Gross Rating Point (GRP) is een eenheid om het bereik van een reclame-uiting of reclamecampagne uit te drukken. Hierin worden zowel het bereik (als percentage van het totale publiek) als de frequentie (impressies per bezoeker/kijker/luisteraar) van de uiting meegewogen.
GRP’s worden als rekeneenheid onder meer gebruikt voor reclames op tv, radio en internet, om aanbieders en kanalen te kunnen vergelijken en campagnes te kunnen analyseren.
Gross Rating Point berekenen
Om het aantal Gross Rating Points te berekenen kunnen twee verschillende formules worden gebruikt:
GRP = Impressies (aantal) / Totale publiek (aantal)
of
GRP = Bereik (percentage) × Gemiddelde frequentie (aantal)
Als een reclamespot zes keer wordt uitgezonden rondom een televisieprogramma met een kijkdichtheid van 24%, dan resulteert dit in 144 GRP’s. Er wordt in dit geval ook wel gezegd dat het bereik 144% is, aangezien één GRP overeenkomt met 1% kijk- of luisterdichtheid.
GRP vergelijken
Het effectieve GRP kan achteraf worden berekend, of vooraf bij het inplannen van reclame worden vastgesteld. Televisiezenders en radiostations presenteren vaak een tarief per GRP, afgeleid aan kijkcijfers danwel luistercijfers. Aan de hand van het beoogde bereik en de gewenste herhaling zijn hiermee vrij eenvoudig de kosten van de verschillende zenders en stations met elkaar te vergelijken.