BYOD
De letters BYOD vormen een afkorting van de term “Bring Your Own Device”. Deze term kun je vertalen als “breng je eigen apparaat mee”. Het is een term die je veel hoort bij organisaties die zich richten op Het Nieuwe Werken of flexibel werken. Dit betekent in de praktijk immers dat werknemers geen vaste werkplek hebben en op flexibele tijden naar hun werk gaan.
Deze nieuwe manier van werken maakt het voor een organisatie een bijzonder lastige opgave om smartphones, tablets en laptops ter beschikking te stellen waar op een efficiënte manier gebruik van gemaakt kan worden. Om deze moderne vorm van werken toch mogelijk te maken, zonder hiervoor onnodige investeringen te doen in (digitale) bedrijfsmiddelen, is de term BYOD geïntroduceerd.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de reeds bestaande capaciteit in digitale bedrijfsmiddelen. Met andere woorden: de medewerkers worden gevraagd om hun eigen privé devices te gebruiken op de werkvloer. Het principe van BYOD is niet alleen interessant met het oog op kostenbesparing maar ook vanwege het gebruiksgemak. Er gaat immers geen tijd “verloren” doordat medewerkers moeten leren om met voor hen onbekende bedrijfsmiddelen te werken. De medewerkers zijn al vertrouwd met het apparaat.
De genoemde voordelen van het werken volgens de BYOD principe brengen ook enige nadelen met zich mee. Er wordt immers gewerkt met veel verschillende devices wat voor de IT-afdeling een grote uitdaging kan zijn. Daarnaast kunnen er grote beveiligingsrisico’s optreden met betrekking tot onder andere het verlies van gegevens, een virus of een datalek. Dit soort situaties kunnen voor veel juridische complicaties zorgen.
Tot slot kan de beoogde besparing van kosten flink tegenvallen. Veel bedrijven betalen immers wel een vergoeding aan hun medewerkers voor het onderhouden van de apparatuur en vergoeden eventuele abonnementskosten. Het is van belang om hier een goed beleid voor op te stellen om dit soort kosten op de juiste manier te kunnen budgetteren.