Paarse krokodil
Ook wel: red tape of Amtsschimmel
De paarse krokodil is een symbool en metafoor voor regelzucht en bureaucratie. Het wordt veel gebruikt voor overbodige regels die een klantgerichte dienstverlening of logische beslissingen en optreden verhinderen.
Het begrip verwijst naar een tv-commercial van verzekeringsmaatschappij OHRA uit 2005. In deze reclamespot informeert een moeder bij de medewerker van een zwembad naar de paarse opblaaskrokodil die haar dochter de dag ervoor is vergeten. De krokodil staat achter de balie, maar de moeder moet eerst een formulier invullen en dit morgen inleveren bij een andere afdeling. De reclame eindigt met de slogan ‘weinig rompslomp is wel zo prettig’.
Sinds deze commercial is alleen het noemen van de term paarse krokodil al voldoende om uit te drukken dat er sprake is van onnodige regels. De term dook vervolgens op in diverse tv-programma’s, in de politiek en het bedrijfsleven. Er wordt ook wel eens gesproken over het ‘uitroeien van paarse krokodillen’. In 2006 werd een wetswijziging aangenomen met de naam Paarse krokodil om de administratieve lasten van verschillende belastingwetten te verminderen.
OHRA liet in 2018 de paarse krokodil terugkeren op het scherm. Dit keer in een reclamespot ter promotie van een app waarmee schade gemakkelijker en digitaal kan worden ingediend.
Paarse krokodillen in het buitenland
De Engelse tegenhanger van de paarse krokodil is red tape.
Dit zou verwijzen naar het lint waarmee het in de zestiende eeuw gangbaar was om belangrijke documenten en wetten te bundelen. De exacte herkomst is onduidelijk, aangezien red tape op meerdere plaatsen werd gebruikt, waaronder Engeland en Spanje. Het verminderen van bureaucratie wordt in het verlengde hiervan ook wel ‘cutting of red tape’ genoemd.
De Duitse variatie is Amtsschimmel.