Kritische succesfactor
Ook wel: KSF, critical success factor (CSF) of key result area (KRA)
Kritische succesfactoren zijn eigenschappen en acties die doorslaggevend zijn voor het succes van een organisatie, project of activiteit. Het begrip kritische succesfactor of critical success factor wordt afgekort als KSF of CSF. Waar key performance indicatoren (KPI’s) graadmeters zijn voor het meten van de mate van succes, zijn kritische succesfactoren datgene wat een organisatie goed moet doen om succesvol te kunnen zijn.
Het beschrijven van kritische succesfactoren helpt een organisatie of project bij het uitvoeren en behalen van de missie en doelstellingen, bijvoorbeeld in een bedrijfsplan. Aan de hand van deze factoren kan achteraf ook worden bepaald waarom het goed gaat of juist niet goed gaat met een bedrijf.
De factoren kunnen algemeen worden geformuleerd (zoals inhuren van de juiste medewerkers en managers, werven van klanten en vergroten van de winst, zorgen voor kwaliteit en klanttevredenheid) en vervolgens meer in detail worden uitgewerkt.
Het bestaan van duidelijkheid wat de doelen zijn en middels welke factoren deze gehaald kunnen worden is op zichzelf al een kritische succesfactor.