Contentkalender. Wie, wat, waar en hoe?

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender.

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.

Maar eerst…

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Content voor social media, voor op je eigen website, in je e-mails … het maakt niet uit. Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen. Zodat je niet vergeet dat je nog een leuk berichtje voor vaderdag moet posten, bijvoorbeeld.

Wat is een contentkalender?
Waarom een contentkalender?

Met zo’n contentkalender weet je dus precies wanneer je iets wilt gaan posten. Door het eerst op te schrijven, committeer je je aan dat idee en is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk doet. Dat zorgt voor een constante stroom aan content, waardoor je met je merk of bedrijf continu aanwezig bent.

Ook weet je van te voren wat of waarover je wilt gaan publiceren. Dus hoef je niet kwart voor 10 ‘s avonds nog even snel een Facebookberichtje te bedenken én te schrijven omdat het de volgende dag Internationale Warme Truiendag is en je toevallig een webshop voor warme truien van alpaca-wol hebt.

Sterker nog, je hebt dat berichtje al weken van te voren gemaakt en ingepland. Omdat je toen een ergens half uurtje over had en even op de contentkalender keek wat er nog te doen was. Kortom, met een contentkalender werk je efficiënter en bespaar je tijd (en stress). Bovendien kun je je berichten beter op elkaar afstemmen!

Internationale warme truiendag alpaca wol
Hoe kan ik ook een contentkalender maken?

Simpel. Dat kun je zelf. Gewoon in Excel, bijvoorbeeld. Maar ieder zichzelf respecterend online marketing bedrijf heeft wel een eigen contentkalender template. Eentje die ze zelf gebruiken. Wij dus ook. En omdat we zulke goedzakken zijn, delen we ‘m graag met je. Je kunt ‘m hieronder downloaden.

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas. Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.

Contentkalendercontent

Je hoeft ‘m alleen nog maar even in te vullen met … ja, met wat eigenlijk precies? Wat zet je nu in zo’n contentkalender? Wat voor berichten ga je publiceren? Dat is voor elke onderneming weer anders. Zoals altijd, moet je je doelgroep kennen. Voor wie schrijf je? Bedenk wat je doelgroep graag wilt zien of lezen en speel daar op in.

Giet je content ook in verschillende vormen. Je kunt tips & tricks voor het wassen van truien van alpaca-wol in een blog verwerken, maar je kunt er ook een video van maken. Of een stappenplan in de vorm van een infographic. Het is altijd handig om te weten wat het goed doet bij je doelgroep!

Kanalen & doelen

Ook niet onbelangrijk: waar is je doelgroep te vinden? Op Facebook? Instagram? LinkedIn? Of checken ze vooral de nieuwsbrief die je één keer in de maand verstuurt? Kies een kanaal dat past bij je doelgroep, bij je content én bij hetgeen je wilt bereiken met die content.

Wil je meer bezoekers op je website? Dan is Instagram bijvoorbeeld niet zo geschikt, aangezien je geen links kunt plaatsen in je berichten. Het is misschien beter om in dat geval een prikkelende e-mail te sturen. Aan de andere kant, je (potentiële) klanten zitten niet te wachten op berichten in hun mailbox waarin je je projecten of producten laat zien. Maar daar is Instagram dan weer goed voor!

kanalen doelen van een contentkalender
Tot slot…

Maak je contentkalender voor een periode van een half jaar en houd structureel bij hoe je berichten presteren. Het geeft je een goed beeld van de content waar je doelgroep gek op is. En die waardevolle kennis kun je vervolgens weer gebruiken voor je volgende contentkalender.

Lukt het je niet om een contentkalender op te stellen en bij te houden? Of heb je hulp nodig bij het bedenken van originele content? Daar kunnen we je gerust bij helpen. Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *