15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt.

Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt.

En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programma’s voor je op een rijtje gezet.

In willekeurige volgorde.

1. SEMRush [Betaald]

SEMrush is een alles-in-één SEO tool die je binnen elk onderdeel van zoekmachine optimalisatie kan ondersteunen.

En dus ook binnen met het doen van het zoekwoorden onderzoek en het achterhalen van de beste zoekwoorden.

Voor het doen van een zoekwoord onderzoek, heeft SEMrush maar liefst vier tools ontwikkeld:

  • Keyword Overview
  • Keyword Magic Tool
  • Keyword Difficulty
  • Organic Traffic Insights

SEMrush zoekwoorden onderzoek

In mijn optiek is SEMrush één van de meest complete tools uit deze lijst en je moet ‘m absoluut een keer getest hebben.

» Klik hier om SEMrush gratis te proberen

2. Ubersuggest [Gratis]

Mocht je niet kunnen of willen betalen voor software, dan is Ubersuggest veruit de beste en meest complete optie (als je de vergelijking maakt met andere gratis varianten, niet met betaalde concurrenten).

Ubersuggest is namelijk volledig gratis te gebruiken en is de afgelopen jaren uitgebreid met andere handige SEO mogelijkheden. Helaas is de tool niet te vergelijken met betaalde concurrenten, maar als we het hebben over gratis zoekwoorden onderzoek tools, dan moet dit je go-to website zijn.

Ubersuggest overzicht

Naast het analyseren van zoekwoorden kan Ubersuggest je ook ontzettend veel zoekwoord ideeën en content ideeën geven. Perfect voor inspiratie voor je blog!

» Klik hier om Ubersuggest gratis te gebruiken

3. Raven Tools [Betaald]

Raven Tools is net zoals SEMrush een alles in één SEO platform en focust zich vooral op de freelancers, marketeers of agencies.

Als ondernemer zal deze tool niet in je top 3 mogen staan, maar aangezien marketeers en freelancers ook mijn blogs lezen, vond ik het zeker waard om ‘m in de top 15 mee te nemen.

Raven Tools staat vooral bekend om twee redenen:

  • De Keyword Rank Checker
  • De uitgebreide Marketing Reports

Raven Tools keyword research

Wanneer je gaat kijken naar de prijs van Raven Tools, dan is dit zeker interessant in vergelijking met de grote concurrenten. Voor een redelijk zachte prijs kan je namelijk al 80 domeinen/campagnes toevoegen

» Klik hier om Raven Tools gratis te proberen

4. Long Tail Pro [Betaald]

Long Tail Pro is, zoals de naam het eigenlijk al wel verklapt, een zoekwoorden onderzoek tool pur sang.

Op de website zegt Long Tail Pro het volgende over haar software: “Long Tail Pro helpt jou gemakkelijk minder competitieve zoekwoorden te vinden, zodat jij ontzettend veel waardevolle bezoekers naar je website kan trekken.”

Naast de Keyword Research, krijg je voor de prijs die je betaalt ook een Rank Tracker. Hiermee kan je gemakkelijk jouw rankings voor de zoekwoorden die je met Long Tail pro hebt achterhaald bijhouden.

long tail pro screenshot

Het nadeel aan Long Tail Pro (voor mij dan), is dat het zich alleen maar focust op het achterhalen en bepalen van zoekwoorden en niet op de andere onderdelen van SEO.

» Klik hier om Long Tail Pro gratis te proberen

5. SERanking [Betaald]

SERanking is ook bekend onder menig marketeer. Het is ook een alles-in-één SEO tool, maar is de afgelopen jaren ook uitgebreid met een PPC (pay per click) research tool en andere B2B mogelijkheden.

Binnen SERanking kan je zoekwoorden onderzoeken door gebruik te maken van de Keyword Suggestion Tool. Binnen de Keyword Suggestion Tool krijg je vervolgens weer verschillende onderdelen te zien:

  • Een overzicht van informatie over het zoekwoord
  • De organische resultaten op dat zoekwoord
  • Betaalde resultaten op dat zoekwoord
  • Advertentie historie

SERanking Keyword Suggestion tool

Het grote voordeel van SERanking, vind ik het prijsmodel. Je bepaalt zelf hoe vaak de zoekwoorden bijgewerkt moeten worden, hoe lang je abonnement loop en welk abonnement je hebt.

Oftewel, je kan zo goed als zelf bepalen hoeveel je betaalt.

» Klik hier om SERanking gratis te proberen

6. Also Asked [Gratis]

Also Asked is de new kid on the block en is de afgelopen tijd stukken bekender geworden. Het wordt gezien als de grootste concurrent van Answer The Public.

Voor mij is Also Asked ook vrij nieuw en inmiddels heb ik de tool twee keer gebruikt tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek voor klanten.

Puur voor inspiratie eigenijk, want in Nederland werkt ‘ie nog niet helemaal naar behoren.

Also Asked tool

Wat je hierboven ziet staan is de uitkomst van Also Asked. Door simpelweg een zoekwoord, een taal en een land in te vullen kan Also Asked voor je aan de slag.

Jij krijgt vervolgens een bak aan informatie, zoekwoorden en vragen die je kan gebruiken in je teksten.

Fantastisch toch?

» Klik hier om Also Asked gratis te gebruiken

7. Keywordtool.io [Gratis & betaald]

Keywordtool is zoals de naam het al zegt een zoekwoorden programma. Keywordtool onderscheidt zich met het feit dat je ook zoekvolumes kan achterhalen binnen YouTube, Bing, Amazon, eBay, Play Store en Twitter.

Daarin is Keywordtool echt uniek!

Het nadeel van Keywordtool is simpelweg dat de kosten, in vergelijking met andere concurrenten uit deze lijst, hoger liggen. Terwijl de functionaliteiten niet heel veel uitgebreider zijn.

Keyword tool analyse

Waar Keywordtool wel heel goed in is, is veel zoekwoorden tonen wanneer je een zoekopdracht invult. Je krijgt er dus wel veel input uit.

» Klik hier om Keywordtool.io gratis te proberen

8. Ahrefs [Betaald]

We zijn aangekomen bij mijn andere grote favoriet uit de lijst: Ahrefs. Zoals ik in een eerder blog al schreef, beschouw ik dit als een van de beste tools op het gebied van content en linkbuilding.

Dus het is ook een van de beste opties voor het doen van een zoektermen onderzoek.

Met Ahrefs kan je in een handomdraai:

  • Alle zoekwoorden van concurrenten achterhalen
  • Beste scorende pagina’s van een website bekijken

Daarnaast heeft Ahrefs op het gebied van content twee belangrijke tools:

  • Content Explorer
  • Keywords Explorer

ahrefs keyword explorer

Met de Keyword Explorer kan je naast volumes in Google ook de volumes zijn binnen YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex en nog een paar andere zoekmachines.

In vergelijking met de concurrenten is Ahrefs prijzig, maar dat verdien je met alle mogelijkheden dubbel en dwars terug.

» Klik hier om Ahrefs gratis te proberen

9. Anwser The Public [Gratis & betaald]

Answer The Public is de perfecte tool voor meer inspiratie. Echter, je er geen volumes of concurrentie mee kan achterhalen en dus moet je ‘m gebruiken in combinatie met een andere tool die dat wel kan.

Maar hij is dus wel perfect om ruwe input te krijgen voor je zoekwoorden onderzoek en om deze informatie vervolgens in een SEMrush, KWFinder of Ahrefs te stoppen.

zoekwoorden onderzoek answer the public

Het fijne aan Answer The Public is, is dat hij volledig gratis te gebruiken is en je met elk ingevuld zoekwoord of zoekterm wel honderden reguliere en long tail zoekwoorden krijgt.

» Klik hier om Answer The Public gratis te gebruiken

10. MOZ [Betaald]

MOZ is veruit de grootste concurrent van SEMrush en Ahrefs en hoort ook in het lijstje thuis van de 5 beste en bekendste alles-in-één SEO tools.

Binnen MOZ, heb je de Keyword Explorer. Die kan je op twee manieren gebruiken:

  • Op basis van een website
  • Op basis van een zoekwoord

Wanneer je dit doet op basis van een website, dan krijg je een overview te zien van de website en de zoekwoorden waar de website op scoort.

Doe je dit op basis van het zoekwoord, dan krijg je logischerwijs een overview op basis van het zoekwoord, flink wat zoekwoord suggesties en de huidige SERP’s te zien.

MOZ zoekwoord overview

Nu hoor ik je denken: ‘hoe moet ik nou de keuze maken tussen MOZ, SEMrush of Ahrefs?’ Door ze alle drie te proberen, goed in te stellen en ermee aan de slag te gaan.

» Klik hier om MOZ gratis te proberen

Wil je weten welke zoektermen nu interessant zijn en waar nu veel over gesproken wordt?

Wil je ook weten in welke landen of in welke regio dat zo is?

Gebruik dan Google Trends! Ook Google Trends is een aanvullende tool en deze kan je niet alleen gebruiken.

Persoonlijk gebruik ik Google Trends niet veel wanneer ik het eerste zoekwoordenonderzoek ga doen voor mijn klanten. Waar ik ‘m wel veel voor gebruik is het maandelijks bepalen en achterhalen van nieuwe zoekwoorden.

Dit doe ik dan op basis van de trends die er in de wereld spelen.

Google Trends zoektermen

Naast de trend, het zoekvolume en de locatie toont Google Trends ook gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Daar moet je ook absoluut naar kijken.

» Klik hier om Google Trends gratis te gebruiken

12. Keyword Sheeter [Gratis]

Keyword Sheeter (voorheen Keyword Shitter) valt in dezelfde categorie als Answer The Public en Also Asked.

Keyword Sheeter is vooral bedoeld om zoveel mogelijk potentiële zoekwoorden te achterhalen. En met zoveel mogelijk, bedoel ik dus echt honderden/duizenden.

Door een zoekwoord in te vullen, gaat Keyword Sheeter daarmee aan de slag en krijg je gigantisch veel variaties op dat zoekwoord. Wat jij vervolgens moet doen is deze variaties in een tool als KWFinder of een andere SEO tool uit deze lijst te stoppen en je krijgt meteen te zien wat de interessante zoekwoorden zijn.

Keyword Sheeter

Nu is het alleen nog aan jou om de beste eruit te kiezen en die vervolgens te gebruiken binnen je website en teksten.

» Klik hier om Keyword Sheeter gratis te gebruiken

13. Mergewords [Gratis]

Mergewords is ideaal voor het verbeteren van je lokale vindbaarheid (ook wel lokale SEO genoemd).

Mergewords is niks anders dan een tool die woorden uit verschillende kolommen kan combineren. Zo kan je dus als loodgieter in kolom A het woord ‘loodgieter’ zetten en in kolom B alle dorpen en steden van je provincie.

Mergewords onderzoek combinaties

Wanneer je dit hebt gedaan, geldt eigenlijk hetzelfde als bij Keyword Sheeter. Je kan de uitkomst van Mergewords kopiëren en in één van de andere tools plakken om de volumes en concurrentie te achterhalen.

Een kind kan de was doen.

» Klik hier om Mergewords gratis te gebruiken

14. ProRankTracker [Betaald]

ProRankTrackers voornaamste functie is het bijhouden van de posities van je zoektermen. Daar is ProRankTracker dan ook verschrikkelijk goed in.

Maar naast het bijhouden van de posities heeft ProRankTracker ook een Keyword Suggestions Tool. Dit is niet de sterkste functie van ProRankTracker, maar hij is zeker het noemen waard.

Keyword suggestions tool ProRankTracker

De zoekwoorden kan je vervolgens ook segmenteren op basis van apparaat en locatie. Dat is dan weer een echt pluspunt.

» Klik hier om ProRankTracker gratis te proberen

15. KWFinder [Gratis & betaald]

Ik heb een kleine beetje gelogen tegen je aan het begin van dit artikel. Ja, de 15 tools staan in willekeurige volgorde, maar ik heb mijn favoriete zoekwoorden onderzoek programma voor het laatst bewaard.

Dat is namelijk KWFinder. Voor nog geen €29 per maand krijg je toegang tot KWFinder en vier andere handige SEO tools.

Daarnaast is KWFinder veruit het meest gebruikersvriendelijk, supersnel en de laatste maanden zijn er veel handige functionaliteiten aan toegevoegd.

Wanneer ik volumes, concurrentie of gerelateerde zoekwoorden wil achterhalen, dan is KWFinder de eerste die ik gebruik. Het is dan ook altijd mijn startpunt bij het doen van een zoekwoordenanalyse.

KWFinder zoekwoordanalyse

Een ander groot bijkomend voordeel van KWFinder is dat je ‘m zelfs vijf keer per dag gratis kan gebruiken, alleen je hebt dan net wat minder mogelijkheden dan wanneer je een betaald account hebt.

» Klik hier om KWFinder gratis te gebruiken

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

1 Comment

  1. Sander schreef:

    Outstanding post! Keyword research is a crucial element of modern SEO. Whether you’re kick-starting an old blog or developing your content strategy for a new one; good quality keywords are one of the most efficient ways to attract consistent, quality traffic to your site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]