Consumentenpsychologie
Het bestuderen van redenen waarom mensen dingen kopen wordt ook wel consumentenpsychologie genoemd. Hierbij wordt er gekeken naar de cognitieve processen die invloed hebben op de keuzes van consumenten. Door op consumentenpsychologie in te spelen kun je de consument beïnvloeden. Mensen zijn namelijk meer beïnvloedbaar door marketinguitingen dan wat ze zelf denken.
De keuze om te kopen wordt meestal vanuit het emotionele brein gemaakt. Daarom wordt er binnen consumentenpsychologie gekeken naar waarom mensen kopen, in plaats van wat ze kopen. Hier wordt ook gekeken naar de culturele verschillen binnen consumenten. De motivatie kan per doelgroep en cultuur verschillen. Afhankelijk van jouw product of dienst en de doelgroep waar je op richt, is het belangrijk de waarom te snappen van hun aanschaf keuzes.
De basis van consumentenpsychologie
Wanneer er naar de basis van consumentenpsychologie wordt gekeken gaat het vooral om gedragsanalyse. Hierin wordt vastgesteld dat externe stimulering de acties aandrijven van mensen. Een ander woord hiervoor die je vast vaker hebt gehoord is ‘kuddegedrag’. Mensen zullen sneller gedrag of gedachtes overnemen wanneer dit veel voorkomt in hun omgeving. Aan de andere kant staat de cognitieve theorie, die stelt dat men hun eigen denkprocessen bepalen. Hierbij wordt het individu als de drijfveer gesteld voor hun acties, in plaats van de omgeving.
De waarom van consumentenpsychologie
De basisbehoeften zorgen ervoor dat we goederen zoals eten, drinken en onderdak nodig hebben. Daarna komen de zaken die het leven persoonlijker, comfortabeler en praktischer maken. De motivatie voor waarom mensen sommige goederen kopen zijn vrij makkelijk te verklaren. Maar als bedrijf is het belangrijk te ondervinden waarom mensen sommige merken of producten eerder kopen. In een grote zee van concurrentie is het belangrijk er bovenuit te kunnen steken. Wat mensen kopen is makkelijk vast te stellen. Maar waarom ze het kopen is waar consumentenpsychologie om draait.