Contentkalender. Wie, wat, waar en hoe?

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender.

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.

Maar eerst…

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Content voor social media, voor op je eigen website, in je e-mails … het maakt niet uit. Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen. Zodat je niet vergeet dat je nog een leuk berichtje voor vaderdag moet posten, bijvoorbeeld.

Wat is een contentkalender?
Waarom een contentkalender?

Met zo’n contentkalender weet je dus precies wanneer je iets wilt gaan posten. Door het eerst op te schrijven, committeer je je aan dat idee en is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk doet. Dat zorgt voor een constante stroom aan content, waardoor je met je merk of bedrijf continu aanwezig bent.

Ook weet je van te voren wat of waarover je wilt gaan publiceren. Dus hoef je niet kwart voor 10 ‘s avonds nog even snel een Facebookberichtje te bedenken én te schrijven omdat het de volgende dag Internationale Warme Truiendag is en je toevallig een webshop voor warme truien van alpaca-wol hebt.

Sterker nog, je hebt dat berichtje al weken van te voren gemaakt en ingepland. Omdat je toen een ergens half uurtje over had en even op de contentkalender keek wat er nog te doen was. Kortom, met een contentkalender werk je efficiënter en bespaar je tijd (en stress). Bovendien kun je je berichten beter op elkaar afstemmen!

Internationale warme truiendag alpaca wol
Hoe kan ik ook een contentkalender maken?

Simpel. Dat kun je zelf. Gewoon in Excel, bijvoorbeeld. Maar ieder zichzelf respecterend online marketing bedrijf heeft wel een eigen contentkalender template. Eentje die ze zelf gebruiken. Wij dus ook. En omdat we zulke goedzakken zijn, delen we ‘m graag met je. Je kunt ‘m hieronder downloaden.

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas. Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.

Contentkalendercontent

Je hoeft ‘m alleen nog maar even in te vullen met … ja, met wat eigenlijk precies? Wat zet je nu in zo’n contentkalender? Wat voor berichten ga je publiceren? Dat is voor elke onderneming weer anders. Zoals altijd, moet je je doelgroep kennen. Voor wie schrijf je? Bedenk wat je doelgroep graag wilt zien of lezen en speel daar op in.

Giet je content ook in verschillende vormen. Je kunt tips & tricks voor het wassen van truien van alpaca-wol in een blog verwerken, maar je kunt er ook een video van maken. Of een stappenplan in de vorm van een infographic. Het is altijd handig om te weten wat het goed doet bij je doelgroep!

Kanalen & doelen

Ook niet onbelangrijk: waar is je doelgroep te vinden? Op Facebook? Instagram? LinkedIn? Of checken ze vooral de nieuwsbrief die je één keer in de maand verstuurt? Kies een kanaal dat past bij je doelgroep, bij je content én bij hetgeen je wilt bereiken met die content.

Wil je meer bezoekers op je website? Dan is Instagram bijvoorbeeld niet zo geschikt, aangezien je geen links kunt plaatsen in je berichten. Het is misschien beter om in dat geval een prikkelende e-mail te sturen. Aan de andere kant, je (potentiële) klanten zitten niet te wachten op berichten in hun mailbox waarin je je projecten of producten laat zien. Maar daar is Instagram dan weer goed voor!

kanalen doelen van een contentkalender
Tot slot…

Maak je contentkalender voor een periode van een half jaar en houd structureel bij hoe je berichten presteren. Het geeft je een goed beeld van de content waar je doelgroep gek op is. En die waardevolle kennis kun je vervolgens weer gebruiken voor je volgende contentkalender.

Lukt het je niet om een contentkalender op te stellen en bij te houden? Of heb je hulp nodig bij het bedenken van originele content? Daar kunnen we je gerust bij helpen. Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]