Zoeken
Menu

Wat is een zoekwoordanalyse eigenlijk precies? 

Oké, een zoekwoordanalyse is de basis. Maar laten we eerst nog even een stapje terugzetten. Want wat is een zoekwoordanalyse nu eigenlijk en hoe ziet het eruit? Dat kan nogal verschillen, maar in de basis is het heel simpel: een zoekwoordenanalyse is een lijstje met relevante woorden waar mensen online naar zoeken.  

Zoekwoorden en semantiek 

Voordat we beginnen met de analyse, is het belangrijk om wat begrippen helder te hebben. Semantiek, bijvoorbeeld. In SEO is semantiek cruciaal. Google gaat namelijk verder dan zoekwoorden. Het algoritme begrijpt de diepere betekenis van zoekopdrachten. Daarvoor gebruikt het o.a. semantisch gerelateerde woorden. Dat zijn woorden die betekenis verlenen aan een zoekwoord (of keyword). 

Neem bijvoorbeeld “auto” als voorbeeld. Semantische zoekwoorden kunnen dan zijn “sedan,” “station,” “voertuig,” “benzine,” “stuur,” “elektrisch,” en meer.  Het gebruik van deze semantische zoekwoorden helpt om beter aan te sluiten bij de zoekintentie.  Zo behaal je uiteindelijk hogere posities in zoekresultaten en meer relevant verkeer.  

Kortom, zoekwoorden en semantiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in SEO.  

Zoekwoordanalyse Semrush SEO writing assistent

Tip: met de Semrush SEO writing assistent kun je semantische zoekwoorden vinden bij een gekozen zoekwoord

Zoekintenties 

Een zoekwoordanalyse draait ook om het begrijpen van zoekintenties. Zoekintenties kunnen sterk variëren, zelfs binnen één zoekwoord. 

Laten we het zoekwoord “motor” als voorbeeld nemen. Achter dit zoekwoord kunnen meerdere intenties schuilen: 

  • Iemand kan willen begrijpen hoe een motor werkt (informatieve intentie). 
  • Anderen willen mogelijk gewoon weten wat een motor is (informatieve intentie). 
  • Sommigen hebben interesse in het kopen van een motor(fiets (transactionele intentie). 
  • En weer anderen willen specifiek motoronderdelen aanschaffen (transactionele intentie). 

En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken. Soms kan het ook heel duidelijk zijn. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar “Yamaha XT 700 Ténéré Rally Edition” , gaat het waarschijnlijk om een koopintentie. Het is belangrijk om rekening te houden met de intentie. Zo kun je je website beter inrichten op de vraag van de zoeker. 

Zoekwoordanalyse Google intentie voorbeeld Yamaha XT 700

Tip: Google gewoon eens naar het zoekwoord en kijk wat voor soort content goed scoort. Die sluit waarschijnlijk het best aan op de intentie van de zoeker! 

Volume en moeilijkheidsgraad 

 Ook volume (het maandelijkse aantal zoekopdrachten met een bepaald zoekwoord) en de moeilijkheidsgraad (hoe makkelijk/moeilijk het is om te ranken voor een bepaald zoekwoorden) zijn belangrijke termen om te kennen. 

Er zijn verschillende tools waarmee je dit kunt achterhalen. Denk aan Ahrefs, Semrush, KW finder en meer. Let op: deze geven niet allemaal dezelfde data. Het verschilt. Het blijft immers altijd een inschatting en kan ook veranderen. Zeker bij trendgevoelige keywords!   

Short tail en long tail zoekwoorden 

Ze zijn de revue nu eigenlijk al gepasseerd, maar we hebben ze nog niet bij naam genoemd: short tail en long tail zoekwoorden. 

Short tail keywords zijn korte, algemene zoekwoorden met vaak een hoog zoekvolume, zoals “laptop” of “koffie.” Ze trekken veel verkeer aan, maar zijn ook erg competitief. 

Long tail keywords daarentegen zijn langere en specifiekere zoekwoorden (of hele zinnen), zoals “15-inch MacBook Pro prijsvergelijking” of “beste koffiebonen voor espresso”. Ze zijn wat gerichter en hebben daardoor vaak minder zoekvolume en minder concurrentie. 

Welke vorm het beste is? Dat ligt eraan. Maar in principe wil je altijd met beide aan de slag gaan. 

Stap 1: Divergeren 

Nu is het tijd voor het echte werk. Divergeren. Daarmee bedoelen we het zo breed mogelijk onderzoeken van een onderwerp

Dat kan door te Googelen, logisch na te denken, met hulp van tools en door te kijken naar concurrentie. Immers, beter goed gejat dan slecht bedacht. Met alle zoekwoorden die we hier gaan verzamelen is het de bedoeling om met een flinke lijst te eindigen.  

1.1 Logisch nadenken 

Is het echt nodig hier een alinea over te schrijven? Ja, ik denk van wel. Want dit is een stap die vaak onderschat wordt of zelfs helemaal wordt overgeslagen. Als jij de eigenaar bent van een webshop ken je waarschijnlijk je doelgroep door en door. Dus denk gewoon eens goed na over waar je doelgroep online naar zou zoeken en maak hier een lijstje van. Hoe meer ideeën, hoe beter. 

1.2 Tools 

Ah, tools. Lekker makkelijk. Maar je moet wel snappen hoe je ze effectief in kunt zetten. Daniel’s favoriete gezegde is niet voor niks “a fool with a tool is still a fool”. 

Gelukkig zijn er tools die makkelijk te gebruiken zijn. . Met tools zoals de eerdergenoemde Ahrefs, Semrush en KW finder kun je in bijvoorbeeld zoekwoordsuggesties verzamelen. Onze favoriet is Semrush, een veelzijdige tool met nog veel meer functionaliteiten. Een paar voorbeelden van andere tools zijn: de keyword sheeter, Alsoasked en de Google Ads keyword planner.  

Zoekwoordanalyse google zoekterm suggesties

Tip: probeer ook eens de google zoekterm suggesties, gratis en voor niets 

1.3 Combinatie woorden 

Door woorden te combineren kun je veel interessante zoekwoorden vinden. Dat kan heel handig zijn voor je zoekwoordanalyse. 

In de afbeelding hieronder een voorbeeld. Stel dat je het woord ‘kleding’ hebt. Je kunt daarvoor dingen invullen als dames, heren, gele, groene, luxe enz. Maar ook dingen als de maten S, M, L en XL. Of je combineert het met merken: Stone island, Nike, Adidas enz. Maar je kunt je zoekwoord ook combineren met bijvoorbeeld plaatsnamen. En zo zijn er meer combinaties mogelijk. 

Zo kun je makkelijk divergeren en een lijst maken met heel veel interessante keywords 

Zoekwoordanalyse OMAs Wordmerger

Tip; Gebruik OMA’s Wordmerger om woorden te combineren 

1.4 Concurrentieonderzoek en content gap analyse 

Ook voor het concurrentieonderzoek is het handig om gewoon eens even te googelen. Kijk naar hoe concurrenten hun website hebben ingericht. Waar ze op ranken. En neem deze zoektermen mee in je zoekwoordenanalyse als ze relevant zijn. 

Met tools zoals Semrush kun je een content gap analyse uitvoeren. Daarmee kun je nog dieper ingaan op concurrenten en hun zoektermen.. Je vergelijkt eenvoudig de zoektermen van je website met die van een aantal concurrenten. Er ontstaan dan content gaps: termen waar de concurrent wel op rankt, maar jij nog niet.  

Stap 2: Convergeren 

In de vorige stap hebben we de basismiddelen genoemd waarmee je effectief zoveel mogelijk zoekwoorden kunt verzamelen. Als het goed is, heb je nu dan ook een lijstje met een hele hoop zoekwoorden. Het is aan te raden deze in Excel verder te verwerken (als je dit al niet gedaan hebt)., want nu is het tijd om de lijst zo relevant mogelijk te maken door het geheel uit te dunnen. 

2.1 Excel filters & functies 

De eerste stap is het ontdubbelen. Met deze handige functie in Excel zorg je ervoor dat er geen dubbele termen meer in je analyse staan. Dat is zeker hard nodig als je flink aan het verzamelen bent geweest. 

Ook is het handig om de zoekfunctie binnen Excel te gebruiken om bepaalde termen te verwijderen (cmd F). Dit kan ook met een filter in een tabel binnen Excel. Stel dat je bijvoorbeeld een webshop hebt die verf verkoopt. Dan wil je alle zoektermen met bouwmarkten eruit filteren (Gamma, Praxis, Hornbach, enz). Dit is uiteindelijk afhankelijk van wat je business en waar je op gevonden wilt worden. 

Zoekwoordanalyse Excel tabel filteren

Na het invoegen van een tabel kun je hier op termen filteren. Zo kun je makkelijk je lijst uitdunnen 

2.2 Volume checken 

Met Semrush of één van de andere tools is het mogelijk om je gehele lijst met zoekwoorden te voorzien van data zoals het volume. In het geval van Semrush kun je dit doen via de ‘keyword manager’ waar je tot2000 woorden tegelijk het zoekvolume van kunt checken. Alle zoektermen met 0 volume worden ook meegenomen in je Excel lijst. 

Door met een tabel te filteren en deze te sorteren van hoog naar laag op basis van volume, kun je de woorden zonder volume er makkelijk uithalen. Vaak is het verstandig om deze woorden nog wel even te bewaren. Ze kunnen later altijd nog van pas komen. 

Stap 3: Realiseren 

Als je de voorgaande stappen hebt doorlopen, ben je als het goed is geëindigd met een goede lijst met relevante zoekwoorden waar ook daadwerkelijk naar gezocht wordt. De lengte van die lijst kan heel erg verschillen. Soms heb je 100 interessante keywords en soms heb je er 5000.  

Het belangrijkste is dat je nu hopelijk weet op welke zoekwoorden je in moet gaan zetten. Kies zoekwoorden op basis van intentie, die relevant zijn voor je business , en waar je relatief makkelijk op kunt scoren.  

Afhankelijk van de term kies je voor een blog, landingspagina of bijvoorbeeld kennisbankartikel. Kijk vooral eens naar onze blogs voor meer informatie over deze onderwerpen. 

Optimaliseren & observeren 

Als je je zoekwoordanalyse hebt gedaan, teksten hebt geschreven en pagina’s geplaatst op je website, is het tijd voor de volgende stap: het optimaliseren van je (on page) SEO. Tools zoals Semrush kunnen hier ook bij helpen. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden hoe je rankings zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Ze laten bijvoorbeeld zien waar er nog verbeterpunten liggen. Lees hier vooral even onze uitgebreide blog over of luister mee naar onze podcast waarin we dit thema behandelen.  

Houd dit in je achterhoofd 

Uiteindelijk gaat een zoekwoordanalyse om inspelen op de vraag van online zoekers. Blijf dus altijd vooral logisch nadenken en probeer je doelgroep te begrijpen. Dit is echt van het grootste belang. Want door meerwaarde te bieden, ontvang je meer waarde terug. En dat is waar het uiteindelijk om gaat.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books