Kijkcijfers
Ook wel: kijkonderzoek
Kijkcijfers geven een beeld van het kijkgedrag en het bereik van televisieuitzendingen. Dankzij kijkcijfers hebben televisiezenders, omroepen en programmamakers inzicht in het aantal kijkers naar hun programma’s en weten adverteerders en mediabureaus hoe goed reclamespots bekeken worden. Kijkcijfers worden niet exact gemeten maar berekend aan de hand van een steekproef.
In Nederland is de Stichting Kijk Onderzoek (SKO) verantwoordelijk voor het onderzoek naar kijkgedrag. Voor het meten van kijkcijfers zijn zogenaamde kijkmeters geplaatst bij een representatief panel bestaande uit 2700 leden, verdeeld over ruim 1200 huishoudens.
Bij kijkonderzoek worden naast het aantal kijkers nog meer statistieken verzameld. Naast het (totale) bereik van een uitzending is het aantal kijkers tot op de seconde nauwkeurig bekend en kan ook de kijkdichtheid, het gemiddeld percentage kijkers, worden berekend. Zowel het bereik, de kijkdichtheid als het marktaandeel kunnen worden uitgesplitst naar doelgroep, zoals leeftijd, geslacht en regio.
Kijkonderzoek helpt adverteerders en bureaus te bepalen waar en wanneer ze hun spots het beste kunnen laten uitzenden en uit te rekenen welke mediawaarde een campagne heeft opgeleverd. Aan de hand van de kijkcijfers en het zapgedrag kunnen zenders hun aanbod en programmamakers hun programma’s verbeteren.