Jingle
Ook wel: herkenningstune, pingel of sound branding
Een jingle is een herkenningsmelodie voor een radiozender, radioprogramma of radio-dj. Jingles zijn doorgaans voorzien van een gesproken boodschap. De boodschap in een jingle kan bijvoorbeeld een naam, aankondiging, afkondiging of een promotietekst zijn. De jingle kan worden beschouwd als deel van de huisstijl en branding van een radiostation.
Jingles zijn vaak te horen aan het begin en einde van een radiouitzending, rond onderbrekingen voor nieuws of reclame en soms ook tussen programmaonderdelen of tussen twee muzieknummers in. Een jingle kan ook een onderdeel zijn van de commercial van een adverteerder.
Er bestaan verschillende soorten jingles. Enkele voorbeelden:
- Top of the hour (toth): Uuropener die een nieuw radiouur aankondigt, vaak na het nieuws, om de zender en het programma voor te stellen.
- ID/ident: Jingle met de naam van het station of de dj van dienst
- Bumper: Korte jingle tussen twee programmaonderdelen
- Drop-in: Korte jingle tussen twee platen
- Bed: Achtergrondmuziek voor onder gesproken tekst
- Liner: Jingle met de naam en slogan van de zender
De eerste jingles waren te horen in de jaren ’30 in de Verenigde Staten. Jingles werden in het begin vaak live gezongen en gespeeld. In Nederland is de jingle geïntroduceerd door Radio Veronica. De productie van nieuwe jinglepakketten wordt in de praktijk zowel door de omroepen en diskjockeys zelf in huis verzorgd als uitbesteed bij gespecialiseerde bedrijven.