Om de verveling tegen te gaan en ondertussen ook nog een beetje goed bezig te zijn tijdens deze lockdown, heb ik een aantal SEO werkzaamheden voor je op een rijtje gezet, waar je nu alle tijd voor hebt om ze op te pakken.
Kleine dingen die vaak vergeten worden, maar waar je misschien nu wel even de tijd voor kunt nemen.
Over al deze specifieke onderdelen heb ik al een blog geschreven, maar ik weet zeker dat je wat gaat hebben aan deze samenvatting.
Mocht je inmiddels door alle zoekwoorden heen zijn, dan is dit de uitgelezen kans om nieuwe zoekwoorden te achterhalen. Mijn favoriete tool voor het doen van een zoekwoordanalyse is KWFinder.
Hiermee kan je binnen enkele minuten honderden zoekwoorden achterhalen. Kijk maar!
Verplaats je tijdens het doen van de zoekwoordanalyse in de doelgroep. Wat heeft hij/zij nodig? Wat vraagt hij/zij zich af en waar loopt hij/zij tegen aan?
Vergeet ook niet de lokale zoekwoorden zoals ‘loodgieter’ + plaatsnaam (of natuurlijk jouw producten/diensten in combinatie met je werkgebied)!
Naast KWFinder heb ik nog een aantal tools voor je op een rijtje gezet die je zou kunnen gebruiken:
En mocht je echt alle beste zoekwoordenonderzoek tools willen checken, dan heb ik daar ook een blog over geschreven.
Je hoeft niet altijd nieuwe content te schrijven om beter vindbaar te worden. Een veel vergeten SEO-strategie is het herschrijven van content.
Ga maar eens in Google Analytics op zoek naar blogs die het in het verleden erg goed hebben gedaan, maar die nu niet zoveel bezoekers meer trekken.
Herschrijf de tekst, zorg dat alles up-to-date, pas de afbeeldingen aan, voeg eventueel informatie toe, verander de datum naar vandaag en biedt vervolgens je pagina/blog aan in Google met Google Search Console
Dit kan je ook doen voor blogs en landingspagina die op plek 5 tot 10 staan in Google. Dit zijn vaak de pagina’s die het al aardig doen, maar net dat duwtje in de rug kunnen gebruiken om de top wél te kunnen bereiken.
Naast het achterhalen van nieuwe zoekwoorden, kan je ook aan de slag met het bepalen van nieuwe blogonderwerpen. Je kan nu mooi de tijd gebruiken om de contentkalender van de rest van 2020 te vullen.
Je weet dan precies wanneer je over wat moet schrijven en dit gaat je op den duur heel veel tijd schelen. Je hoeft namelijk niet meer in de dagelijkse hectiek ook nog op zoek naar een onderwerp voor je volgende blog.
Die heb je nu namelijk al bepaald :).
Het vergroten van je SEO-kennis is ook iets dat je nu kan oppakken. Je kan natuurlijk een boek aanschaffen over zoekmachine optimalisatie, maar er zijn ook voldoende gratis e-books over SEO te vinden.
Zo kan je ook mijn e-book gratis downloaden (even wat schaamteloze zelfpromotie ertussendoor). In het e-book genaamd ‘Domineer Google’ geef ik je 28 SEO tips waarmee je Google kan domineren en je concurrenten voor kan blijven.
Je kan mijn e-book gratis downloaden door je e-mailadres hieronder in te vullen.
Heb je wel eens een goede analyse gemaakt van je SEO? Weet je wat er binnen je website beter kan op het gebied van techniek, content en autoriteit?
Weet je überhaupt welke onderdelen allemaal belangrijk zijn? Het antwoord op al die vragen heb ik onlangs gegeven in een blog genaamd ‘SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf’.
In dit artikel neem ik je aan de hand mee en lopen we samen een SEO audit van A tot Z door. Vervolgens kan jij actiepunten bepalen, research doen en gewoon lekker aan de slag gaan.
Een must-read voor beginners, ook handig voor gevorderden.
De zoekwoorden die door je doelgroep in Google worden gebruikt zijn natuurlijk ontzettend waardevol. Maar wist je ook dat het heel belangrijk is wat de bezoekers van je website in de zoekfunctie van je website invullen?
Op basis daarvan, kan je namelijk je website aanpassen. Want wanneer je bijvoorbeeld allemaal sjaals op je homepage hebt staan en je doelgroep zoekt naar t-shirts, dan weet jij wat je aan moet passen.
Zoekopdrachten binnen je website wordt ook wel Site Search genoemd. Site Search is dus heel belangrijk en hoe je het kan bijhouden in Google Analytics leg ik uit in mijn blog genaamd: ‘Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden’.
De kans is groot dat je concurrenten die het beter doen in Google. Concurrenten die meer backlinks hebben en vooral ook meer waardevolle backlinks hebben.
Aan de ene kant is dat heel vervelend, want ze scoren beter, maar aan de andere kant is dat ook heel prettig. We kunnen namelijk die backlinks gemakkelijk achterhalen en proberen over te nemen.
Voor het achterhalen van de backlinks gebruik ik vooral:
Vul het domein van je concurrent in, achterhaal de backlinks en vervolgens is het aan jou om die over te gaan nemen.
Ken je het blok aan de rechterkant binnen Google als je op je bedrijfsnaam zoekt? Dat is je Google Mijn Bedrijf pagina.
Uit ervaring weet ik dat circa 90% van de ondernemers deze niet volledig heeft ingevuld. Foto’s ontbreken, openingstijden ontbreken, producten ontbreken, Google Posts worden niet ingezet en bijvoorbeeld een afspraken knop ontbreekt.
Mijn advies voor jou? Duik je Google Mijn Bedrijf in en vul alle informatie aan. Hoe meer, hoe beter
Mocht je nog geen Google Mijn Bedrijf hebben, dan heb ik ook daarvoor een handige blog geschreven waarin ik uitleg hoe je die kan aanvragen en verifiëren.
Wanneer iemand iets over jou, je product of over je bedrijf in Google vertelt, dan wil je daar natuurlijk weet van hebben. Dat kan heel gemakkelijk met Google Alerts.
Hoe je een Google Alert instelt en waarom het zo belangrijk is, vertel ik je in mijn blog ‘Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan’.
De tip die ik daar voor je heb: houd ook je belangrijkste concurrenten in de gaten met Google Alerts en andere branche gerelateerde onderwerpen. Dan ben jij namelijk als eerst op de hoogte en word je gezien als pionier of autoriteit binnen je vakgebied.
Precies wat je wil.
Wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan hebben we het eigenlijk over Google optimalisatie. Google is nog steeds marktleider en de meest populaire zoekmachine.
Door de jaren heen heeft Google ontzettend veel handige tools uitgebracht. En 18 van die belangrijkste en handigste tools heb ik voor je op een rijtje gezet in mijn blog genaamd ‘18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer ‘.
Een orphan page wordt ook wel een verweesde pagina genoemd. Een weespagina is een pagina zonder interne links die er naartoe wijzen en daardoor als een soort verdwaalde pagina binnen je website rondhangt.
Wanneer een bezoeker deze pagina niet gemakkelijk kan vinden, dan kan Google ‘m ook niet vinden. Oftewel, je moet intern naar die pagina linken om ‘m beter vindbaar te maken.
Voor het vinden en oplossen van orphan pages heb ik een handige handleiding geschreven. Die vind je hier.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.