linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al?

De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent.

Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren.

Dat levert je meer leads en minder kosten op!

Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Wat is de LinkedIn Pixel?

De LinkedIn Insight Tag, ook wel LinkedIn Pixel genoemd, is een stukje code dat je toe kan voegen aan je website met als doel om meer te weten te komen over de effectiviteit van je advertenties, je doelgroep en om remarketing mogelijk te maken

Het is een stukje Javascript dat je binnen elke pagina van je website moet plaatsen waardoor er een cookie in de browser van je bezoekers achtergelaten wordt. Duidelijk toch?

Reviews offline en online

Waar gebruik je de LinkedIn Pixel voor [Inclusief voordelen]

In de basis zorgt de LinkedIn Pixel vooral voor meer inzicht.

De voordelen van de LinkedIn Pixel zijn:

  • Je kan conversies meten en dus weten welke advertenties hebben geleid tot welke resultaten
  • Je kan vervolgens achterhalen welke campagnes het goed/slecht doen en deze vervolgens optimaliseren
  • Je kan doordat je LinkedIn-gegevens verzamelt aan de slag met remarketing

Dit zorgt ervoor dat:

  • Je campagnes beter resultaat opleveren en goedkoper kunnen zijn
  • De advertenties beter aansluiten bij de doelgroep
  • Je potentiële klanten/leads opnieuw kan bereiken met relevante content/advertenties.

Alleen maar voordelen dus!

LinkedIn Pixel installeren met Google Tag Manager in 14 stappen

LinkedIn heeft zelf perfect uitgelegd hoe je het bijhouden van conversies binnen haar platform kan instellen.

Die uitleg vind je hier.

Maar vervolgens moet je nog wel de LinkedIn Insight Tag toevoegen aan je website.

Ik leg je nu uit hoe dat werkt.

Stap 1: Klik in LinkedIn rechtsboven op de 9 blokjes met ‘werk’ en vervolgens op ‘Adverteren’.

LinkedIn adverteren

Stap 2: Selecteer het account waarbij je de LinkedIn Pixel wilt installeren

account in campagnebeheer

Heb je nog geen account binnen je campagnebeheer?

Maak die dan eerst aan.

Stap 3: Klik in de menubalk op ‘Assets’ en vervolgens op ‘Insight Tag’.

Stap 4: Klik op ‘Insight Tag bekijken’.

Stap 5: Selecteer ‘Ik gebruik een tag manager’ kopieer vervolgens je partner-ID.

LinkedIn insights tag installeren via Google tag manager

Stap 6: Log in op Google Tag Manager (https://www.google.com/intl/nl/tagmanager/)

Als je nog geen Google Tag Manager hebt, dan raad ik je eerst aan om de stappen uit het Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager te volgen.

Stap 7: Klik binnen de juiste container op ‘Nieuwe Tag’.

Stap 8: Verander ‘Naamloze tag’ door bijvoorbeeld ‘LinkedIn Pixel’.

Stap 9: Klik op het bovenste vak van ‘Tagconfiguratie’ en ga vervolgens op zoek naar de ‘LinkedIn Insight’ tag.

Linkedin insight tag

Stap 10: Klik op ‘LinkedIn Insight’ en plak vervolgens je partner-ID op de daarvoor bestemde plek.

Linkedin partner id

Stap 11: Klik op het onderste vak met ‘Triggers’, selecteer ‘All Pages’ en klik vervolgens rechtsboven op ‘Opslaan’.

Stap 12: Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’ en dan op ‘Doorgaan’.

Stap 13: Test of de LinkedIn Insight Tag werkt door de voorbeeldmodus aan te zetten.

Voorbeeldmodus tag manager

Stap 14: Als je alle stappen goed hebt doorlopen en de voorbeeldmodus staat aan, dan kan je je website bezoeken en zie je dat de LinkedIn Pixel tag is afgevuurd.

LinkedIn pixel afgevuurd

Waarom je de LinkedIn Pixel niet met een plugin moet installeren op je WordPress website of handmatig in de code moet toevoegen

‘Maar ik kan toch een plugin downloaden om de Pixel te installeren, dat is toch veel makkelijker en sneller?’

Het is simpeler en sneller, maar ook weer de makkelijke weg.

En dat is, zoals je weet, niet altijd de beste.

Hoe meer plugins je website bevat, hoe langzamer je website wordt en dus hoe slechter vindbaar je bent.

Laadsnelheid is namelijk een belangrijk On Page SEO element.

‘Maar ik kan toch ook handmatig het script van LinkedIn toevoegen aan de code van mijn website?’

Ook dat is een optie, maar hoe meer scripts je website bevat …

… hoe langzamer je website wordt.

En je weet inmiddels wat dat betekent ;).

LinkedIn Insight Tag Checker: achterhaal of je de Pixel goed hebt geïnstalleerd

Helaas is er vandaag de dag nog geen handige tool die kan controleren of je de Pixel goed hebt geïnstalleerd op je website.

De beste manier om te controleren of het allemaal werkt is dus om de voorbeeldmodus binnen Tag Manager te gebruiken en door in het campagnebeheer van LinkedIn te kijken of er data binnen komt.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

1 Comment

  1. online marketeer schreef:

    Erg waardevolle informative, ik ga het toepassen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]