google alerts

Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan

Word je online wel eens genoemd?

Als het antwoord op die vraag ‘Geen idee’ is, dan is het hoog tijd dat je kennis maakt met Google Alerts.

Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt.

Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit.

Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 5 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.

Wat is Google Alerts?

Google Alerts is een dienst van Google die je een melding (e-mail) naar een door jou ingegeven e-mailadres stuurt wanneer een woord of een set woorden online wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.

Een kort voorbeeld: wanneer iemand mijn naam ‘Daniel Kuipers’ of mijn bedrijfsnaam ‘Online Marketing Agency’ gebruikt in een blog, dan krijg ik daar een melding van.

De dienst is volledig gratis te gebruiken en het is stellen is een piece of cake.

Ik leg je nu uit hoe je dat doet.

Hoe stel je Google Alerts in?

Voordat we de Google Alerts gaan instellen, wil ik je een kleine opdracht geven:

Denk na over wat voor woorden / termen / woordgroepen interessant voor jou zouden zijn om een melding van te krijgen.

Bijvoorbeeld:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je voor- en achternaam
  • Naam van je product
  • Naam van je dienst
  • Naam / product / dienst van je concurrenten
  • Belangrijke termen in je branche

Maak een lijst van al die termen, zodat we ze nu samen toevoegen in Google Alerts.

Stap 1: Ga naar https://www.google.nl/alerts en log in op je Google account (als je die niet hebt, moet je die eerst aanmaken).

Stap 2: Vul bij ‘Een melding maken over’ een woord of woordgroep in.

Een melding maken over

Stap 3: Klik op ‘Opties weergeven’ en stel dit allemaal naar wens in.

Google Alerts meldingen

Stap 4: Herhaal stap 2 en stap 3 totdat je al je woorden hebt gehad.

Stap 5: Klik op het tandwieltje rechts naar ‘Mijn melding’ om de bezorgingstijd en de samenvatting aan te passen.

Melding bezorgingstijd en samenvatting

En hoe zet je de meldingen weer uit?

Het kan zijn dat je de meldingen niet gebruikt, dat ze niet meer relevant zijn of dat je simpelweg andere woorden wilt gebruiken.

Het aanpassen of verwijderen van een Google Alert kan je doen door rechts naast de door jou ingevulde woorden op het potloodje te klikken.

Google alert melding verwijderen

5 redenen waarom je Google Alerts moet instellen

In de intro gaf ik al een paar korte redenen waarom je een Google Alert moet instellen, daar wil ik nu dieper op in gaan.

Sterker nog, ik geef je maar liefst 5 redenen geven waarom je dit absoluut moet instellen.

Laten we snel beginnen.

Reden 1: Je kan meteen zien of je bedrijf online genoemd wordt

Dat is interessant voor je SEO!

Je kan namelijk zien of mensen een link naar je website hebben toegevoegd, of niet.

In het tweede geval kan jij dan contact zoeken, zodat je de link wel krijgt (zei iemand linkbuilding?)

Reden 2: Je kan door Google Alerts meteen inspelen op de actualiteit

Is er in jouw branche of vakgebied een belangrijke ontwikkeling gaande?

Is er bijvoorbeeld door Google een update aangekondigd?

Kom er door de Google Alerts meteen achter, zodat jij altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws.

Vervolgens kan je deze informatie delen op social media en dat kan ervoor zorgen dat je als expert wordt gezien.

Jij bent namelijk altijd de persoon die als eerst de informatie online zet.

Reden 3: Snel handelen op positieve of negatieve berichten

Is je organisatie positief of negatief in het nieuws geweest?

Dan wil je daar in beide gevallen natuurlijk snel op handelen.

Je wilt mensen bedanken als ze positief zijn geweest en je wilt het oplossen als er iets negatiefs over je bedrijf is gezegd.

Dit kan er maar net voor zorgen dat de negatieve berichten snel in de online doofpot worden gestopt.

Reden 4: Met Google Alerts kan je concurrenten in de gaten houden

Je kan natuurlijk ook een Google Alert instellen op de bedrijfsnaam van je grootste concurrent(en).

Daarmee kan je zien wat ze bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding doen (waar ze dus waarschijnlijk ook genoemd worden) en waar ze allemaal mee bezig zijn.

Dit kan je niet alleen doen met hun bedrijfsnaam, maar ook met hun producten, de naam van de eigenaar of met hun diensten.

concurrenten bespioneren

Reden 5: Inspiratie voor je blogs

Deze reden staat in het verlengde van reden 2.

Wanneer je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen, de nieuwste blogs en andere informatie in je branche dan heb je voldoende input voor je blogs.

Je hoeft niet meer uren op zoek naar leuke blogonderwerpen, maar de blogonderwerpen komen gewoon naar jou toe.

Dat je inmiddels overtuigd moet zijn van Google Alerts, dat is duidelijk.

Nu ben ik heel benieuwd of het instellen je gelukt is en welke woorden je hebt gebruikt.

Laat je het mij weten in de reacties?

Recente blogs

26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
18 mei 2020
youtube kanaal maken

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal? Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google. Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.
7 mei 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan je YouTube kanaal

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan je YouTube kanaal

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik zonder gedoe en zonder uitleg aan de slag kan gaan. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen een YouTube kanaal.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. He Daniel,

    Ik heb het direct ingesteld heel leuk en handig.

    Bedankt voor je artikel hier en de tease op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]