Pay-off
Ook wel: baseline, slogan, tagline, strapline of slagzin
Een pay-off is een korte slagzin of slogan die vaak wordt gebruikt na het noemen van een bedrijfsnaam of merknaam, of aan het eind van een reclameboodschap. Wanneer een bedrijf een pay-off hanteert dient deze meestal ter versterking van de identiteit en naamsbekendheid, net als bijvoorbeeld een logo.
Voorbeelden van bekende pay-offs
- ‘Geeft je vleugels’
- ‘Even Apeldoorn bellen’,
- ‘Omdat ik het waard ben’
- ‘Wast een berg, kost een beetje’.
- ‘Glashelder’
- ‘Steeds verassend, altijd voordelig’
Kracht van herhaling
Herhaling is een krachtig hulpmiddel bij het versterken van een pay-off. Wanneer een pay-off consistent wordt herhaald in verschillende marketinguitingen, blijft deze beter hangen bij het publiek. Denk aan de hierboven genoemde iconische slogans die direct herkenbaar zijn door hun herhaaldelijk gebruik. Dit versterkt de merkidentiteit en zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Door de pay-off consequent te herhalen, wordt het een vast onderdeel van de merkbeleving, waardoor het merk top-of-mind blijft bij consumenten.
Het begrip ‘pay-off’ is trouwens een term die alleen op het vasteland van Europa wordt gebruikt. In Amerika spreekt ben over een ’tagline’ en in Engeland van een ‘strapline’.