Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Schrik jij daar ook van?

Ik weet zeker van wel.

Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van.

En het is geen foutje dat het er twee keer staat.

Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen.

Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen.

Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog.

Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt …

… en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!

Korte disclaimer: ik leg de formule, die ik altijd gebruik, uit waarbij ik iedere stap die ik doorloop kort toelicht, zonder daarbij al te diep op de materie in te gaan.

blog schrijven scoren google

Onderwerp bepalen: het begint met een vraag, probleem, oplossing

Het bepalen van een onderwerp vinden ondernemers vaak verschrikkelijk lastig.

Want waar begin je?

Waar moet je over schrijven?

Dit begint allemaal met een klein signaal.

Bijvoorbeeld een klant/lead die iets aan je vraagt, iets dat in het nieuws gekomen is of iets dat op de website staat van je concurrenten.

Deze signalen moet je herkennen, want dat zijn de perfecte blogonderwerpen.

Houd ze bij en noteer ze in een documentje op je laptop, in je telefoon of desnoods op een post-it aan je scherm.

Eerlijk, zo’n 90% van mijn blogs zijn op deze manier ontstaan.

Inspiratie voor onderwerpen voor de overige 10% haal ik uit:

  • De customer journey
  • Nieuwe tools
  • Reviews
  • Eigen kennis delen die niet veel mensen weten (altijd goed!)

Dus jouw opdracht als je wil beginnen met een blog te schrijven:

Alle. Mogelijke. Onderwerpen. Noteren.

Veel blogonderwerpen verzinnen

Kiezen van een onderwerp

Als je al die signalen week in, week uit hebt genoteerd in een lijstje dan heb je binnen enkele weken een lijst van tientallen blogonderwerpen.

Nu de tijd daar is om je blog te schrijven, ga ik je uitleggen hoe je een goed onderwerp kan kiezen.

75% van de blogs die ik schrijf, zijn op basis van gevoel.

Ik pak het lijstje erbij, lees het lijstje door en kies een onderwerp uit waar ik op dat moment een goed gevoel bij heb en makkelijk over kan schrijven.

Zo simpel is het eigenlijk.

Heb je op dat moment zin om een handleiding te schrijven?

Aan de slag dan maar!

Ben je in een melige bui en ligt een luchtig onderwerp je beter?

Go for it.

Het perfecte zoekwoord uitkiezen

Dit is, vanuit SEO-oogpunt, de belangrijkste stap.

Nu je namelijk een onderwerp gekozen hebt, is het noodzaak dat je het juiste zoekwoord erbij zoekt.

Doe bijvoorbeeld inspiratie over je onderwerp op met Answer The Public, kijk bij je concurrenten en zoek in Google.

Als je vervolgens voldoende inspiratie hebt opgedaan, moet je kijken op welk zoekwoord de meeste volume zit.

Dit kan je doen met tools als de Google Zoekwoordplanner, KWfinder of een andere zoekwoordanalyse tool.

Als je meer wilt weten over het bepalen van de beste zoekwoorden dan verwijs ik graag naar mijn blog: Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen!

SEO mindmap answer the public

Tussenkopjes (H2’s) bepalen

Deze stap is allesbepalend voor jou.

Deze stap bepaalt namelijk of jij je blog in een uurtje gaat schrijven, of dat je er een dag voor nodig hebt.

Nu je het hoofdzoekwoord hebt gekozen, gaan we deze verwerken in de kopjes.

Allereerst begin je met een pakkende titel.

Eentje die prikkelt, het zoekwoord bevat en de lading dekt.

Vervolgens ga je het onderwerp van je blog alvast uiteenzetten met wat tussenkopjes.

Maak hiervoor bijvoorbeeld een mindmap.

Bedenk minstens 4 à 5 tussenkopjes voor de aspecten van het onderwerp waarover jij moet gaan vertellen in het blog.

Al deze subtitels moeten de lading volledig dekken.

De tussenkopjes invullen

Deze stap is voor jou als expert, liefhebber of fan van het onderwerp de aller makkelijkste stap.

Je hoeft nu namelijk alleen maar de tekst onder de tussenkopjes te gaan vullen.

Nadenken over wat je wilt gaan zeggen hoeft niet meer; je hebt de deelonderwerpen immers al bedacht door te tussenkopjes te bepalen.

Een kind kan de was doen.

Tip die ik hier voor je heb: vloeien de woorden niet makkelijk uit de pen? Pak eerst wat andere werkzaamheden op en pak het bloggen een paar uur later of de volgende dag weer op.

Content tussenkopjes vullen

Visuele content toevoegen

Een blog van 1000 woorden zonder illustraties, afbeeldingen of andere visuele content schrikt af.

Van een grote lap tekst wordt niemand blij.

Het is daarom belangrijk om je blog te voorzien van visuele elementen.

Denk aan stockfoto’s (rechtenvrije afbeeldingen), zelfgemaakte illustraties, zelf geschoten beelden, een video van YouTube of een eigen gemaakte video.

Vaak merk ik dat het uitzoeken van deze content nog meer werk is dan het schrijven van een blog!

Pagina SEO-proof maken

Een pagina SEO-proof maken en ervoor zorgen dat je hoog scoort in Google kan ik je niet in een paar woorden uitleggen.

Maar gelukkig hoeft dat ook niet!

Ik heb namelijk al een complete uitleg gemaakt over hoe je een pagina hoog kan laten scoren in Google.

Mijn opdracht voor jou is als volgt:

Doorloop het hele artikel: Complete uitleg om hoog te scoren in Google.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog op nummer 1 komt te staan in google

De laatste stap: je blog aanbieden bij Google

Als je in aanraking komt met SEO/online marketing dan moet je Google Search Console kennen, geïnstalleerd hebben en gebruiken.

Dit is DE tool van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Binnen Search Console kan je met een paar klikken je nieuw geschreven blog aanbieden bij Google, zodat hij meteen in de indexering wordt meegenomen.

Dus heb ik weer een nieuwe opdracht voor je: lees mijn blog Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen en voer alles uit.

Als je dat hebt gedaan, gaan we nu jouw zojuist geschreven blog aanbieden bij Google.

Dit doe je simpelweg door:

  • In te loggen op Search Console
  • De juiste property te selecteren
  • Links te klikken op ‘URL-inspectie’
  • Je volledige URL in te vullen
  • Op het knopje ‘Indexering aanvragen’ te klikken

Zo simpel is het

Met de hierboven beschreven formule heb ik dit blog in amper een uurtje gemaakt.

En wat blijkt?

Het kostte mij niet veel moeite en het artikel is meer dan 1000 woorden.

Nu is het aan jou om een blog te schrijven!

Succes.

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *