Account Based Marketing
ABM staat voor Account Based Marketing en is een gerichte benadering van B2B-marketing. Deze business to business (B2B) marketing bevat marketing- en verkoopteams die samenwerken om de best passende accounts te targeten om hier klanten van te maken. Aangezien er een zee aan concurrentie is in de marketingwereld is het belangrijk goed te richten op de juiste potentiële klanten. Door te richten op hoogwaardige accounts behoud je de hoogst mogelijke Return Of Investment (ROI). Hierbij houdt je rekening met marketingpenetratie, logo’s en accountpenetratie. Deze marketingstrategie is precies waar Account Based Marketing omdraait.
Door Account Based Marketing in te zetten kan de omzet gestimuleerd worden met verhoogde conversie door het afstemmen van de verkoop op marketing. Door zoveel mogelijk bedrijven aan te spreken verspil je een hoop tijd en creëer je niet de beste ROI. ABM bestaat al langer maar is mee veranderd met de nieuwe markt en technologie die tegenwoordig bestaat. Het is daardoor betaalbaarder en makkelijker dan ooit om de ABM-strategie te implementeren.
Account Based Marketing inzetten
Account Based Marketing bestaat uit betrokkenheid, targeting en meting:
- Betrokkenheid: Voer via verschillende kanalen en gepersonaliseerde campagne uit vanaf één platform. Dit voegt elk kanaal samen en creëert uitgebreide cross-channel campagnes en informatie
- Targeting: Gebruik ABM technologie om de juiste accounts te targeten en beheren om het hoogste ROI te ontvangen. Als alles op één plek staat is het makkelijker om te targeten op alle accountlijsten. Wel kan er onderscheid gemaakt worden in de soorten accountgroepen. De volgende parameters zijn een goede plek om te beginnen: product fit, hoog rendement, strategisch belang, territorium, concurrenten en quick wins
- Meting: Het meten en optimaliseren van de programma’s waarin het succes gemeten kan worden van de ABM-strategie. Maak duidelijke dashboards (voor accounts) die naar specifieke doelen kijken die passen bij je bedrijf
Door Account Based marketing in te zetten kan het bedrijf de ROI aanzienlijk verhogen. Een goede ABM strategie verhoogt de inkomsten terwijl de inspanningen verkort worden. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de klanten wordt verhoogd door ze persoonlijker aan te spreken. Het belangrijkste voor een goede ABM strategie is het duidelijk in kaart brengen van de soorten accounts. Als dit duidelijk in kaart is gebracht kan er gekeken worden naar de personalisatie van de marketing voor deze accounts. Zorg ervoor dat de resultaten goed verdeeld worden per accounttype in duidelijke dashboards om de ROI te weergeven. Door het meten van de resultaten kan de Account Based Marketing strategie steeds meer geoptimaliseerd worden.