google alerts

Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan

Word je online wel eens genoemd?

Als het antwoord op die vraag ‘Geen idee’ is, dan is het hoog tijd dat je kennis maakt met Google Alerts.

Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt.

Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit.

Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 5 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.

Wat is Google Alerts?

Google Alerts is een dienst van Google die je een melding (e-mail) naar een door jou ingegeven e-mailadres stuurt wanneer een woord of een set woorden online wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.

Een kort voorbeeld: wanneer iemand mijn naam ‘Daniel Kuipers’ of mijn bedrijfsnaam ‘Online Marketing Agency’ gebruikt in een blog, dan krijg ik daar een melding van.

De dienst is volledig gratis te gebruiken en het is stellen is een piece of cake.

Ik leg je nu uit hoe je dat doet.

Hoe stel je Google Alerts in?

Voordat we de Google Alerts gaan instellen, wil ik je een kleine opdracht geven:

Denk na over wat voor woorden / termen / woordgroepen interessant voor jou zouden zijn om een melding van te krijgen.

Bijvoorbeeld:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je voor- en achternaam
  • Naam van je product
  • Naam van je dienst
  • Naam / product / dienst van je concurrenten
  • Belangrijke termen in je branche

Maak een lijst van al die termen, zodat we ze nu samen toevoegen in Google Alerts.

Stap 1: Ga naar https://www.google.nl/alerts en log in op je Google account (als je die niet hebt, moet je die eerst aanmaken).

Stap 2: Vul bij ‘Een melding maken over’ een woord of woordgroep in.

Een melding maken over

Stap 3: Klik op ‘Opties weergeven’ en stel dit allemaal naar wens in.

Google Alerts meldingen

Stap 4: Herhaal stap 2 en stap 3 totdat je al je woorden hebt gehad.

Stap 5: Klik op het tandwieltje rechts naar ‘Mijn melding’ om de bezorgingstijd en de samenvatting aan te passen.

Melding bezorgingstijd en samenvatting

En hoe zet je de meldingen weer uit?

Het kan zijn dat je de meldingen niet gebruikt, dat ze niet meer relevant zijn of dat je simpelweg andere woorden wilt gebruiken.

Het aanpassen of verwijderen van een Google Alert kan je doen door rechts naast de door jou ingevulde woorden op het potloodje te klikken.

Google alert melding verwijderen

5 redenen waarom je Google Alerts moet instellen

In de intro gaf ik al een paar korte redenen waarom je een Google Alert moet instellen, daar wil ik nu dieper op in gaan.

Sterker nog, ik geef je maar liefst 5 redenen geven waarom je dit absoluut moet instellen.

Laten we snel beginnen.

Reden 1: Je kan meteen zien of je bedrijf online genoemd wordt

Dat is interessant voor je SEO!

Je kan namelijk zien of mensen een link naar je website hebben toegevoegd, of niet.

In het tweede geval kan jij dan contact zoeken, zodat je de link wel krijgt (zei iemand linkbuilding?)

Reden 2: Je kan door Google Alerts meteen inspelen op de actualiteit

Is er in jouw branche of vakgebied een belangrijke ontwikkeling gaande?

Is er bijvoorbeeld door Google een update aangekondigd?

Kom er door de Google Alerts meteen achter, zodat jij altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws.

Vervolgens kan je deze informatie delen op social media en dat kan ervoor zorgen dat je als expert wordt gezien.

Jij bent namelijk altijd de persoon die als eerst de informatie online zet.

Reden 3: Snel handelen op positieve of negatieve berichten

Is je organisatie positief of negatief in het nieuws geweest?

Dan wil je daar in beide gevallen natuurlijk snel op handelen.

Je wilt mensen bedanken als ze positief zijn geweest en je wilt het oplossen als er iets negatiefs over je bedrijf is gezegd.

Dit kan er maar net voor zorgen dat de negatieve berichten snel in de online doofpot worden gestopt.

Reden 4: Met Google Alerts kan je concurrenten in de gaten houden

Je kan natuurlijk ook een Google Alert instellen op de bedrijfsnaam van je grootste concurrent(en).

Daarmee kan je zien wat ze bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding doen (waar ze dus waarschijnlijk ook genoemd worden) en waar ze allemaal mee bezig zijn.

Dit kan je niet alleen doen met hun bedrijfsnaam, maar ook met hun producten, de naam van de eigenaar of met hun diensten.

concurrenten bespioneren

Reden 5: Inspiratie voor je blogs

Deze reden staat in het verlengde van reden 2.

Wanneer je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen, de nieuwste blogs en andere informatie in je branche dan heb je voldoende input voor je blogs.

Je hoeft niet meer uren op zoek naar leuke blogonderwerpen, maar de blogonderwerpen komen gewoon naar jou toe.

Dat je inmiddels overtuigd moet zijn van Google Alerts, dat is duidelijk.

Nu ben ik heel benieuwd of het instellen je gelukt is en welke woorden je hebt gebruikt.

Laat je het mij weten in de reacties?

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. He Daniel,

    Ik heb het direct ingesteld heel leuk en handig.

    Bedankt voor je artikel hier en de tease op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]