WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Site Kit Google

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt.

Zo dat was een flinke zin.

Maar toen ik over Google Site Kit las werd ik zo enthousiast dat ik het niet kon laten om mijzelf meteen in te schrijven om de betaversie te proberen en om dit artikel te schrijven.

Normaal ben ik veel tijd kwijt aan het openen van alle verschillende tools en nu kan ik alles in één oogopslag zien.

Geweldig.

Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen.

Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!

Google Site kit

Wat kan je met Google Site Kite?

Als je ‘Google Site Kit’ intypt bij Google krijg je weinig resultaten.

Vandaag, 11 december 2018, zijn er maar eigenlijk drie tot vier artikelen over de nieuwe WordPress plugin van Google te vinden.

Dus ik ga mijn best doen om de Site Kit website van Google zo goed mogelijk te interpreteren.

Google omschrijft de plugin als volgt: “Bringing the best of Google tools to WordPress”.

En dat is ook precies wat de plugin doet: de informatie, inzichten, data, grafieken (of hoe je het ook wilt omschrijven) vertonen in de back-end van je WordPress website.

Het is dus niet meer nodig om eerst naar Search Console te gaan om te achterhalen wat je gemiddelde doorklikratio is, om vervolgens in Page Speed te achterhalen hoe snel je website is en om vervolgens door te gaan naar Analytics om te zien hoeveel bezoekers je hebt.

Je snapt het wel.

Met de Site Kit vind je alles op één plek.

Site Kit mogelijkheden

Hoe installeer je Google Site Kit?

Op de website van Google laten ze nog niet heel veel los over het installeren van Site Kit.

Wat ik best wel komisch vind, is dat Google zegt: ‘Just 3 steps and you’re on your way’.

Terwijl de afbeelding er naast vier stappen laat zien.

Site Kit installeren

Lekker hoor, Google.

Maar wat we dus wel uit de bovenstaande afbeelding kunnen halen is dat je website dus verbonden moet zijn met Search Console.

Is jouw website nog niet verbonden met Search Console?

Dan moet je dat nu eerst even gaan doen!

Klik hier om naar de handleiding te gaan die ik heb geschreven over het aanmaken en juist toevoegen van je website binnen Search Console.

Terug naar het installeren van Site Kit.

In het screenshot zie je in het klein sterretje staan achter de eerste drie stappen.

Als je de kleine letters daarboven leest, kom je er achter dat de eerste drie stappen verplicht zijn.

De laatste stap, het configureren, is niet verplicht.

Ik denk dat je bij deze stap kunt kiezen welke programma’s je gebundeld wilt hebben.

ER IS MEER!

Waarom ik echt zo verschrikkelijk enthousiast werd van deze nieuwe plugin, is omdat de plugin mijn wens van echte data integratie op een website eindelijk vervuld.

Kijk maar naar onderstaand screenshot:

Google statistieken per pagina

Zoals je kan zien, toont Google Site Kit de Analytics gegevens van die pagina.

Je ziet hoeveel impressies, kliks, unieke bezoekers en gemiddelde sessieduur de pagina heeft.

Toen ik even rustig ging zitten en ging nadenken over de mogelijkheden van deze tool, werd ik nog gelukkiger.

Ik zie echt zoveel mogelijkheden … wat een feest!

Even weer met beide benen op de grond, want de plugin is nog in de beta fase.

Dat betekent dat je er niet zomaar gebruik van kan maken.

Je moet je eerst inschrijven en op basis van wat jij hebt ingevuld kiest Google of jij bij de testgroep mag horen of dat je alleen een bericht krijgt wanneer het daadwerkelijk gelanceerd wordt.

Ik heb mij dus meteen ingeschreven, waarom hoef ik je niet uit te leggen.

obvious

Maar ik heb dus (momenteel!) nog geen toegang.

Als ik wel toegang had, dan had ik je er niks over mogen vertellen.

Waarom?

Tijdens het aanmelden voor de beta moet je er best wat informatie ingevuld worden.

Bijvoorbeeld:

  • Naam, e-mail, website
  • Jouw rol, jouw bedrijf, doel van je website
  • Welke plugins je gebruikt
  • Welke Google producten je gebruikt

En als een-na-laatste wordt er gevraagd: ‘Would you be willing to sign a NDA?’

Een wat?

Een NDA: een Non-Disclosure Agreement.

Ik moest meteen denken aan een kennis die aan een spelshow op tv had meegedaan en ons niet mocht vertellen of ze had gewonnen of had verloren.

Mijn aanname werd bevestigd, want een non-disclosure agremeent is een geheimhoudingsverklaring.

Dus, misschien heb ik al toegang tot de beta en weet ik precies wat de tool kan … maar mag ik jou dat niet vertellen.

Je zult het nooit weten.

Mwuahaha.

muahahaha

Voor wie is de Site Kit interessant?

Ik denk altijd eerst vanuit mijn doelgroep: de ondernemer.

Over het algemeen weet ik dat mijn doelgroep niet alle ins-and-outs weet van Search Console, Analytics, etc.

Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat deze tools ontzettend belangrijk zijn.

Daarom denk ik ook dat Google Site Kit programma als Search Console en Analytics een stuk toegankelijker maakt.

De ondernemer hoeft namelijk niet meer op verschillende websites in te loggen, nadat ik alles juist heb ingesteld in de back-end van zijn website.

Dit zorgt meteen voor meer draagvlak voor mijn werk, omdat de ondernemer nog beter kan zien wat voor resultaat SEO en online marketing an sich oplevert.

En dit zorgt ervoor dat de informatie die getoond wordt veel beter bereikbaar is, het wordt visueel gemaakt en getoond binnen de pagina’s.

Dikke win-win situatie, dus.

Onderstaand screenshot van de website van de Site Kit laat zie hoe behapbaar de informatie is:

Informatie per gepubliceerde berichten google

Aan de andere kant is de nieuwe WordPress plugin van Google ook voor mij als online marketeer een verademing.

Ik heb minder tijd nodig om alle informatie te verzamelen, dus kan ik meer uurtjes spenderen aan de werkzaamheden die echt resultaat opleveren.

Kortom, klanten die online nog beter scoren, meer verkopen en meer bezoekers hebben.

Een nog dikkere win-win situatie, dus.

Eigenlijk is de Site Kit voor iedereen interessant.

Voor een marketing manager van een grote organisatie, voor hobbybloggers en voor een webshopeigenaar.

Voor iedereen.

Kosten en start van de beta?

De informatie is nu eenmaal beperkt en er zijn maar weinig blogs over geschreven.

Voor zover ik nu weet zitten er geen kosten verbonden aan het gebruik van de beta of het gebruik van de plugin als die gelanceerd is.

Dit is een aanname die ik nu doe gebaseerd op de informatie die ik beschikbaar heb en omdat ik Google nu al een tijdje ken.

Over de releasedatum is ook nog niet veel bekend.

Ik verwacht dat Google gaat starten met de beta in januari 2019.

Ook hierover geeft Google nog geen informatie, maar ook de website van The Digital Reader verwacht dat in het begin van 2019 de eerste mensen Google Site Kit mogen uitproberen.

Als je ook net zo benieuwd bent naar deze nieuwe Google tool dan adviseer ik je om je ook aan te melden voor de beta!

Recente blogs

13 maart 2019
Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat? Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was? Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn? Flinke teleurstelling… Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen. Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf. Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.
6 maart 2019
beste afmetingen afbeeldingen op social media 2019

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2019

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Want het stelt je in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep. Veel nieuwsberichten van vrienden of familie en andere organisaties die je doelgroep bestoken met content. Dus snap je dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren. Eerder schreef ik al over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je post te publiceren. Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij. Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2019. En wat die formaten precies zijn, ga ik je nu vertellen!
27 februari 2019
aandeel van zoekmachines in nederland

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Even inbellen … Joehoe, ik ben online. Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld.. Of kan ik dat beter vinden via MSN? Ah, die goeie ouwe tijd. Maar wie kent die zoekmachines nog? Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw. Omdat ze alleen Google kennen. Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Maar dat is niet altijd zo geweest. En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven. Laten we eens kijken.
20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *