Retourneren
Ook wel: terugbrengen, ruilen of terugsturen
Retourneren is het terugbrengen van gekochte producten naar de winkel of leverancier. Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat het product niet bevalt, niet blijkt te passen of een mankement vertoont. Bij het terugnemen van artikelen door de verkoper wordt de koop ongedaan gemaakt. Afhankelijk van de geldende wetgeving en de voorwaarden die de verkoper hanteert krijgt de klant zijn geld terug, wordt de mogelijkheid geboden het product om te ruilen of wordt een tegoedbon uitgeschreven.
Vaak wordt aan de mogelijkheid om producten te retourneren een maximale termijn gekoppeld en is het verplicht om de originele kassabon of factuur te laten zien. Deze voorwaarden worden doorgaans duidelijk vermeld op de bon of factuur. Bijvoorbeeld “ruilen binnen 30 dagen op vertoon van kassabon”.
Bij online bestellingen door particulieren is het recht om artikelen te retourneren wettelijk vastgelegd. Webwinkels dienen consumenten actief te wijzen op de zichttermijn waarbinnen producten zonder opgave van reden teruggestuurd mogen worden.