niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt.

Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst.

Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies?

Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Wat is een QR code?

Om het even in lekentaal uit te leggen: een QR is een soort barcode die je kan scannen met je telefoon, zodat er meteen een app, een pagina van een website of een ander stukje dingetje opent.

Dit is dus ideaal als je bijvoorbeeld een link naar je winactie op een poster wilt zetten. Hierdoor kunnen de mensen gemakkelijk met hun telefoon de code scannen, zonder verder de hele link over te typen in hun browser.

qr code voorbeeld

Voorbeeld QR code

Waarvoor kan je QR codes gebruiken binnen je marketing?

Ik heb het eigenlijk al een beetje verklapt, maar QR codes kan je dus zowel online als offline gebruiken.

Nu hoor ik je denken: ‘Online’? Ja, online!

Want misschien wil je wel dat mensen gemakkelijk een app openen of een routebeschrijving krijgen wanneer ze je website scannen.

En de offline mogelijkheden? Die zijn er ook genoeg:

  • In musea of om en nabij kunst
  • In een magazine of tijdschrift
  • In bushokjes, op billboards of op een pizzadoos
  • Wanneer mensen een pand, locatie of event verlaten om een review te vragen
  • Makkelijker inloggen op een wifi-netwerk
  • Instructie(video) bij een product, recept of dienst

En ga zo maar door.

De reden waarom je de QR codes niet terugziet in Google Analytics

Dit artikel ben ik begonnen omdat ik ooit de vraag kreeg ‘Hoe zie ik de mensen in Google Analytics terug die de QR code hebben gescand?’

Dit was jaren geleden. Maar toen ik vorige week weer de vraag kreeg, vond ik het tijd voor een blog.

Want als je simpel en alleen een QR code maakt, dan ga je die bezoekers terugzien als direct verkeer in Google Analytics. Voor Analytics lijkt het alsof de URL direct is ingetypt.

Analytics acquisitie direct

En dat is voor jou een probleem, want jij wilt weten hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van de QR code. Daarmee kan je namelijk bepalen of je campagne een succes was, hoeveel mensen zijn afgehaakt en wat die mensen verder binnen je website hebben gedaan.

Hoe je ervoor kan zorgen dat dit wél meetbaar is, ga ik je nu vertellen :).

Dit moet je nooit vergeten bij het werken met QR codes

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: UTM tagging. Dat mag je nooit vergeten wanneer je werkt met QR codes en dat is de manier waarop je in Analytics kan zien hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van je QR code.

UTM tags zijn stukjes informatie die aan een link worden toegevoegd om ervoor te zorgen dat het voor Google Analytics inzichtelijk wordt wat het resultaat is geweest van een specifieke campagne.

Dat komt er bijvoorbeeld zo uit te zien:

https://onlinemarketingagency.nl/ebooks/?utm_source=qrcode&utm_medium=poster&utm_campaign=ActieX_locatieY

Wat je hier ziet is:

  • De URL van mijn website: https://onlinemarketingagency.nl/ebooks/.
  • De bron van de campagne: qrcode.
  • Het medium van de campagne: poster
  • En de naam van de campagne: ActieX_locatieY

Je kan deze informatie zelf toevoegen, zodat je in Analytics precies terug kan zien wat het resultaat is geweest van elk specifieke QR code (en dus of je campagne een succes was of een flop).

De eerder genoemde URL met UTM tagging heb ik gemaakt met de Campaign URL builder van Google, maar veel QR code generators hebben een dergelijke tool zelf inmiddels ook ingebouwd.

campagin url builder google

Campagin URL builder van Google

5 generators om QR codes te maken

Om je op weg te helpen heb ik ook een paar QR code generators voor je op een rijtje gezet. Dit zijn overigens ook meteen de meest bekende generators in Google, maar dat scheelt je zelf weer zoeken.

Waarom je geen QR code scanner app meer nodig hebt

De populariteit van QR codes is flink gestegen nadat je geen app meer nodig had voor het scannen ervan. Want het kwam vaak voor dat mensen een QR code wilde scannen, maar niet geen QR scanner op hun telefoon hadden staan.

Als je nu op je iPhone de camera opent en die richt op de QR code, krijg je meteen de pop-up te zien waar je op kan klikken.

qr code popup voorbeeld

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]