Een CMS (contentmanagementsysteem) is een duur woord voor een tool waarmee je je website makkelijk kunt beheren zonder te hoeven coderen. Dat is handig als je geen team van developers klaar hebt staan. Voor vrijwel iedereen is een CMS dus altijd aan te raden. Er zijn hier vele opties in. Wij raden om vele redenen WordPress aan. Met name voor SEO zijn hier gewoon de beste plugins voor te vinden en er is online onwijs veel informatie over te vinden.
Het is natuurlijk belangrijk om de effectiviteit te gaan meten van je website. Anders weet je niet of wat je aan het doen bent zin heeft. Hiervoor heb je in ieder geval de volgende tools nodig: GA4 (Google Analytics 4), GSC (Google search console) en GTM (Google tag manager). Via GTM kun je (nadat deze is gekoppeld aan je site) verschillende instellingen maken en bijvoorbeeld GA4 koppelen. Zo kun je alles makkelijk beheren en meetbaar maken.
Een van de belangrijkste dingen die meetbaar gemaakt moeten worden zijn conversies. Denk aan: het invullen van een contactformulier (met een bedanktpagina), het klikken op een telefoonnummer of een emailadres en het doen van een aankoop. Dit kun je doen via de instellingen in GA4. Een handleiding hierover zijn we je nog verschuldigd maar is in de maak.
Nadat je website meetbaar is, is het belangrijk om regelmatig de effectiviteit te beoordelen. Zo weet je of je of het de goede kant opgaat. Dat kan op talloze manieren en met vele kpi’s. Voor SEO kijken wij in de basis altijd naar drie dingen. Namelijk: weergaven in GSC, zoekverkeer in GA4 en je conversies. Dit zijn de belangrijkste SEO kpi’s om in de gaten te houden. Zorg dat hier op de middel tot lange termijn een stijgende lijn in te zien is.
Download Screaming Frog (gratis tool) en maak een uitdraai/crawl van je website. Hier kun je technische fouten op je website mee opsporen. Het is slim om daarbij onze Screaming Frog tips door te nemen. Het ziet er misschien intimiderend uit, maar het is belangrijk om de crawl te maken en een eerste indicatie te krijgen van hoe je website en pagina’s er technisch bijstaan. Kijk hiervoor bij ‘issues’. Zie je hier veel rode en oranje iconen en problemen staan? Probeer ze dan op te lossen met onze blogs. Kom je er niet uit? Laat ons dan eens meekijken via een gratis SEO scan.
Hier vind je de issues binnen Screaming Frog
Er zijn tegenwoordig veel tools waar je de laadsnelheid van je website mee kan controleren. Het is goed voor de gebruikersvriendelijkheid om dit te analyseren en te verbeteren waar nodig. Ik adviseer je om gewoon te beginnen met de tool van Google zelf: PageSpeed Insights. Maar er zijn ook nog veel andere tools. Binnen Pagespeed Insights zijn veel variabelen en termen te vinden. Maar laat je niet gek maken. Kijk in eerste instantie eens naar de score en belangrijkste verbeterpunten. Vaak heeft een lage laadsnelheid te maken met te grootte afbeeldingen. Dat is een mooi punt om mee te beginnen.
Er zijn talloze Google extensies voor in je browser waarmee je je SEO werkzaamheden makkelijk kunt maken. Hiermee kun je snel controleren of dingen kloppen. De volgende drie zijn wat mij betreft het belangrijkst:
Dit is veruit de handigste SEO extensie die je binnen Google kunt gebruiken. Hiermee kun je van alles direct inzien. Zoals het gebruik van koppen, links naar de robots.txt en de sitemap, indexaties status, meta omschrijving en nog veel meer. Deze moet je hebben!
Voorbeeld screenshot van de Detailed SEO Extension
Met deze extensie zie je redirects. Of met andere woorden: je ziet vanuit welke pagina er eventueel wordt doorverwezen. Dat is handig als je bijvoorbeeld redirect chains and loop wilt oplossen.
Hiermee kun je heel simpel zien of GTM (Google Tag Manager) op je website goed is geïmplementeerd. Dat is belangrijk omdat je via GTM een koppeling kunt leggen met verschillende tools zoals bijvoorbeeld GA4. Met tag assistent check je bijvoorbeeld of er niet meerdere keren GTM is geïnstalleerd (wat niet de bedoeling is).
Ja, Screaming Frog kijkt ook naar je 404 errors. Maar toch is het belangrijk om ook GSC nog te controleren (en op te lossen). GSC is vaak beter voor het beheren van 404-fouten omdat het precies laat zien welke pagina’s Google tijdens het indexeren heeft geprobeerd te bereiken en niet kon vinden. Dit is cruciaal omdat het direct invloed heeft op hoe Google je site beoordeelt en rangschikt.
Een goede developer die SEO begrijpt, is ook heel belangrijk. We zien nog te vaak dat technische SEO-aanpassingen fout gaan door gebrek aan kennis. Een ervaren developer zorgt ervoor dat je website technisch optimaal presteert en voldoet aan de laatste SEO-richtlijnen. Is je investering dubbel en dwars waard.
Kijk altijd eerst naar technische fouten waar je als eerste de meeste impact kunt maken. Bestaat er een sitemap en is deze gekoppeld in GSC? Is de website überhaupt indexeerbaar? Hebben de belangrijkste pagina’s een meta titel en omschrijving? Ga zo stapgewijs te werk en pak de belangrijkste dingen eerst op. Tuurlijk kun je al je pagina’s gaan voorzien van structured data, maar dat heeft nog weinig zin als de alinea kopjes bijvoorbeeld nog niet kloppen.
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw site. Meer en betere links verbeteren je vindbaarheid. Dit heet linkbuilding. Goede content zorgt vaak vanzelf voor backlinks. Schrijf gastblogs en werk samen met andere sites om links te krijgen. Zo versterk je je linkprofiel en autoriteit.
E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het klinkt ingewikkeld, maar het houdt simpelweg in dat je je content moet baseren op betrouwbare bronnen en expertise. Zorg dat je content geschreven is door experts (kan je natuurlijk ook zelf zijn) of dat je hun input gebruikt. Bouw autoriteit op door backlinks van betrouwbare websites. Toon betrouwbaarheid door duidelijke contactinformatie en een privacybeleid te hebben.
Een goede gebruikerservaring (UX) en gebruiksvriendelijke interface (UI) zijn ook belangrijk voor een goede SEO. Zorg daarom voor een duidelijke navigatie en een mobielvriendelijk design. Verbeter de laadsnelheid en zorg dat je website snel reageert. Door bijvoorbeeld je afbeeldingen te optimaliseren. Maak je content makkelijk leesbaar met korte alinea’s en koppen. Een optimale UX/UI zorgt er bovendien voor dat al die bezoekers ook daadwerkelijk gaan converteren. Mooi meegenomen.
Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Voer een grondige zoekwoordanalyse uit om te begrijpen welke termen je doelgroep gebruikt. Speel in op de zoekintentie van je doelgroep om mensen echt te helpen. Verwerk deze zoekwoorden op een natuurlijke manier in je content. Zorg dat je content kwalitatief en uniek is, zodat het waarde biedt aan je bezoekers en hun vragen beantwoordt. Vermijd duplicatie en focus op het leveren van waardevolle informatie. Hou voor het schrijven van blogs onze checklist bij de hand.
Gebruik je zoekwoordanalyse om de structuur van je website te verbeteren. Zorg dat je website logisch is opgebouwd in groepjes op basis van zoekwoordvolumes. Creëer overzichtelijke categorieën en subcategorieën die relevante zoekwoorden bevatten. Zorg dat je url’s daar ook op aansluiten. Dit helpt zoekmachines je content beter te begrijpen en verbetert de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers.
SEO is een lange termijn investering van zowel tijd als geld. Resultaten komen vaak niet meteen, dus wees geduldig. Ga niet alles opnieuw aanpassen omdat je na één dag nog niet bovenaan staat. Werk consistent aan je SEO-strategie en pas je aanpak aan als het écht nodig is. Blijf ook leren en wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in SEO. Dit betaalt zich op de lange termijn uit met betere vindbaarheid en prestaties.
Verlies niet uit het oog waar het uiteindelijk om draait: mensen helpen. Focus op het creëren van waardevolle content die echte antwoorden en oplossingen biedt voor je doelgroep. Door je te richten op de behoeften van je bezoekers, verbeter je niet alleen je vindbaarheid, maar bied je ook echte waarde die je publiek waardeert.
Geschreven door: Igor van den Ende
Igor is online marketeer bij OMA. Met een zwarte band in karate én digital marketing veegt hij de vloer aan met jouw online concurrentie.