Entity Explorer

Hoe de Entity Explorer jou helpt aan betere content

Je herkent het vast wel… Je bent je blog aan het voorbereiden en je hebt je onderwerp al bepaald.

Nu ben je op zoek naar tussenkopjes en zoekwoorden om je blog te kunnen beginnen en je komt al een heel eind. Maar heb je er al eens over nagedacht ook eens om goed na te gaan in welke entiteiten er bij je zoekwoord kunnen horen?

Een entiteit is een uniek concept dat te definiëren en te onderscheiden is van andere concepten.

Eigenlijk ieder onderwerp dus, hoe klein ook.

Google is inmiddels superslim en begrijpt niet alleen maar woorden, maar ook de context om die woorden heen om te bepalen hoe relevant een entiteit voor een bepaalde zoekterm is.

Om je teksten nog beter te maken, kan je op voorhand onderzoek doen naar de entiteiten waar je zoekwoord mee samenvalt met de Entity Explorer, zodat Google je teksten nog beter begrijpt … en waardeert.

Wat is de Entity Explorer?

De Entity Explorer is een programma van Marketer’s Center die je gerelateerde entiteiten toont van een door jou ingevuld zoekwoord. Met deze informatie kan je beter begrijpen in welke context je de zoekwoorden kan gebruiken en op welke manieren je over het zoekwoord kan en moet spreken.

De Entity Explorer zegt je dus meer over de eigenschappen van een zoekwoord en je weet daardoor precies in welke context je de zoekterm moet beschrijven om relevant te zijn.

Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding, dat is namelijk de output van de Entity Explorer op het zoekwoord ‘voetbal’.

Entity Explorer voorbeeld

Waarom entiteiten zo belangrijk zijn voor Google?

Als ik tegen jou het woord ‘bank’ zeg, waar denk je dan aan? Aan een bank waar je op kan zitten en die gemaakt is van bruine stof?

Of denk je aan die plek waar je geld op kan halen, waar ze een kluis hebben en waar je een rekening kan afsluiten?

Hetzelfde geldt voor het woord ‘poot’.

Denk je aan de poot van een tafel die is van hout is gemaakt? Of denk je aan de poot van een kat?

Zonder context en de gerelateerde entiteiten, zegt een zoekwoord jou en dus ook Google helemaal niks. Het gaat erom dat Google de relatie tussen de verschillen woorden gaat begrijpen.

Om die reden is het dan ook ontzettend belangrijk om, voordat je aan de slag gaat met schrijven, eerst de entiteiten en de context duidelijk te hebben.

Zodat jij de content daar beter op kan inrichten en zodat je weet waar je over kunt schrijven.

Sounds good to me

De output van de Entity Explorer gebruiken als input voor je content

Inmiddels gebruik ik de Entity Explorer nu drie maanden. En in de drie maanden heb ik de tool op verschillende manieren gebruikt.

Dit zijn ze:

  • Je kan de output gebruiken voor het bepalen van de tussenkopjes
  • Je kan de output gebruiken om te bepalen welke zoekwoorden je moet gebruiken in de tekst (terwijl je aan het schrijven bent)
  • Je kan de output gebruiken tijdens je zoekwoordanalyse, zodat je nieuwe zoekwoorden kan bepalen
  • Je kan teksten valideren door het zoekwoord in de Entity Explorer te plaatsen en te kijken of de output terugkomt in de teksten
  • Je kan tijdens het doen van een concurrentieanalyse en analyse van een website van een klant zoekwoorden toevoegen die voor jou nieuw zijn.

De Entity Explorer kan je vast en zeker op meer manieren gebruiken dan dat ik heb gedaan. Laat je het mij weten op welke manier jij ‘m gebruikt?

En wat nou als je het woord Entity Explorer in de Entity Explorer plaatst?

Ik kon het natuurlijk niet laten… Wat gebeurt er als je de Entity Explorer in de Entity Explorer plaatst?

(Tromgeroffel)

Helaas niks spannends, want naast het woord ‘semantic’ heb je er helemaal niks aan.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]