answerthepublic review

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen.

Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider.

Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Wat is AnswerThePublic?

AnswerThePublic is een programma dat je input geeft voor je contentstrategie en zoekwoordenanalyse door menselijke zoekopdrachten te combineren en automatisch aan te vullen.

Je krijgt de resultaten ingedeeld in vijf onderwerpen te zien. De onderwerpen zijn:

  • Vragen
  • Voorstellen
  • Vergelijkingen
  • Alfabetische volgorde
  • Verwant

Met de output van AnswerThePublic kan jij vervolgens je tussenkopjes bepalen, blogonderwerpen uitzoeken, social media posts opzetten, ideeën genereren en nog veel meer.

zoekwoorden onderzoek answer the public

Hoe en op welke manier ik AnswerThePublic gebruik in mijn content strategie

AnwerThePublic zet ik op meerdere manieren in voor mijn website en die van mijn klanten. Een aantal van die manieren zal ik voor je noteren:

Eerst gebruik ik de tool tijdens een oriëntatiefase. Denk bijvoorbeeld een zoekwoordanalyse, het analyseren van concurrenten. Tijdens deze fase wil ik zoveel mogelijk informatie over het onderwerp vinden.

De tweede manier is wanneer ik vervolgens bezig ben met het schrijven van teksten. Zoals je misschien al weet ben ik er fan van om de tussenkopjes en dus de onderwerpen van je blog te bepalen voordat je een tekst schrijft.

Mocht ik nog wat tussenkopjes nodig hebben of meer willen weten over het onderwerp, dan pak ik AnswerThePublic erbij.

Manier drie is wanneer ik de doelgroep nog niet zo goed ken. Wat denkt iemand? Waar gaat hij naar op zoek? Wat vindt hij of zij belangrijk? Dat zijn allemaal dingen die je kan achterhalen met AnswerThePublic.

answerthepublic waarom

Voor- en nadelen van AnswerThePublic

Zoals je van mij gewend bent, zet ik graag de voor- en nadelen voor je op een rijtje. En we beginnen met de voordelen:

  • AnswerThePublic is gratis te gebruiken
  • Je kan de tool gebruiken in de meest gangbare talen en dus ook Nederlands.
  • Ik heb nog nooit problemen gehad met de tool. Het werkt altijd soepel.
  • Je kan gemakkelijk de visuals downloaden die je meteen tijdens je analyses / presentaties kan gebruiken

En de nadelen zijn:

  • Om per regio te kunnen kijken heb je een betaald account nodig
  • Vroeger was de tool onbeperkt te gebruiken. Als je ‘m nu veel gebruikt, krijgt je na een bepaalde periode een soort time-out.
  • Als je een Engelse term als ‘online marketing’ invult, dan krijg je ondanks dat je de taal op Nederlands hebt ingesteld, soms toch Engelse resultaten.
  • Dat laatste is natuurlijk logisch, maar AnswerThePublic werkt harder aan het ontwikkelen van de betaalde versie, dan de gratis versie.

En dat is een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp: is het het namelijk waard om AnswerThePublic Pro aan te schaffen?

Zin in gif

AnswerThePublic gratis variant vs. de betaalde AnswerThePublic Pro

AnwserThePublic Pro kost, als je maandelijks betaald, $99 per maand.

En als je per jaar betaalt, dan kost het je $79 per maand. Wat ik allebei trouwens veel geld vind voor wat je krijgt.

Je krijgt namelijk het volgende extra:

  • Ongelimiteerd aantal zoekopdrachten
  • Vergelijken van data en nieuwe suggesties
  • Resultaten gebaseerd op taal én locatie
  • Hoge kwaliteit afbeeldingen
  • Betere support
  • Opslaan van rapporten
  • Ongelimiteerd aantal mensen van je team die kunnen inloggen
  • Verbergen van ongewenste onderdelen
  • Verbergen van individuele suggesties

Tuurlijk, er zitten leuke extra functies tussen, maar in de twee jaar dat ik AnswerThePublic gebruik heb ik nog nooit een seconde gedacht de Pro nodig te hebben.

En als ik dat al niet heb, dan heb jij dan zeker niet.

Dan kan je die $79 per maand beter spenderen aan een Mangools of SEMrush account.

AnswerThePublic alternatieven

In de afgelopen jaren ben ik geen tool tegen gekomen die kan wat AnswerThePublic kan of die doet wat AnswerThePublic doet.

Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar gewoon dat ik ze niet ben tegen gekomen.

Er zijn wel twee tools die ik ken die lijken op AnswerThePublic:

De Entity Explorer toont entiteiten die relevant zijn aan je doelgroep. Zo kan je dus ook gemakkelijk nieuwe onderwerpen bepalen voor je blog.

Entiteiten zijn een belangrijk onderdeel van semantic search. Het is lastig om dit kort en bondig uit te leggen, maar simpel gezegd houdt het in dat dat Google niet alleen de woorden snapt, maar ook de content en inhoud eromheen.

Simpel voorbeeld: Google snapt dat een t-shirt bij een wasmachine kan passen, maar ook bij voetbal. En dat zijn beiden verschillende entiteiten.

entity explorer online

Also Asked lijkt ontzettend veel op AnswerThePublic, alleen werkt de tool compleet anders.

Also Asked toont namelijk geen suggesties, maar laat letterlijk zien wat mensen OOK hebben ingevuld.

Dus mocht iemand ooit iets over Star Wars hebben ingevuld, dan hebben ze dus bijgehouden wat ze nog meer hebben ingevuld (en wat relevant is aan het onderwerp).

En dat komt er zo uit te zien.

alsoasked-star-wars

Ook dit kan je op dezelfde manier inzetten zoals ik eerder heb beschreven.

Conclusie

Mijn conclusie is eigenlijk heel simpel: ga aan de slag met AnswerThePublic. Het moet een gewoonte worden om de tool toe te passen in je contentstrategie, tijdens je zoekwoordanalyse en tijdens het bloggen.

Aangezien er een paar functionaliteiten in de Pro versie zitten en niet in de gratis variant, die wel handig zijn, kan ik helaas geen 10 geven …

Maar ik sluit deze AnswerThePublic review wel af met een 9,5/10!

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Deborah schreef:

    Hele handige tool inderdaad! Ik gebruik Answer The Public ook regelmatig om inspiratie op te doen voor nieuwe blogonderwerpen

    • Daniel Kuipers schreef:

      Leuk om te horen Deborah! Als je fan bent van AnswerThePublic, dan adviseer ik je ook de Entity Explorer en AlsoAsked een keer te proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]