checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren.

Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen?

En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen?

Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.

Checklist voordat je een blog gaat schrijven [8 checks]

Per fase ga ik je een aantal vragen stellen die je moet kunnen beantwoorden of af moet kunnen vinken om ervoor te zorgen dat je blog tiptop in orde is.

Laten we snel beginnen.

1. Wie wil ik bereiken en waarom?
Een verschrikkelijk belangrijke vraag om op voorhand over na te denken.

Wie is je doelgroep?

Wie is je klant en wat vindt hij/zij belangrijk?

Als je daar nog geen antwoord op kan geven, dan weet je ook niet waar je over moet gaan schrijven.

Zoek dat eerst uit.

2. Op welk zoekwoord ga ik mij focussen?
Zonder van tevoren na te denken over een eventueel zoekwoord, gaat je blog nooit goed scoren.

Het is daarom ontzettend belangrijk om met een handige zoekwoordanalyse tool onderzoek te doen naar wat mensen precies in Google intypen.

Gebruiken mensen bijvoorbeeld ‘zoektermen onderzoek’ of ‘zoekwoordenonderzoek’?

Zulke verschillen zijn cruciaal.

Kijk, wanneer je werkt met een zoekwoordanalyse tool, vooral naar het volume, maar ook naar de concurrentie.

Een zoekwoord kan wellicht vaker gebruikt worden, maar dat betekent ook vaak dat er meer concurrentie op die term zit.

zoekwoord focussen

3. Wat zijn de synoniemen en semantische zoekwoorden voor mijn zoekwoord?
Als je een goed zoekwoord bepaald hebt, dan moet je ook op zoek naar synoniemen voor dit zoekwoord.

Welke woord is uitwisselbaar voor jouw gekozen zoekterm en wat zijn de semantische zoekwoorden die passen?

Gebruik ook hiervoor een zoekwoordanalyse tool, maar Google vooral ook veel!

Je zult zien dat je dat allerlei varianten ziet verschijnen.

En vergeet natuurlijk ook nooit je doelgroep te vragen wat zij precies intypen in Google!

zoekwoorden semantisch

4. Heb ik voor dit zoekwoord al niet te veel pagina’s/ blogs geschreven?
Is dit je eerste blog voor dit zoekwoord of misschien al je derde?

Mocht het je derde zijn, dan raad ik je af om nog een artikel over dit zoekwoord te schrijven.

Ook binnen je website kunnen je pagina’s gaan concurreren.

Mocht dat het geval zijn, dan zal Google een keuze maken welke pagina goed gevonden gaat worden.

En als we iets hebben geleerd, dan is het wel dat je Google nooit deze vrijheid moet geven.

Daar kan het niet mee omgaan :).

Wil je toch deze term gaan gebruiken, bijvoorbeeld omdat er nieuwe ontwikkelingen zijn omtrent je onderwerp?

Kies er dan bijvoorbeeld voor om je eerdere blogs aan te passen of misschien wel te combineren.

url canonicalization zoekwoorden

5. Welke actie moeten mensen verrichten tijdens of na het lezen van je blog?
Als iemand je tekst helemaal heeft gelezen, welke actie wil je dan dat die persoon verricht?

Moet hij/zij reageren op je blog?

Wil je dat ze jou gaan bellen?

Of moeten ze je producten gaan bekijken?

Denk daar op voorhand over na, schrijf er naartoe en voeg altijd een call-to-action toe aan het einde van je tekst.

6. Wat is de titel van mijn blog?
Een titel kan je blog maken of breken.

Mocht je titel niet SEO-vriendelijk zijn, dan gaat hij nooit goed scoren in Google.

Mocht je titel niet aanspreken bij je doelgroep, dan zullen mensen er nooit op klikken.

Denk op voorhand goed na over je titel en toets ‘m eventueel bij je doelgroep.

Wat vinden mensen en wat denken ze als ze de titel lezen?

Tip: Lukt het je niet om zelf leuke titels te verzinnen? Lees dan mijn blog: 10 handige tools voor het bedenken van blog onderwerpen.

blogonderwerpen kwfinder bedneken

7. Wat zijn de onderwerpen die je binnen je blog wilt aansnijden (de tussenkopjes dus)?
In een eerder geschreven blog legde ik al uit hoe ik met een paar simpele tips in no-time een blog kan schrijven.

Één van die tips houdt in dat ik, voordat ik start met schrijven, de tussenkopjes al volledig bepaald heb.

Zo weet je gedurende je blog precies waarover je moet schrijven en is het voor jou alleen maar een invuloefening.

Je brengt daardoor ook meteen structuur aan en je kan met deze manier gemakkelijk relevante zoekwoorden verwerken in je blog.

8. Wat doen mijn concurrenten binnen deze zoekterm en waar liggen de kansen?
Stel je wilt je focussen op een competitief zoekwoord met veel volume.

Dan is het cruciaal om de concurrentie te bekijken om te zien wat ze goed doen en wat ze niet goed doen.

Gebruikt de top 5 in de zoekresultaten bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek i.p.v. zoektermenonderzoek?

Dan moet jij daar waarschijnlijk ook voor gaan!

Maar kijk ook vooral naar wat ze niet goed doen.

Zie je bijvoorbeeld dat de partijen weinig backlinks hebben?

Dan is dat voor jou een kans!

Checklist tijdens het schrijven van je blog [5 checks]

Nu je precies weet wat je jezelf allemaal moet afvragen voordat je aan de slag gaat, is het tijd voor de checklist bij het daadwerkelijke schrijven van je blog.

9. Hoe prikkel je de mensen aan de start van je blog (je inleiding)?
Kan je je nog herinneren dat ze vroeger op school vertelde dat je het belangrijkst voor het laatste moest bewaren?

Online moet je dat absoluut niet doen.

In de tijd dat mensen je blog aan het lezen zijn, kunnen ze al meerdere keren afgehaakt zijn.

Heb je ergens de perfecte oplossing voor?

Vertel dat!

Wil je mensen een nieuwtje vertellen?

Begin er meteen mee!

In het restant kun je er vervolgens veel meer over vertellen!

Je moet het mij vertellen

10. Hoe zit het met de (on-page) SEO van mijn blog?
Wanneer je wilt dat je blog goed gevonden wordt in Google, moet je blog aan allerlei eisen voldoen.

Je zoekwoord moet bijvoorbeeld terugkomen in de H1, de URL, je H2’s, je meta titel, je meta omschrijving en de pagina moet snel laden.

Om maar eens wat te noemen.

Een SEO-plugin als Yoast of SEOPress kan je daar ontzettend goed bij helpen.

Wat ik je daarnaast nog adviseer is om mijn blog genaamd “On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google” te lezen, zodat je precies weet wat je op het gebied van SEO moet doen.

yoast groene bolletjes

11. Naar welke pagina’s link ik allemaal (intern & extern)?
Het intern en extern linken moet je voor 95% voor de bezoeker doen.

Hij of zij is namelijk waar je de tekst voor schrijft, niet voor Google.

Vraag je zelf altijd af: biedt zo’n link waarde voor de lezer en heeft hij/zij hier oprecht wat aan?

Als je hier ‘nee’ op kan antwoorden, laat de link dan zitten.

En die andere 5%, dat is om je pagina’s een boost te geven wanneer ze niet goed gevonden worden.

Dat kan namelijk liggen aan het feit dat Google je blog niet goed kan vinden binnen je website.

12. Hoe verrijk ik mijn blog?
Naast tekst spelen visuele elementen als afbeeldingen, video’s en infographics een belangrijke rol.

Hiermee kan je namelijk je verhaal visueel maken, een sfeer creëren of misschien wel je blog versimpelen.

Of het geeft grote lappen tekst juist een fijne break.

Ook hier moet je jezelf afvragen: biedt dit waarde voor de lezer en wordt mijn blog hier beter van?

13. Wat zijn mijn call-to-actions en waar plaatst ik ze?
Als het goed is weet je al wat je wilt bereiken met je blog.

Daar heb je namelijk al over nagedacht.

Maar hoe ga je mensen sturen op dat doel?

Ga je werken met actieknoppen, met een pop-up of misschien wel een simpele link in de tekst?

En plaatst je dit aan het einde van je blog, middenin je blog of beide?

Test, probeer en experimenteer zodat je er zelf achter kan komen wat werkt en wat niet werkt.

Checklist voor het publiceren van je blog [4 checks]

Je blogs is inmiddels helemaal af.

Hij staat klaar om gepubliceerd te worden en je drukte bijna op de knop.

Voordat je dat doet, moet je deze checks eerst afvinken.

14. Is mijn blog echt piekfijn in orde?
Erg logisch, maar is je blog echt af?

Zitten er geen spellings- en grammaticale fouten in?

Laat je blog altijd een keer controleren door iemand anders.

Door bijvoorbeeld een tekstschrijver, een vriend/vriendin of iemand die zich echt in de doelgroep bevindt.

Mochten die personen niks meer aan te merken hebben, dan zit je goed.

15. Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog meteen te vinden is in Google?
Wanneer je jouw blog publiceert is het niet zo dat hij meteen in Google te vinden is.

Dit kan soms wel dagen of weken duren, mocht je Google geen seintje geven dat je een nieuw artikel hebt geschreven.

En het geven van dat seintje, dat kan je met Google Search Console.

Door simpelweg de URL van je blog in te vullen en op ‘Indexering aanvragen’ te klikken zeg je in feite tegen Google: ‘neem mijn nieuwe blog mee in de rankings!’

indexering aanvragen search console

16. Hoe kan ik mijn blog intern (en voor Google) beter vindbaar maken?
Ik vertelde je in deze blog al over het linken naar andere pagina’s binnen je nieuw geschreven blog.

Maar het is voor je bezoekers en voor Google ook ontzettend belangrijk om binnen de bestaande blogs op zoek te gaan naar mogelijkheden om naar je nieuwe blog te linken.

Dit vergroot de kans dat bezoekers je blog beter vinden en zorgt er tegelijkertijd voor dat Google je blog beter waardeert.

Hoe beter een artikel te vinden is, hoe fijner Google dat vindt.

17. Op welke kanalen kan ik mijn blog het best delen?
Je wilt natuurlijk dat de hele wereld je blog ziet.

Daarvoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Facebook, Instagram, Google Posts of misschien wel LinkedIn.

Vraag je hier af: waar bevindt mijn doelgroep zich?

Dan weet jij precies op welk kanaal je ‘m moet delen.

Tip: denk ook goed over het beste tijdstip om op social media te posten, maar ook over de lengte van je social media posts.

Met deze 17 checks zorg je er zelf voor dat je blog een succes wordt.

Heb je nog vragen of opmerkingen?

Laat het mij dan gerust weten in de reacties.

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *