Site Kit Google

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt.

Zo dat was een flinke zin.

Maar toen ik over Google Site Kit las werd ik zo enthousiast dat ik het niet kon laten om mijzelf meteen in te schrijven om de betaversie te proberen en om dit artikel te schrijven.

Normaal ben ik veel tijd kwijt aan het openen van alle verschillende tools en nu kan ik alles in één oogopslag zien.

Geweldig.

Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen.

Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!

Google Site kit

Wat kan je met Google Site Kite?

Als je ‘Google Site Kit’ intypt bij Google krijg je weinig resultaten.

Vandaag, 11 december 2018, zijn er maar eigenlijk drie tot vier artikelen over de nieuwe WordPress plugin van Google te vinden.

Dus ik ga mijn best doen om de Site Kit website van Google zo goed mogelijk te interpreteren.

Google omschrijft de plugin als volgt: “Bringing the best of Google tools to WordPress”.

En dat is ook precies wat de plugin doet: de informatie, inzichten, data, grafieken (of hoe je het ook wilt omschrijven) vertonen in de back-end van je WordPress website.

Het is dus niet meer nodig om eerst naar Search Console te gaan om te achterhalen wat je gemiddelde doorklikratio is, om vervolgens in Page Speed te achterhalen hoe snel je website is en om vervolgens door te gaan naar Analytics om te zien hoeveel bezoekers je hebt.

Je snapt het wel.

Met de Site Kit vind je alles op één plek.

Site Kit mogelijkheden

Hoe installeer je Google Site Kit?

Op de website van Google laten ze nog niet heel veel los over het installeren van Site Kit.

Wat ik best wel komisch vind, is dat Google zegt: ‘Just 3 steps and you’re on your way’.

Terwijl de afbeelding er naast vier stappen laat zien.

Site Kit installeren

Lekker hoor, Google.

Maar wat we dus wel uit de bovenstaande afbeelding kunnen halen is dat je website dus verbonden moet zijn met Search Console.

Is jouw website nog niet verbonden met Search Console?

Dan moet je dat nu eerst even gaan doen!

Klik hier om naar de handleiding te gaan die ik heb geschreven over het aanmaken en juist toevoegen van je website binnen Search Console.

Terug naar het installeren van Site Kit.

In het screenshot zie je in het klein sterretje staan achter de eerste drie stappen.

Als je de kleine letters daarboven leest, kom je er achter dat de eerste drie stappen verplicht zijn.

De laatste stap, het configureren, is niet verplicht.

Ik denk dat je bij deze stap kunt kiezen welke programma’s je gebundeld wilt hebben.

ER IS MEER!

Waarom ik echt zo verschrikkelijk enthousiast werd van deze nieuwe plugin, is omdat de plugin mijn wens van echte data integratie op een website eindelijk vervuld.

Kijk maar naar onderstaand screenshot:

Google statistieken per pagina

Zoals je kan zien, toont Google Site Kit de Analytics gegevens van die pagina.

Je ziet hoeveel impressies, kliks, unieke bezoekers en gemiddelde sessieduur de pagina heeft.

Toen ik even rustig ging zitten en ging nadenken over de mogelijkheden van deze tool, werd ik nog gelukkiger.

Ik zie echt zoveel mogelijkheden … wat een feest!

Even weer met beide benen op de grond, want de plugin is nog in de beta fase.

Dat betekent dat je er niet zomaar gebruik van kan maken.

Je moet je eerst inschrijven en op basis van wat jij hebt ingevuld kiest Google of jij bij de testgroep mag horen of dat je alleen een bericht krijgt wanneer het daadwerkelijk gelanceerd wordt.

Ik heb mij dus meteen ingeschreven, waarom hoef ik je niet uit te leggen.

obvious

Maar ik heb dus (momenteel!) nog geen toegang.

Als ik wel toegang had, dan had ik je er niks over mogen vertellen.

Waarom?

Tijdens het aanmelden voor de beta moet je er best wat informatie ingevuld worden.

Bijvoorbeeld:

  • Naam, e-mail, website
  • Jouw rol, jouw bedrijf, doel van je website
  • Welke plugins je gebruikt
  • Welke Google producten je gebruikt

En als een-na-laatste wordt er gevraagd: ‘Would you be willing to sign a NDA?’

Een wat?

Een NDA: een Non-Disclosure Agreement.

Ik moest meteen denken aan een kennis die aan een spelshow op tv had meegedaan en ons niet mocht vertellen of ze had gewonnen of had verloren.

Mijn aanname werd bevestigd, want een non-disclosure agremeent is een geheimhoudingsverklaring.

Dus, misschien heb ik al toegang tot de beta en weet ik precies wat de tool kan … maar mag ik jou dat niet vertellen.

Je zult het nooit weten.

Mwuahaha.

muahahaha

Voor wie is de Site Kit interessant?

Ik denk altijd eerst vanuit mijn doelgroep: de ondernemer.

Over het algemeen weet ik dat mijn doelgroep niet alle ins-and-outs weet van Search Console, Analytics, etc.

Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat deze tools ontzettend belangrijk zijn.

Daarom denk ik ook dat Google Site Kit programma als Search Console en Analytics een stuk toegankelijker maakt.

De ondernemer hoeft namelijk niet meer op verschillende websites in te loggen, nadat ik alles juist heb ingesteld in de back-end van zijn website.

Dit zorgt meteen voor meer draagvlak voor mijn werk, omdat de ondernemer nog beter kan zien wat voor resultaat SEO en online marketing an sich oplevert.

En dit zorgt ervoor dat de informatie die getoond wordt veel beter bereikbaar is, het wordt visueel gemaakt en getoond binnen de pagina’s.

Dikke win-win situatie, dus.

Onderstaand screenshot van de website van de Site Kit laat zie hoe behapbaar de informatie is:

Informatie per gepubliceerde berichten google

Aan de andere kant is de nieuwe WordPress plugin van Google ook voor mij als online marketeer een verademing.

Ik heb minder tijd nodig om alle informatie te verzamelen, dus kan ik meer uurtjes spenderen aan de werkzaamheden die echt resultaat opleveren.

Kortom, klanten die online nog beter scoren, meer verkopen en meer bezoekers hebben.

Een nog dikkere win-win situatie, dus.

Eigenlijk is de Site Kit voor iedereen interessant.

Voor een marketing manager van een grote organisatie, voor hobbybloggers en voor een webshopeigenaar.

Voor iedereen.

Kosten en start van de beta?

De informatie is nu eenmaal beperkt en er zijn maar weinig blogs over geschreven.

Voor zover ik nu weet zitten er geen kosten verbonden aan het gebruik van de beta of het gebruik van de plugin als die gelanceerd is.

Dit is een aanname die ik nu doe gebaseerd op de informatie die ik beschikbaar heb en omdat ik Google nu al een tijdje ken.

Over de releasedatum is ook nog niet veel bekend.

Ik verwacht dat Google gaat starten met de beta in januari 2019.

Ook hierover geeft Google nog geen informatie, maar ook de website van The Digital Reader verwacht dat in het begin van 2019 de eerste mensen Google Site Kit mogen uitproberen.

Als je ook net zo benieuwd bent naar deze nieuwe Google tool dan adviseer ik je om je ook aan te melden voor de beta!

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]