Garantie
Door middel van garantie staat de verkoper garant voor de kwaliteit van een product of dienst. Vertoont het product gebreken die niet te verwachten zijn bij normaal gebruik dan is de verkoper of de producent verantwoordelijk voor reparatie, vervanging of een andere passende oplossing. Garantie is voor een groot gedeelte verankerd in wetgeving, met name in het consumentenrecht.
Garantie wordt meestal geboden in de vorm van fabrieksgarantie. Aan de garantie die wordt gecommuniceerd bij een aankoop is vaak een termijn gekoppeld, bijvoorbeeld een half jaar. Soms kan er extra garantie worden bijgekocht door de klant.
Naast de door fabrikant of verkoper toegezegde garantie op een artikel bestaat er ook zoiets als wettelijke garantie. Deze houdt in dat een product behoort te voldoen aan de verwachtingen die de koper er van mag hebben, inclusief de levensduur van een product. Deze garantie gaat vaak verder dan de fabrieksgarantie.
De wettelijke garantie is gekoppeld aan de koopovereenkomst, hierin is de fabrikant dus geen partij. Wanneer een klant zich beroept op wettelijke garantie hoort de verkoper een passende oplossing te regelen, ook als deze uiteindelijk door de fabrikant geboden moet worden.
Doordat de garantie op een product zich uitstrekt tot na de standaard fabrieksgarantie is het bijkopen van extra garantie vaak minder noodzakelijk dan door de meeste winkels wordt gesteld.