google alerts

Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan

Word je online wel eens genoemd?

Als het antwoord op die vraag ‘Geen idee’ is, dan is het hoog tijd dat je kennis maakt met Google Alerts.

Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt.

Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit.

Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 5 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.

Wat is Google Alerts?

Google Alerts is een dienst van Google die je een melding (e-mail) naar een door jou ingegeven e-mailadres stuurt wanneer een woord of een set woorden online wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.

Een kort voorbeeld: wanneer iemand mijn naam ‘Daniel Kuipers’ of mijn bedrijfsnaam ‘Online Marketing Agency’ gebruikt in een blog, dan krijg ik daar een melding van.

De dienst is volledig gratis te gebruiken en het is stellen is een piece of cake.

Ik leg je nu uit hoe je dat doet.

Hoe stel je Google Alerts in?

Voordat we de Google Alerts gaan instellen, wil ik je een kleine opdracht geven:

Denk na over wat voor woorden / termen / woordgroepen interessant voor jou zouden zijn om een melding van te krijgen.

Bijvoorbeeld:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je voor- en achternaam
  • Naam van je product
  • Naam van je dienst
  • Naam / product / dienst van je concurrenten
  • Belangrijke termen in je branche

Maak een lijst van al die termen, zodat we ze nu samen toevoegen in Google Alerts.

Stap 1: Ga naar https://www.google.nl/alerts en log in op je Google account (als je die niet hebt, moet je die eerst aanmaken).

Stap 2: Vul bij ‘Een melding maken over’ een woord of woordgroep in.

Een melding maken over

Stap 3: Klik op ‘Opties weergeven’ en stel dit allemaal naar wens in.

Google Alerts meldingen

Stap 4: Herhaal stap 2 en stap 3 totdat je al je woorden hebt gehad.

Stap 5: Klik op het tandwieltje rechts naar ‘Mijn melding’ om de bezorgingstijd en de samenvatting aan te passen.

Melding bezorgingstijd en samenvatting

En hoe zet je de meldingen weer uit?

Het kan zijn dat je de meldingen niet gebruikt, dat ze niet meer relevant zijn of dat je simpelweg andere woorden wilt gebruiken.

Het aanpassen of verwijderen van een Google Alert kan je doen door rechts naast de door jou ingevulde woorden op het potloodje te klikken.

Google alert melding verwijderen

5 redenen waarom je Google Alerts moet instellen

In de intro gaf ik al een paar korte redenen waarom je een Google Alert moet instellen, daar wil ik nu dieper op in gaan.

Sterker nog, ik geef je maar liefst 5 redenen geven waarom je dit absoluut moet instellen.

Laten we snel beginnen.

Reden 1: Je kan meteen zien of je bedrijf online genoemd wordt

Dat is interessant voor je SEO!

Je kan namelijk zien of mensen een link naar je website hebben toegevoegd, of niet.

In het tweede geval kan jij dan contact zoeken, zodat je de link wel krijgt (zei iemand linkbuilding?)

Reden 2: Je kan door Google Alerts meteen inspelen op de actualiteit

Is er in jouw branche of vakgebied een belangrijke ontwikkeling gaande?

Is er bijvoorbeeld door Google een update aangekondigd?

Kom er door de Google Alerts meteen achter, zodat jij altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws.

Vervolgens kan je deze informatie delen op social media en dat kan ervoor zorgen dat je als expert wordt gezien.

Jij bent namelijk altijd de persoon die als eerst de informatie online zet.

Reden 3: Snel handelen op positieve of negatieve berichten

Is je organisatie positief of negatief in het nieuws geweest?

Dan wil je daar in beide gevallen natuurlijk snel op handelen.

Je wilt mensen bedanken als ze positief zijn geweest en je wilt het oplossen als er iets negatiefs over je bedrijf is gezegd.

Dit kan er maar net voor zorgen dat de negatieve berichten snel in de online doofpot worden gestopt.

Reden 4: Met Google Alerts kan je concurrenten in de gaten houden

Je kan natuurlijk ook een Google Alert instellen op de bedrijfsnaam van je grootste concurrent(en).

Daarmee kan je zien wat ze bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding doen (waar ze dus waarschijnlijk ook genoemd worden) en waar ze allemaal mee bezig zijn.

Dit kan je niet alleen doen met hun bedrijfsnaam, maar ook met hun producten, de naam van de eigenaar of met hun diensten.

concurrenten bespioneren

Reden 5: Inspiratie voor je blogs

Deze reden staat in het verlengde van reden 2.

Wanneer je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen, de nieuwste blogs en andere informatie in je branche dan heb je voldoende input voor je blogs.

Je hoeft niet meer uren op zoek naar leuke blogonderwerpen, maar de blogonderwerpen komen gewoon naar jou toe.

Dat je inmiddels overtuigd moet zijn van Google Alerts, dat is duidelijk.

Nu ben ik heel benieuwd of het instellen je gelukt is en welke woorden je hebt gebruikt.

Laat je het mij weten in de reacties?

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *