste kanalen zijn voor elke ondernemer. Als jij namelijk 0 euro uitgeeft aan advertenties en daarop je business kan bouwen, dan ben je aan het winnen.

Dan loop je namelijk geen risico als er iets binnen je markt gebeurt en dan hoef je niet meteen de budgetten dicht te schroeven (en dus business te verliezen) wanneer er een economische crisis is.

En mocht je echt gas willen geven, dan ga je gewoon aan de slag met adverteren en retargeting of één van de andere tips.

Nieuwsbrief online marketing agency

Tip 30: Begin een podcast

Als je start met podcasten dan zullen de luisteraars en de websitebezoekers je niet om de oren vliegen. Nee, dat gaat niet gebeuren.

Maar waar podcasten wel fantastisch voor is, is het uitbouwen van je persoonlijke brand. Iets waar ik al eerder in dit artikel over vertelde. Tijdens een podcast kan je namelijk heel goed laten horen wie je bent, wat je kan en wat het verhaal achter jouw onderneming is.

En wanneer je dat goed doet, je het volhoudt en je podcast steeds meer luisteraars krijgt, dan zal je een stuk autoriteit opbouwen. Als jij het altijd over SEO hebt en de mensen gaan jou als de SEO guru zien, dan zullen ze aan je denken als ze iets willen gaan doen op het gebied van SEO.

Of wanneer ze hun buurman iets over SEO horen zeggen, dan zullen ze je naam noemen. En dat gaat ervoor zorgen dat meer mensen je kennen, je leuk gaan vinden en uiteindelijk dat de traffic naar al je kanalen toeneemt.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor meerdere tips uit de ze lijst. Online marketing is niks anders dan kruisbestuiving. Websitebezoekers wil je omtoveren tot nieuwsbrief abonnees Facebook volgers wil je omtoveren tot podcastluisteraars om die vervolgens weer tot ambassadeurs van jouw merk of bedrijf te maken.

Zo werkt het nou eenmaal.

De kanalen die ik tot nu toe allemaal heb genoemd hebben zich de afgelopen jaren allemaal al bewezen. Maar er zijn ook kanalen die dat nog moeten doen.

Terwijl ik dit artikel schrijf, is TikTok al een grootmacht en begint Clubhouse net voeten in de aarde te krijgen in Nederland. Dit zijn in dit geval social media kanalen, maar het had net zo goed en ander kanaal kunnen zijn.

Het is altijd een risico om constant in hét nieuwste ding te stappen. Er is namelijk een grote kans dat dit het niet gaat worden. Maar het heeft ook gigantische voordelen. Als jij als een van de early adopters actief ben in een kanaal en je kan er veel volgers op vergaren.

Dan heb je een gigantisch voordeel op de rest. Het is namelijk makkelijker om groot te worden op een platform omdat je er vroeg bij bent. Je hebt dan namelijk minder concurrentie.

Tip 32: Maak een handige tool die mensen nodig hebben

Dit is er eentje waar we zelf ook mee bezig zijn. Mensen kunnen namelijk je website bezoeken omdat je goede content op je website hebt staan en je daardoor goed vindbaar bent.

Maar er zijn ook andere functionaliteiten die je kan toevoegen om meer bezoekers te krijgen. Neem bijvoorbeeld een pensioencalculator, een gratis zoekwoorden tool , een programma om je posities in Google bij te houden of iets anders dat je doelgroep nodig heeft.

Wanneer jij deze functionaliteit aan je website toevoegt, zullen mensen hiervoor speciaal naar je website komen. Dat zullen ze 1 keer doen, misschien 2, maar het kan ook zo zijn dat ze elke week terugkomen.

En dat wil je natuurlijk.

Tip 33: Maak likeable en shareable content zoals e-books, whitepapers, infographics, etc.

Likeawat en shareawat? Likeable en shareable! Oftewel, leuke content die aanslaat en die mensen willen delen. Ik vertelde je al eerder over het delen van branchecijfers die niemand heeft.

Maar het kunnen natuurlijk ook cijfers zijn die mensen wel hebben, maar die jij op een handige of leuke manier verpakt. Neem bijvoorbeeld het e-book die ik net heb geschreven genaamd Google Analytics 4: de basics.

Ik plaatste een bericht op LinkedIn hierover en ruim 150 mensen wilden het e-book graag hebben. Dat zorgde ervoor dat ik 150 connecties erbij kreeg en dat veel mensen mijn e-book gingen lezen.

Het gevolg hiervan is dat mensen mij gaan kennen en herkennen. Wanneer ik nog een keer voorbijkom, zullen ze mijn content weer gaan lezen. Want als je een goed e-book hebt geschreven, dan gaan mensen je onthouden.

Ze denken misschien: he, ik ga eens wat van zijn blogs lezen. Of misschien nog beter: ik snap niks van Analytics 4 en online marketing, ik ga het uitbesteden.

Tip 34: Maak gebruik van (micro) influencers

Als we het over influencers hebben, dan heb ik gevoel dat bij de ene groep de nekharen overeind gaan staan en dat de andere groep het fantastisch vindt. Ik heb niet het gevoel dat er niet veel mensen tussen de twee kampen in staan.

En dat is jammer.

Natuurlijk is het gaaf als één van de grootste social media persoonlijkheden in je branche jouw product promoot, maar waar ik veel meer in geloof zijn micro-influencers.

Oftewel, influencers met een kleiner bereik. En daarmee bedoel ik niet alleen iemand op Instagram met maar 10.000 volgers. Nee, ik bedoel ook iemand die bij Body en Fit een paar shakes koopt en een eigen persoonlijke code heeft die hij/zij met zijn vrienden kan delen, zodat ze allemaal een beetje korting krijgen.

Dat is namelijk ook influencer marketing.

Tip 35: Wees actief in de juiste communities (Facebook groepen, forums, Reddit etc.)

Deze tip had ik er oorspronkelijk niet in staan, maar dit idee kwam in mij op tijdens het luisteren van een podcast. En autodealer uit Amerika was te gast bij de podcast van Gary Vaynerchuk.

Hij vertelde dat ze vooral lokaal actief zijn. Ze plaatsten artikelen in de krant en adverteerden lokaal op social media. Maar wat mij echt bijbleef was het volgende:

In een van de lokale Facebookgroepen stond een oproep van een verdrietige moeder. Iemand had namelijk de auto van haar zoon bekrast en ze vroeg of iemand wat had gezien.

Wat de autodealer toen deed? Ze boden aan om de krassen gratis te herstellen, omdat ze het zo zielig vonden.

Dit leverde ze ontzettend veel goodwill, positieve reacties en klanten op. En nou zeg ik niet dat je nu ook je dienst gratis moet gaan weggeven, maar ik zeg wel dat je actief moet zijn in de communities die passen bij jouw niche.

Verkoop je padelbanen (de sport die in Nederland terrein aan het winnen is)? Zorg dat je in een Facebookgroep over padel meepraat en geef bijvoorbeeld tips over het onderhouden van een padelbaan op forums.

Ook dit is een gratis manier om veel voorbij te komen bij je doelgroep, zonder ook maar een euro uit te geven aan marketing.

Tip 36: Beantwoord vragen op Twitter, Quora, Medium, etc.

Twitter is voor mij persoonlijk al jaren uitgestorven, maar als ik aan Twitter denk moet ik altijd denken aan een verhaal dat door een kennis is verteld.

Die kennis had een specialisme. Hij had namelijk een klein bouwbedrijf. Op Twitter kwam een keer een vraag voorbij of iemand tijd had om een kleine klus op te pakken.

Hij had op dat moment tijd, besloot te reageren en ging aan de slag met de klus. Een week later werd hij door zijn opdrachtgever opgebeld en die gaf ‘m nog een klus.

En nog een klus. En nog een klus. En nog een klus.

In dit geval zorgde één enkele tweet op Twitter voor jaren werk en tonnen omzet. Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar vragen beantwoorden op bijvoorbeeld een Twitter of Quora kan ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt.

Of dat mensen je gaan zien als autoriteit binnen je vakgebied. Of dat mensen meer over je willen weten en bijvoorbeeld je website gaan bezoeken. Kan allemaal.

Tip 37: Word gast bij de podcasts van anderen

Ik vertelde eerder al dat je naast bloggen ook kan gastbloggen. En nu ga ik zo’n zelfde soort tip geven op het gebied van podcasten.

Naast het starten van een podcast, kan je natuurlijk ook te gast zijn bij iemand anders zijn podcast. Hij heeft er dan een leuke gast bij waar hij een podcast mee kan opnemen en jij hebt een stuk exposure op zijn platform.

Win-win dus!

Tip 38: Maak een gratis cursus of training

Het maakt eigenlijk niet uit wat je achter het woord gratis zet, want Nederlanders houden van gratis. Of dat nou gratis bananen zijn bij Picnic, het blikje Fanta dat wordt weggeven op straat of de cursus die je hebt gemaakt.

Dat kan je mooi inzetten om te gebruiken voor jouw business. Een gratis lokkertje doet het altijd goed. Ik vertelde je al eerder dat een gratis e-book het goed kan doen, maar een gratis cursus of training werkt nog beter.

Ik weet namelijk 100% zeker dat een gratis training over Google Analytics 4 het nog beter had gedaan dan mijn e-book. Waarom ik dat niet heb gedaan? Omdat een e-book voor mij makkelijker is om te maken en ik niet per se klanten en bezoekers hoef te krijgen door middel van een gratis cursus of training.

Tip 39: Maak gebruik van QR codes op verpakkingen of bijvoorbeeld bij events

Dit is weer zo’n tip die je in geen enkele andere lijst met manieren om meer traffic naar je website te krijgen ziet, maar wel heel waardevol is. Stel je hebt een product dat goed loopt.

Wanneer jij daar een QR code opzet, dan zullen mensen dat gaan scannen. Jij kan zelf bepalen waar mensen op uit komen wanneer ze dat doen. Dus je kan ze doorsturen naar je website.

Maar wat dacht je van een evenement of een festival? Ook daar kan je een QR code inzetten om reviews te vergaren, mensen naar een actiepagina te leiden of ze een video laten zien.

Mocht je al met QR codes werken of wil je dat nu gaan doen? Lees dan mijn blog “Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt”.

Tip 40: Maak gebruik van browsermeldingen

Een jaar geleden startte ik een experiment door op onze eigen website gebruik te maken van browsermeldingen. Wanneer mensen zich voor het eerst op mijn website kwamen, kregen ze een melding met of ze meldingen wilden ontvangen.

Na een paar maanden testen had ik honderden mensen verzameld die de meldingen ontvingen en erop klikten om terug te gaan naar mijn website.

Aangezien ik geen kermis van mijn website wilde maken, besloot ik te stoppen met browsermeldingen op het moment dat ik startte met de pop-up.

We hebben toen we de keuze gemaakt om browsermeldingen in te zetten voor Lassie. Er was wel besloten dat we dit op een zo prettig mogelijk manier gingen doen.

Mensen krijgen per week één melding op maandag om 16:00 met daarin een recept. En wat blijkt? Inmiddels krijgen 14.000 mensen de melding en krijgen we zelfs mailtjes dat mensen de meldingen niet meer krijgen en dat ze dat wel willen.

Een gouden zet dus!

Tip 41: Ga aan de slag met affiliate marketing (Referrals)

Last but not least: affiliate marketing! Als ik affiliate marketing uit moet leggen aan een leek dan zeg ik altijd dat affiliate marketing een soort influencer marketing is.

Oftewel, je krijgt geld voor het promoten van iets. Of je betaalt anderen om jouw product te promoten, natuurlijk. Affiliate marketing is vooral interessant wanneer je producten of software verkoopt. Wanneer mensen jouw product aanbieden en iemand koopt via hun link het product, dan krijgen ze daar een vergoeding voor.

Het mooie hiervan is dat bij affiliate marketing de verkoop nagenoeg altijd plaatsvindt op je eigen website. Dus door affiliate marketing in te zetten, krijg je meer bezoekers naar je website krijgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog