orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks.

Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld.

Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Wat zijn orphan pages?

Orphan pages zijn pagina’s op je website met 0 interne links.

Geen enkele andere pagina verwijst naar de pagina in kwestie.

En aangezien de robots van zoekmachines je pagina indexeren door links te volgen vanaf een andere pagina, heb je een probleem: de crawlers kunnen je webpagina niet vinden.

Laat staan indexeren en opnemen in de zoekresultaten.

Een behoorlijk SEO-probleempje, dus.

Quick fix: je sitemap laten indexeren (maar niet heus)

Een sitemap bevat linkjes naar alle pagina’s van je website en die kun je indienen bij Google, zodat de zoekmachine alle pagina’s indexeert.

Probleem opgelost, zou je denken.

Maar niets is minder waar.

Hoewel ook je orphan pages wel geïndexeerd worden op die manier, kun je goede rankings vaak alsnog vergeten.

Zonder interne links naar de pagina’s heeft Google namelijk geen enkel idee van de context waarin het de pagina’s moet plaatsen om vervolgens te kunnen bepalen voor welke zoektermen ze relevant zijn en waar ze dus op gevonden moeten worden.

Bovendien, waarom zou Google waarde hechten aan een pagina, als jij dat -door niet te linken naar die pagina- klaarblijkelijk ook niet doet?

Er blijft nog maar één oplossing over: een interne link plaatsen vanaf een andere, relevante (!) pagina.

En daarvoor moet je eerst ontdekken óf je orphan pages hebt en zo ja, welke dat zijn.

Laten we daar dus maar eens mee beginnen.

Zin in gif

Orphan pages vinden

Er leiden meerdere wegen naar Rome en dus zijn er ook meerdere manieren waarop je je orphan pages kunt vinden.

Maar ze komen bijna allemaal op hetzelfde neer: alle pagina’s op je website afzetten tegen degenen die de crawlers kunnen vinden.

Door die pagina’s tegen elkaar weg te strepen houd je een lijstje over met pagina’s die je wel hebt, maar die de zoekmachines niet goed kunnen indexeren.

Orphan pages dus.

Download al je URL’s

Als eerste maken we dus een lijst van al je pagina’s.

Je kunt daarvoor gewoon je hele sitemap gebruiken.

Als je Yoast gebruikt (sowieso een aanrader!), vind je je sitemap doorgaans op https://www.jouwwebsite.nl/page-sitemap.xml voor je pagina’s en https://www.jouwwebsite/post-sitemap.xml voor je (blog)berichten als je die hebt.

Heb je geen sitemap?

Dan kun je bijvoorbeeld ook de Google XML Sitemaps plugin downloaden en installeren om er één te genereren.

Hoe dan ook, als je eenmaal je sitemap hebt gevonden kopieer dan alle links en plak ze in een spreadsheet.

Yoast XML sitemap

Laat je website crawlen

Next up, je website crawlen.

Er zijn zat tools die de spiders van Google nabootsen, zodat je kunt zien welke pagina´s gevonden kunnen worden en op welke pagina´s zich er problemen voordoen (mooi meegenomen, maar voor nu even niet belangrijk).

Voor kleine websites kun je prima Rob Hammond’s SEO crawler gebruiken, maar voor de grotere websites met meer dan 350 URL’s kun je beter een programma als Screaming Frog downloaden.

Beide zijn gratis te gebruiken.

Voer er de homepage van je website in en laat de tool zijn werk doen.

Zet een bakje koffie (je moet toch even wachten), kopieer de resultaten van de scan en plak deze in dezelfde spreadsheet als de links uit je sitemap.

Ernaast of eronder.

Maakt niet uit.

Wat je wil.

Wegstrepen maar!

Dan hoeven we nu alleen nog maar de URL’s uit je sitemap te vergelijken met die de crawler heeft gevonden om te kijken waar de verschillen zitten.

Dat kun je doen door ‘duplicaten te verwijderen’.

De dubbele waarden oftewel de links die in beide lijstjes voorkomen.

Wat je daarna overhoudt zijn de links die wel in de sitemap voorkomen, maar niet door de crawler gevonden.

Dat zijn je orphan pages en die hebben een interne link nodig.

Analyseer de resultaten grondig

Niet elke orphan page hoeft een interne link te hebben.

Bekijk per pagina of het überhaupt nut heeft om de pagina op te laten nemen in de zoekresultaten.

Ga na wat het doel is en of je er ook daadwerkelijk bezoekers mee naar je website kunt trekken.

Soms kun je een pagina rustig verwijderen (bijvoorbeeld bij een afgelopen actie of landingspagina voor een campagne) of kun je de content beter verwerken in een andere, reeds bestaande pagina om die beter te laten scoren.

Fix je orphan pages: voeg interne links toe

Heb je een aantal orphan pages gevonden die je wel terug zou willen zien in de zoekresultaten?

Voeg dan op andere pagina’s links toe naar die desbetreffende pagina’s, maar doe dat wel op een manier waarop het waarde heeft voor de bezoeker.

Een link naar een pagina over hondenvoer in een tekst over autoschadeherstel heeft natuurlijk geen waarde.

Voor de bezoeker niet, maar ook voor Google niet; je schetst namelijk geen duidelijke context.

Mogelijkheden voor relevante interne links ontdekken

Moet je dan alle content op je website herlezen om te ontdekken waar een link relevant zou kunnen zijn?

Gelukkig niet.

Zou een hele klus zijn, zeg.

Nee, daar is ook een simpel trucje voor.

Typ het volgende in Google in: site:jouwwebsite.nl onderwerp.

Daarbij vervang je jouwwebsite.nl natuurlijk door het adres van jouw daadwerkelijke website en vervang je de term ‘onderwerp’ door het onderwerp van je orphan page.

Op die manier geeft Google je alle pagina’s van je eigen website waar gesproken wordt over het onderwerp – en waar je dus mooi een interne link kunt plaatsen.

Zorg voor een natuurlijke verdeling

Gebruik niet alleen het daadwerkelijke woord voor je onderwerp, maar zoek ook andere woorden die ermee te maken hebben zodat je niet 35 interne links met bijvoorbeeld het woord ‘hondenvoer’ naar die pagina hebt gelinkt.

Dat ziet er spammy uit.

Kies daarom een paar keer voor ‘hondenvoer’ en andere keren voor dingen als ‘hondenbrokken’ of ‘hondenvoeding’ voor een meer natuurlijke verspreiding.

Sit back & relax

Zo.

Het lijkt misschien wel een hele klus, maar het is het dubbel en dwars waard gezien de SEO boost die op kan leveren.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Mocht je nog vragen hebben of wat hulp kunnen gebruiken, dan weet je me te vinden.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Wim schreef:

    Duidelijk verhaal Daniel! handige tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]