Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Schrik jij daar ook van?

Ik weet zeker van wel.

Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van.

En het is geen foutje dat het er twee keer staat.

Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen.

Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen.

Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog.

Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt …

… en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!

Korte disclaimer: ik leg de formule, die ik altijd gebruik, uit waarbij ik iedere stap die ik doorloop kort toelicht, zonder daarbij al te diep op de materie in te gaan.

blog schrijven scoren google

Onderwerp bepalen: het begint met een vraag, probleem, oplossing

Het bepalen van een onderwerp vinden ondernemers vaak verschrikkelijk lastig.

Want waar begin je?

Waar moet je over schrijven?

Dit begint allemaal met een klein signaal.

Bijvoorbeeld een klant/lead die iets aan je vraagt, iets dat in het nieuws gekomen is of iets dat op de website staat van je concurrenten.

Deze signalen moet je herkennen, want dat zijn de perfecte blogonderwerpen.

Houd ze bij en noteer ze in een documentje op je laptop, in je telefoon of desnoods op een post-it aan je scherm.

Eerlijk, zo’n 90% van mijn blogs zijn op deze manier ontstaan.

Inspiratie voor onderwerpen voor de overige 10% haal ik uit:

  • De customer journey
  • Nieuwe tools
  • Reviews
  • Eigen kennis delen die niet veel mensen weten (altijd goed!)

Dus jouw opdracht als je wil beginnen met een blog te schrijven:

Alle. Mogelijke. Onderwerpen. Noteren.

Veel blogonderwerpen verzinnen

Kiezen van een onderwerp

Als je al die signalen week in, week uit hebt genoteerd in een lijstje dan heb je binnen enkele weken een lijst van tientallen blogonderwerpen.

Nu de tijd daar is om je blog te schrijven, ga ik je uitleggen hoe je een goed onderwerp kan kiezen.

75% van de blogs die ik schrijf, zijn op basis van gevoel.

Ik pak het lijstje erbij, lees het lijstje door en kies een onderwerp uit waar ik op dat moment een goed gevoel bij heb en makkelijk over kan schrijven.

Zo simpel is het eigenlijk.

Heb je op dat moment zin om een handleiding te schrijven?

Aan de slag dan maar!

Ben je in een melige bui en ligt een luchtig onderwerp je beter?

Go for it.

Het perfecte zoekwoord uitkiezen

Dit is, vanuit SEO-oogpunt, de belangrijkste stap.

Nu je namelijk een onderwerp gekozen hebt, is het noodzaak dat je het juiste zoekwoord erbij zoekt.

Doe bijvoorbeeld inspiratie over je onderwerp op met Answer The Public, kijk bij je concurrenten en zoek in Google.

Als je vervolgens voldoende inspiratie hebt opgedaan, moet je kijken op welk zoekwoord de meeste volume zit.

Dit kan je doen met tools als de Google Zoekwoordplanner, KWfinder of een andere zoekwoordanalyse tool.

Als je meer wilt weten over het bepalen van de beste zoekwoorden dan verwijs ik graag naar mijn blog: Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen!

SEO mindmap answer the public

Tussenkopjes (H2’s) bepalen

Deze stap is allesbepalend voor jou.

Deze stap bepaalt namelijk of jij je blog in een uurtje gaat schrijven, of dat je er een dag voor nodig hebt.

Nu je het hoofdzoekwoord hebt gekozen, gaan we deze verwerken in de kopjes.

Allereerst begin je met een pakkende titel.

Eentje die prikkelt, het zoekwoord bevat en de lading dekt.

Vervolgens ga je het onderwerp van je blog alvast uiteenzetten met wat tussenkopjes.

Maak hiervoor bijvoorbeeld een mindmap.

Bedenk minstens 4 à 5 tussenkopjes voor de aspecten van het onderwerp waarover jij moet gaan vertellen in het blog.

Al deze subtitels moeten de lading volledig dekken.

De tussenkopjes invullen

Deze stap is voor jou als expert, liefhebber of fan van het onderwerp de aller makkelijkste stap.

Je hoeft nu namelijk alleen maar de tekst onder de tussenkopjes te gaan vullen.

Nadenken over wat je wilt gaan zeggen hoeft niet meer; je hebt de deelonderwerpen immers al bedacht door te tussenkopjes te bepalen.

Een kind kan de was doen.

Tip die ik hier voor je heb: vloeien de woorden niet makkelijk uit de pen? Pak eerst wat andere werkzaamheden op en pak het bloggen een paar uur later of de volgende dag weer op.

Content tussenkopjes vullen

Visuele content toevoegen

Een blog van 1000 woorden zonder illustraties, afbeeldingen of andere visuele content schrikt af.

Van een grote lap tekst wordt niemand blij.

Het is daarom belangrijk om je blog te voorzien van visuele elementen.

Denk aan stockfoto’s (rechtenvrije afbeeldingen), zelfgemaakte illustraties, zelf geschoten beelden, een video van YouTube of een eigen gemaakte video.

Vaak merk ik dat het uitzoeken van deze content nog meer werk is dan het schrijven van een blog!

Pagina SEO-proof maken

Een pagina SEO-proof maken en ervoor zorgen dat je hoog scoort in Google kan ik je niet in een paar woorden uitleggen.

Maar gelukkig hoeft dat ook niet!

Ik heb namelijk al een complete uitleg gemaakt over hoe je een pagina hoog kan laten scoren in Google.

Mijn opdracht voor jou is als volgt:

Doorloop het hele artikel: Complete uitleg om hoog te scoren in Google.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog op nummer 1 komt te staan in google

De laatste stap: je blog aanbieden bij Google

Als je in aanraking komt met SEO/online marketing dan moet je Google Search Console kennen, geïnstalleerd hebben en gebruiken.

Dit is DE tool van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Binnen Search Console kan je met een paar klikken je nieuw geschreven blog aanbieden bij Google, zodat hij meteen in de indexering wordt meegenomen.

Dus heb ik weer een nieuwe opdracht voor je: lees mijn blog Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen en voer alles uit.

Als je dat hebt gedaan, gaan we nu jouw zojuist geschreven blog aanbieden bij Google.

Dit doe je simpelweg door:

  • In te loggen op Search Console
  • De juiste property te selecteren
  • Links te klikken op ‘URL-inspectie’
  • Je volledige URL in te vullen
  • Op het knopje ‘Indexering aanvragen’ te klikken

Zo simpel is het

Met de hierboven beschreven formule heb ik dit blog in amper een uurtje gemaakt.

En wat blijkt?

Het kostte mij niet veel moeite en het artikel is meer dan 1000 woorden.

Nu is het aan jou om een blog te schrijven!

Succes.

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *