Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

Geplaatst op 6 februari 2020 door Daniël Kuipers

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt.

Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst.

Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies?

Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Wat is een QR code?

Om het even in lekentaal uit te leggen: een QR is een soort barcode die je kan scannen met je telefoon, zodat er meteen een app, een pagina van een website of een ander stukje dingetje opent.

Dit is dus ideaal als je bijvoorbeeld een link naar je winactie op een poster wilt zetten. Hierdoor kunnen de mensen gemakkelijk met hun telefoon de code scannen, zonder verder de hele link over te typen in hun browser.

qr code voorbeeld

Voorbeeld QR code

Waarvoor kan je QR codes gebruiken binnen je marketing?

Ik heb het eigenlijk al een beetje verklapt, maar QR codes kan je dus zowel online als offline gebruiken.

Nu hoor ik je denken: ‘Online’? Ja, online!

Want misschien wil je wel dat mensen gemakkelijk een app openen of een routebeschrijving krijgen wanneer ze je website scannen.

En de offline mogelijkheden? Die zijn er ook genoeg:

  • In musea of om en nabij kunst
  • In een magazine of tijdschrift
  • In bushokjes, op billboards of op een pizzadoos
  • Wanneer mensen een pand, locatie of event verlaten om een review te vragen
  • Makkelijker inloggen op een wifi-netwerk
  • Instructie(video) bij een product, recept of dienst

En ga zo maar door.

De reden waarom je de QR codes niet terugziet in Google Analytics

Dit artikel ben ik begonnen omdat ik ooit de vraag kreeg ‘Hoe zie ik de mensen in Google Analytics terug die de QR code hebben gescand?’

Dit was jaren geleden. Maar toen ik vorige week weer de vraag kreeg, vond ik het tijd voor een blog.

Want als je simpel en alleen een QR code maakt, dan ga je die bezoekers terugzien als direct verkeer in Google Analytics. Voor Analytics lijkt het alsof de URL direct is ingetypt.

Analytics acquisitie direct

En dat is voor jou een probleem, want jij wilt weten hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van de QR code. Daarmee kan je namelijk bepalen of je campagne een succes was, hoeveel mensen zijn afgehaakt en wat die mensen verder binnen je website hebben gedaan.

Hoe je ervoor kan zorgen dat dit wél meetbaar is, ga ik je nu vertellen :).

Dit moet je nooit vergeten bij het werken met QR codes

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: UTM tagging. Dat mag je nooit vergeten wanneer je werkt met QR codes en dat is de manier waarop je in Analytics kan zien hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van je QR code.

UTM tags zijn stukjes informatie die aan een link worden toegevoegd om ervoor te zorgen dat het voor Google Analytics inzichtelijk wordt wat het resultaat is geweest van een specifieke campagne.

Dat komt er bijvoorbeeld zo uit te zien:

https://onlinemarketingagency.nl/ebooks/?utm_source=qrcode&utm_medium=poster&utm_campaign=ActieX_locatieY

Wat je hier ziet is:

  • De URL van mijn website: https://onlinemarketingagency.nl/ebooks/.
  • De bron van de campagne: qrcode.
  • Het medium van de campagne: poster
  • En de naam van de campagne: ActieX_locatieY

Je kan deze informatie zelf toevoegen, zodat je in Analytics precies terug kan zien wat het resultaat is geweest van elk specifieke QR code (en dus of je campagne een succes was of een flop).

De eerder genoemde URL met UTM tagging heb ik gemaakt met de Campaign URL builder van Google, maar veel QR code generators hebben een dergelijke tool zelf inmiddels ook ingebouwd.

campagin url builder google

Campagin URL builder van Google

5 generators om QR codes te maken

Om je op weg te helpen heb ik ook een paar QR code generators voor je op een rijtje gezet. Dit zijn overigens ook meteen de meest bekende generators in Google, maar dat scheelt je zelf weer zoeken.

Waarom je geen QR code scanner app meer nodig hebt

De populariteit van QR codes is flink gestegen nadat je geen app meer nodig had voor het scannen ervan. Want het kwam vaak voor dat mensen een QR code wilde scannen, maar niet geen QR scanner op hun telefoon hadden staan.

Als je nu op je iPhone de camera opent en die richt op de QR code, krijg je meteen de pop-up te zien waar je op kan klikken.

qr code popup voorbeeld
Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books
3 reacties op “Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt
      1. Ik zie deze niet staan onder acquisitie, en heb de zoekterm ingegeven, maar verschijnt niet. Waar kan ik deze vinden? Ik kan deze enkel zien bij realtime omdat ik er nu toevallig op zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Een QR code is een streepjescode die je met je telefoon kunt scannen. QR staat voor Quick Response, wat in feite inhoudt dat er met de code snel informatie kan worden overgebracht. Het werkt net zoals een barcode, maar dan zonder te verwijzen naar een product. Over het algemeen ga je na het scannen van de QR code naar een website, bel je een telefoonnummer, download je een app of open je een locatie op Google Maps.

Je kunt een QR code zowel voor online en offline marketing gebruiken. Je zet bijvoorbeeld zo’n code op een reclameposter, op je visitekaartje of op je website om scanners bijvoorbeeld makkelijk door te wijzen naar een pagina met een actie, meer informatie of een instructievideo. Hoeven ze geen hele URL meer in te typen. Dat scheelt weer een stap en maakt je marketingactiviteit een stuk effectiever!

Voor het maken van een QR code gebruik je een generator als QR Code Generator, GOQR of QRCode Monkey. Daar vul je de URL in en kun je het design aanpassen met verschillende blokjes en bolletjes. Vierkant of rond en in diverse kleuren. Zo maak je eenvoudig een QR code die past bij de huisstijl van je bedrijf. Mooi meegenomen!

Je wilt natuurlijk wel weten hoeveel mensen je QR code gebruiken. In Google Analytics worden scanners genoteerd als directe bezoekers. Dat wil je niet. Daarom werk je bij QR codes ook met UTM tagging. Hiermee voeg je een specifiek stukje informatie toe aan de URL van de QR code, zodat je in Google Analytics precies terug kunt zien hoeveel mensen QR code hebben gescand en wat het heeft opgeleverd!

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency