Persona
Een ander woord voor een persona is een klantprofiel of marketing persona. Binnen marketing wordt de term persona gebruikt voor meerdere redenen. De grootste reden is het omschrijven van de ideale klant voor jouw bedrijf. Door een persona te schetsen van de ideale klant kan er onderzocht worden hoe deze het beste bereikt wordt. Bij het maken van een persona creëer je een gedetailleerde beschrijving van de (fictieve) ideale klant. Natuurlijk is niet elke klant hetzelfde. Daarom is het belangrijk de belangrijkste kenmerken samen te voegen om een ‘gemiddelde ideale’ klant te maken. In deze beschrijving van de gemiddelde ideale klant staat informatie zoals:
- Leeftijd – Uit je klantendata valt vaak de gemiddelde leeftijd te berekenen
- Geslacht – Zijn je producten/diensten meer gericht op mannen, vrouwen of anders?
- Gezinssituatie – Zelfstandig, eenoudergezin, studentenhuis, enz.
- Functie – Met pensioen of juist druk als leidinggevende
- Werkzaamheden – Kantoorwerkzaamheden, winkelmedewerker, enz.
- Hobby’s – Tekenen, lezen van bepaalde tijdschriften, fotografie, enz.
- Uitdagingen – Neemt graag de tijd voor een aankoop of wil een luxe winkelervaring
- Waardes – Vrienden en familie, wilt graag reizen, ontspanning
Een persona heeft meestal drie tot vijf punten van de bovenstaande voorbeelden. Dit hangt volledig af van je bedrijf. Je kunt ook meer dan één persona hebben, zoals een persona per product of dienst.
Het maken en inzetten van een persona
Het maken van een persona kan behulpzaam zijn voor verschillende afdelingen binnen je bedrijf. Hierbij kun je denken aan het marketingteam, de klantenservice, het contentteam en salesteam. Voor het contentteam kan de persona gebruikt worden om te weten wie de doelgroep is. Contentmarketeers kunnen hierdoor beter onderwerpen vaststellen en een (schrijf)stijl kiezen. Voor CEO’s zal de schrijfstijl bijvoorbeeld professioneler zijn dan voor jonge studenten als doelgroep. Zo kan een persona voor elke afdeling dienen als hulpmiddel om de doelgroep beter te benaderen.
Om een persona te maken is het belangrijk te achterhalen wie de klanten zijn. Je kunt de klanten direct benaderen of via andere routes. Gebruik data van de klanten die te verkrijgen zijn via alle gebruikte kanalen. Social media, e-mails met enquêtes of Google analytics geven een hoop realtime data. Deze data kan betrouwbaarder zijn omdat dit echte informatie meet. Kies vervolgens de belangrijkste aspecten voor het persona voor jouw bedrijf om het compleet te maken.