Event-triggered email
Men ontvangt een event-triggered email doordat een bepaalde gebeurtenis zich voordoet. Dit is een geautomatiseerde mail die getriggerd wordt door deze gebeurtenis. Deze mails worden verzonden doordat een gebruiker een bepaalde handeling uitvoert. Of door een bepaalde gelegenheid zoals een feestdag. Event-triggered e-mails zijn onderdeel van een e-mailmarketingstrategie voor gebruikers en e-mail abonnees. De mails worden automatisch verstuurd bij een gebeurtenis naar de abonneelijst. Hierbij kun je denken aan gebeurtenissen als:
- Verjaardagen
- Feestdagen
- Klikken op een aankoopknop
- Het aanmelden voor de nieuwsbrief
- Acties
- Aanbiedingen
- Kortingen
Event-triggered email soorten
Er zijn verschillende manieren om event-triggered e-mails te gebruiken. De meest gebruikte triggers zijn evenementen zoals aankopen, abonnement verlengingen, registraties en soortgelijke acties. Er zijn ook event-triggered e-mails die klantonderzoeken bevatten. Deze zijn meer bedoeld om feedback te krijgen van je klanten over hun ervaringen bij jouw website. Bol.com stuurt bijvoorbeeld vaak e-mails na een aankoop om feedback te geven. Om de klant te motiveren deze in te vullen koppelen ze een winactie vast aan het invullen van dit klantonderzoek.
Een ander voorbeeld van slimme klantonderzoek mails is de webshop Shein.com. Zij hebben een puntensysteem gekoppeld aan de klantenaccounts. Als een klant iets besteld heeft ontvangen ze één of meerdere mails om zoveel mogelijk informatie te geven over hun aankopen. Aan de hand van de hoeveelheid informatie die ze geven krijgen ze punten waarmee ze korting krijgen op hun volgende aankoop.
Hoeveel e-mails is genoeg?
Het automatiseren van event-triggered emails zorgt voor een hoop tijd- en energiebesparing. Daarnaast worden de emailcampagnes gemaximaliseerd door het makkelijker verzamelen van data. Wees wel alert dat je niet te veel e-mails verstuurd naar mailabonnees. Die kan leiden tot het verwijderen van de mails door de ontvanger of zelfs het afmelden voor de nieuwsbrief. Stel een vast wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief in voor abonnees over nieuwe acties of thema’s. Voor feestdagen, verjaardagen en bijzondere acties kun je een aparte event-triggered mail versturen.