Contentkalender. Wie, wat, waar en hoe?

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender.

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.

Maar eerst…

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Content voor social media, voor op je eigen website, in je e-mails … het maakt niet uit. Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen. Zodat je niet vergeet dat je nog een leuk berichtje voor vaderdag moet posten, bijvoorbeeld.

Wat is een contentkalender?
Waarom een contentkalender?

Met zo’n contentkalender weet je dus precies wanneer je iets wilt gaan posten. Door het eerst op te schrijven, committeer je je aan dat idee en is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk doet. Dat zorgt voor een constante stroom aan content, waardoor je met je merk of bedrijf continu aanwezig bent.

Ook weet je van te voren wat of waarover je wilt gaan publiceren. Dus hoef je niet kwart voor 10 ‘s avonds nog even snel een Facebookberichtje te bedenken én te schrijven omdat het de volgende dag Internationale Warme Truiendag is en je toevallig een webshop voor warme truien van alpaca-wol hebt.

Sterker nog, je hebt dat berichtje al weken van te voren gemaakt en ingepland. Omdat je toen een ergens half uurtje over had en even op de contentkalender keek wat er nog te doen was. Kortom, met een contentkalender werk je efficiënter en bespaar je tijd (en stress). Bovendien kun je je berichten beter op elkaar afstemmen!

Internationale warme truiendag alpaca wol
Hoe kan ik ook een contentkalender maken?

Simpel. Dat kun je zelf. Gewoon in Excel, bijvoorbeeld. Maar ieder zichzelf respecterend online marketing bedrijf heeft wel een eigen contentkalender template. Eentje die ze zelf gebruiken. Wij dus ook. En omdat we zulke goedzakken zijn, delen we ‘m graag met je. Je kunt ‘m hieronder downloaden.

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas. Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.

Contentkalendercontent

Je hoeft ‘m alleen nog maar even in te vullen met … ja, met wat eigenlijk precies? Wat zet je nu in zo’n contentkalender? Wat voor berichten ga je publiceren? Dat is voor elke onderneming weer anders. Zoals altijd, moet je je doelgroep kennen. Voor wie schrijf je? Bedenk wat je doelgroep graag wilt zien of lezen en speel daar op in.

Giet je content ook in verschillende vormen. Je kunt tips & tricks voor het wassen van truien van alpaca-wol in een blog verwerken, maar je kunt er ook een video van maken. Of een stappenplan in de vorm van een infographic. Het is altijd handig om te weten wat het goed doet bij je doelgroep!

Kanalen & doelen

Ook niet onbelangrijk: waar is je doelgroep te vinden? Op Facebook? Instagram? LinkedIn? Of checken ze vooral de nieuwsbrief die je één keer in de maand verstuurt? Kies een kanaal dat past bij je doelgroep, bij je content én bij hetgeen je wilt bereiken met die content.

Wil je meer bezoekers op je website? Dan is Instagram bijvoorbeeld niet zo geschikt, aangezien je geen links kunt plaatsen in je berichten. Het is misschien beter om in dat geval een prikkelende e-mail te sturen. Aan de andere kant, je (potentiële) klanten zitten niet te wachten op berichten in hun mailbox waarin je je projecten of producten laat zien. Maar daar is Instagram dan weer goed voor!

kanalen doelen van een contentkalender
Tot slot…

Maak je contentkalender voor een periode van een half jaar en houd structureel bij hoe je berichten presteren. Het geeft je een goed beeld van de content waar je doelgroep gek op is. En die waardevolle kennis kun je vervolgens weer gebruiken voor je volgende contentkalender.

Lukt het je niet om een contentkalender op te stellen en bij te houden? Of heb je hulp nodig bij het bedenken van originele content? Daar kunnen we je gerust bij helpen. Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *