Huisstijlrichtlijnen
Ook wel: brand guidelines
De huisstijlrichtlijnen beschrijven hoe medewerkers de huisstijl van hun organisatie dienen toe te passen. De richtlijnen bestaan vaak uit een geschreven document voorzien van voorbeelden. Dit protocol geeft zowel aanwijzingen hoe de huisstijl gebruikt zou kunnen worden, als regels over wat wel en niet is toegestaan.
Doel van huisstijlrichtlijnen is dat de corporate identity wordt ingezet zoals deze is bedoeld, wat een consequente en verzorgde uitstraling naar de buitenwereld oplevert.
Het vaststellen van deze richtlijnen en het toezien op het gebruik ervan ligt vaak bij de communicatieafdeling van de organisatie, of dit wordt uitbesteed bij een reclamebureau of communicatiebureau.
Een voorbeeld van een algemeen onderdeel van huisstijlrichtlijnen is uitleg over het gebruik van het logo in diverse uitingen. Zo wordt vaak bepaald dat dit niet mag worden gedraaid of vervormd, dat de kleuren niet mogen worden veranderd en dat rondom het logo een bepaalde marge vrijgelaten moet worden. Ook kleuren, lettertypes, e-mailhandtekeningen e.d. kunnen worden beschreven.
In de huisstijlrichtlijnen worden soms ook meer algemene zaken beschreven. Bijvoorbeeld of klanten aangesproken worden met ‘u’ of juist met ‘je’ en over het dragen van bedrijfskleding.