Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO) waarmee je hogere posities kan behalen.
De afgelopen maanden kreeg ik van klanten vaak vragen als: Hoe kan ik natuurlijke backlinks naar mijn website krijgen? Wat zijn de beste strategieën? Zijn er risico’s aan verbonden? Welke tools kan ik gebruiken?
Eigenlijk in het kort, wat is linkbuilding?
Linkbuilding leg ik vaak op de volgende manier uit:
Stel, je bent een loodgieter in een dorp met 1000 inwoners. Naast jou is er nog één loodgieter, Pietje. Dat maakt jullie dus concurrenten van elkaar, maar voor wie moeten de (nieuwe) inwoners kiezen?
Stel je dan het volgende voor, al ruim 800 inwoners verwijzen naar jou als iemand een goede loodgieter zoekt. Naar wie zullen de anderen dan toegaan als ze een loodgieter nodig hebben?
Precies! En dat is precies wat linkbuilding doet, maar dan online.
Wanneer meerdere relevante websites naar jouw site linken, stijgt niet alleen je autoriteit, maar ook je bekendheid en vertrouwen. Dat zijn drie belangrijke factoren die bepalen hoe goed je scoort in Google. Meer backlinks dan je concurrent hebben helpt in theorie om beter gevonden te worden.
Let op: In theorie, want je positie in Google hangt ook af van veel andere factoren.
Bron: MOZ
Maar het kan ook zo zijn dat linkbuilding slecht is voor je Google ranking. Bijvoorbeeld als er te veel links in korte tijd worden aangemaakt, of als de links totaal irrelevant zijn. Google prikt daar steeds beter en ook sneller doorheen.
Even concreet, een link van een website over Fortnite-strategieën naar een loodgieter? Dat ziet Google direct als onnatuurlijk en bedoeld om de ranking te beïnvloeden.
Voor jou als ondernemer is het gewenste resultaat van linkbuilding, dat wordt uitgevoerd door een specialist, lastig te behalen.
Het kost veel tijd en je mist ook nog eens de juiste tools, contacten en kennis. Dat zijn wat mij betreft ook gelijk de grootste nadelen van linkbuilding. Toch zijn er manieren waarop je als ondernemer linkbuilding effectief kunt inzetten. Daar kom ik zo op terug.
Eerst nog iets over de nadelen. Veel online marketingbureaus maken slechte links of gebruiken een eigen linknetwerk (PBN). Hoewel een PBN niet per se slecht is, kan een verkeerde verspreiding van links wél je ranking schaden.
Bron: Blackhatlinks
De afgelopen maanden heb ik veel tijd gestoken in het analyseren van linkprofielen van online marketingbureaus, hun klanten en hun linknetwerken.
Het valt op dat het niveau van linkbuilding vaak lager is dan wat er online wordt laten zien.
En dat brengt ons bij een ander nadeel, de onduidelijkheid. Er zijn tegenwoordig zoveel artikelen over linkbuilding dat het voor jou als ondernemer onduidelijk wordt wat wel en niet werkt.
Een voorbeeld: vaak wordt gezegd dat links op startpagina’s niet meer werken. Maar waarom staan de partijen met een nummer 1-positie daar dan wel?
Mijn advies: test het en zie wat werkt! Meten is weten.
Wanneer je in wat artikelen over linkbuilding bent gedoken dan kom je er al gauw achter dat er drie verschillende vormen zijn, namelijk: white hat linkbuilding, grey hat linkbuilding en black hat linkbuilding. (Als deze bestaan tenminste)
White hat linkbuilding is het uitvoeren van linkbuilding die voldoet aan de richtlijnen van Google. Wanneer je deze ‘methode’ inzet, loop je geen kans op commentaar en eventuele penalty’s van Google. Deze vorm wordt ook wel de meest pure en natuurlijke vorm van linkbuilding genoemd.
Grey hat linkbuilding is het grijze, (nu nog) gedoogde gebied tussen white hat linkbuilding en black hat linkbuilding. Deze methodes voldoen niet helemaal aan de richtlijnen van Google, maar worden momenteel niet bestraft.
Black hat linkbuilding is het vergaren van links door methodes of technieken die niet voldoen aan de richtlijnen van Google. Denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s, cloacking, verborgen teksten of links of automatisch verzamelde content.
100% van alle online marketingbureaus die actief zijn met linkbuilding gaan linkruils aan voor hun klanten, inclusief OMA. Linkruils hebben namelijk een bewezen effect.
Natuurlijk is de manier waarop de linkruil plaatsvindt wel belangrijk, al is dat een heel ander verhaal. Maar wat is dan precies dat grijze gebied?
Ik kan wel aannames gaan doen, maar in principe weet niemand dat!
Google zegt op haar website het volgende:
“Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker.”
We komen er alleen achter wanneer Google haar algoritme aanpast middels de welbekende Google Core Updates en er grote veranderingen in de zoekresultaten ontstaan.
Tijd om jou, als ondernemer, daar alles over te vertellen.
Je weet inmiddels wel dat online zichtbaarheid steeds belangrijker wordt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger scoort in Google? Nu je de basisinformatie over linkbuilding hebt, is het tijd om jou als ondernemer, daar alles over te vertellen.
Allereerst is het slim om bijvoorbeeld oude klanten waar jij voor gewerkt hebt te vragen. Zij kunnen een stukje op hun website te plaatsen over jou. Heb je bijvoorbeeld de verbouwing van hun pand verzorgd? Vraag om een artikel/blog/recensie met daarin een linkje.
Zolang je goed werk hebt geleverd, is dat vaak geen probleem.
Pro tip: je kunt ook zelf een artikel of stukje tekst inclusief linkje aanleveren. Dan hoeven ze het alleen nog maar goed te keuren (en te plaatsen).
In het verlengde van tip 1, ga op zoek in je huidige netwerk! Als bouwbedrijf kan je bijvoorbeeld de loodgieter die je altijd inhuurt vragen of ze wat willen vertellen op hun website over jullie samenwerking.
Achterhaal of er op het internet jouw bedrijfsnaam is gebruikt zonder link erbij met het programma Unlinked Mentions Finder. Vervolgens is het aan jou om contact op te nemen met die partij om te vragen of ze een link kunnen toevoegen.
Deel de pagina die je hoger in Google wilt laten ranken op social mediakanalen als Instagram en LinkedIn. Ook dit zijn links naar je website.
Voeg je website toe aan websites zoals Openingstijden.nl, detelefoongids.nl en andere sites waar je gegevens van jouw bedrijf en website achter kan laten.
Of misschien heeft de buurman wel een blog dat gaat over waar jij je met je bedrijf mee bezig houdt…
Bekijk het linkprofiel van je concurrenten met het gratis programma SEO Review Tools en ga op zoek naar links die jij ook kan aanmaken/aanvragen.
Wil je nog meer tips op het gebied van linkbuilding? Lees dan mijn blog 8 tips voor een ijzersterk linkprofiel!
Dit twee termen die je waarschijnlijk wel voorbij hebt zien komen in artikelen over linkbuilding.
Domein autoriteit (DR) en URL autoriteit (UR) zijn cijfers van de verschillende linkbuildingtools die aangeven hoe sterk of zwak de autoriteit van een website of specifieke pagina is. Oftewel: als twee websites nagenoeg identiek zijn wil jij liever een link ontvangen van de website die een hogere domein- of URL-autoriteit heeft.
Wat erg belangrijk is om hierbij te onthouden is dat deze cijfers niet van Google zijn en niet direct wat zeggen over hoe goed de organisatie scoort. Maar ze komen vaak wel aardig dicht in de buurt.
De term domein autoriteit gaat over het domein. Dus bijvoorbeeld: https://onlinemarketingagency.nl
En URL-autoriteit gaat om een specifieke pagina. Dus https://onlinemarketingagency.nl/online-marketing-bureau-arnhem.
Veel linkbuilding tools hebben hun eigen manier van de autoriteit bepalen. Zo kan ik mijn website bijvoorbeeld een domein autoriteit hebben van 33 volgens Ahrefs en 25 volgens Moz.
De cijfers zijn dus een guideline en kan je dus vooral goed inzetten wanneer je ze vergelijkt met je directe concurrenten. Wanneer zij een vele malen hogere autoriteit hebben, is er dus werk aan de winkel.
Hoewel linkbuilding tijd in beslag neemt, kan het wel veel resultaat opleveren.
Met OMA hadden we zo’n vijf jaar geleden bijvoorbeeld nog maar 191 verwijzende domeinen en 829 backlinks. Inmiddels is dat goed gestegen. Nu zitten we op 881 verwijzende domeinen en 5100 backlinks.
In mijn ogen is Ahrefs veruit het beste programma op het gebied van linkbuilding. Deze backlink tool heeft een gigantische database, is heel accuraat, werkt verschrikkelijk fijn en heeft naast het analyseren van backlinks nog veel meer handige functionaliteiten.
De tool is alleen wel erg prijzig. Want mijn mening is dat een ‘Lite’ account niet voldoende is, daarom betaal je dus al gauw $179 per maand.
Majestic behoort ook tot de top van de linkbuilding tools. Het programma is wat goedkoper dan Ahrefs en ook erg krachtig.
Dit programma heb ik net ook al even benoemd, maar het verdient nog een korte uitleg. Seo Review Tools is het programma voor ondernemers die zelf aan de slag willen met linkbuilding. Met de Valuable Backlinks Checker kan je namelijk gratis het linkprofiel van je concurrenten analyseren. En deze backlink tool is aardig accuraat.
SEO Review Tools is minder ingewikkeld dan Ahrefs of Majestic, maar heeft dan ook minder functionaliteiten. Juist omdat de tool in de basis zo goed werkt, vind ik dat je Seo Review Tools zeker een kans moet geven.
Naast Ahrefs, Majestic en Seo Review Tools heb ik ook de volgende programma’s gebruikt:
Mijn advies is dat wanneer je zelf actief bezig wilt gaan met linkbuilding, dat je bovenstaande tools een keer moet hebben uitgeprobeerd!
Mijn advies is een combinatie van de twee. Het is bovendien altijd goed om betrokken te zijn bij het proces van linkbuilding.
Zoals ik al eerder aangaf is het voor jou, de ondernemer, in bepaalde gevallen makkelijk om links te krijgen. Dit zijn vaak natuurlijkere links dan de links die een online marketingbureau voor je aanmaakt.
Toch kun je meestal niet op tegen het volume en de kwaliteit van de links die een bureau voor je aanlevert.
Je wilt namelijk altijd weten waar de links die het online marketing bureau plaatst komen te staan en het online marketing bureau wilt weten welke links jij aan het vergaren bent.
Ik vertel graag aan anderen hoe ik over SEO denk, zo ook over linkbuilding.
Persoonlijk denk ik dat de toekomst van linkbuilding draait om kwaliteit en relevantie. Google wordt steeds slimmer in het onderscheiden van waardevolle links en irrelevante toevoegingen. Het gaat niet meer om ‘massa is kassa’, maar om links die echt passen bij je content en afkomstig zijn van betrouwbare bronnen. Dat betekent dat je je écht moet richten op goede links. Juist niet op snelle trucjes die uiteindelijk meer kwaad dan goed doen.
Daarnaast vermoed ik dat AI een nog grotere rol gaat spelen. Tools die linkprofielen analyseren of kansen ontdekken zijn handig. Maar ik denk dat de menselijke strategie het verschil maakt. Ik geloof in een aanpak waarin technologie en menselijke inzichten elkaar versterken.
Mijn visie? Linkbuilding blijft hoe dan ook belangrijk, maar het vraagt om eerlijkheid, authenticiteit en een lange termijnstrategie. En wie dat blijft doen, bouwt niet alleen autoriteit op, maar zorgt ook voor langdurig resultaat.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.