Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen.

En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website.

Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Voordat we beginnen

Voordat je het klikken op de e-mailadressen kan meten, moet je Google Analytics hebben geïnstalleerd via Google Tag Manager. Hoe je dat doet ga ik je nu niet uitleggen, want daar heb ik al een blog over geschreven:

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

Stap 1 is dan ook het lezen van dat artikel en uitvoeren wat ik daar uitleg. En nee, die stap mag je niet overslaan. Dus je mag niet verder voordat je bovenstaand artikel hebt gelezen.

Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de tag

Nu gaan we met het echte werk beginnen. Je dient in te loggen in Google Tag Manager, zodat je onderstaand scherm te zien krijgt.

google tag manager overzicht

Stap 2: Klik in het overzicht op ‘Nieuwe tag’. Dit is het blokje dat linksboven staat.

Stap 3: Vervang ‘Naamloze tag’ linksboven door bijvoorbeeld ‘Klik op mailadres’. Dit moet je noteren en onthouden. Dit hebben we later nodig.

tag instellen

Stap 4: Klik op het bovenste vak met daarin het woord ‘Tagconfiguratie’.

Stap 5: Klik rechts uit het rijtje ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Stap 6: Vul de volgende informatie in:

  • Trackingtype moet ‘Gebeurtenis’ worden
  • Bij categorie komt ‘Klik op mailadres’ te staan
  • Bij actie komt {{Click URL}} te staan
  • Bij Label komt {{Page Path}} te staan
  • Waarde kan je leeg laten
  • Niet-interactietreffer mag je op ‘Onwaar’ laten staan
  • En selecteer bij Google Analytics-instellingen het juiste Analytics account.

Mocht dit je iets te snel gaan, dan heb ik een screenshot hieronder voor je hoe het eruit moet komen te zien. Kopieer precies wat er staat.

klikken op mailadres meetbaar maken gtm

Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de trigger

Als je bovenste correct hebt uitgevoerd, dan kunnen we de trigger toevoegen.

Stap 7: Klik op het witte veld waar het woord ‘Triggers’ staat.

Stap 8: Klik rechtsboven op het blauwe plusje (+).

Stap 9: Vervang ‘Naamloze trigger’ linksboven door ‘Klik op mailadres’.

Stap 10: Klik op het witte veld met daarin het woord ‘Triggerconfiguratie’.

triggerconfiguratie

Stap 11: Klik rechts op ‘Alleen links’.

Stap 12: Vul de volgende informatie in:

  • Vink wachten op tags aan
  • Vink validatie controleren aan
  • Vul bij de voorwaarden ‘Page Path’, ‘komt overeen met RegEx’ en .* in (ja, een punt en dan een asterix)
  • Klikt vervolgens op ‘Sommige klikken op links’
  • Stel de laatste voorwaarden als volgt in: ‘Click URL’, ‘bevat’ en ‘mailto:’ (ja, met dubbele punt op het eind)

Als ook dat te snel voor je is gegaan, heb ik hier een screenshot voor je waar het allemaal weer perfect staat.

trigger klikken op emailadres google tag manager

Stap 13: Klik rechtsboven vervolgens op opslaan en klik nog een keer op opslaan.

De Tag en Trigger live plaatsen en testen

Je hebt inmiddels alles goed ingesteld. Heel goed! Om ervoor te zorgen dat het allemaal echt werkt, moet je de container van Tag Manager nog verzenden.

Dit kan je doen door rechtsboven op ‘Verzenden’ te klikken, dan op ‘Publiceren’ en dan op ‘Doorgaan’.

Nu is het live en is het tijd om te testen of je het goed hebt gedaan. Dit gaan we doen middels de voorbeeldmodus. De voorbeeldknop vind je direct naast de verzendknop.

Hier dien je op te klikken en dan zie je als het goed is een oranje balk in beeld. Als je de oranje balk in beeld ziet, dan kan je naar je website.

Als je naar je website bent gegaan, dan zie je als het goed is een balk van Tag Manager over je website heen.

Nu is het aan jou om een mailadres op je website te zoeken en daarop te klikken. Als je het dan goed hebt gedaan, dan hoort de volgende afbeelding te verspringen naar ‘Tags Fired On This Page’.

Dat betekent dat de tag is door de trigger is ‘afgevuurd’ en dat je het dus goed hebt gedaan

Belangrijk: Elke keer als je je website nu opent blijf je de voorbeeldmodus zien, die moet je dus eerst sluiten in Tag Manager door op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ te klikken. Dit vind je direct onder de oranje balk.

De gebeurtenis als conversie meten binnen Google Analytics

Helaas, je bent er nog niet helemaal.

Momenteel wordt het klikken op het e-mailadres gezien als een gebeurtenis, maar we willen het natuurlijk meten als conversie.

Om ‘m te meten als conversie, dien je de volgende stappen te doorlopen:

Stap 14: Ga naar Google Analytics.

Stap 15: Selecteer de property binnen het account waar je de conversie wilt toevoegen.

Stap 16: Klik linksonder op ‘Beheerder‘.

Stap 17: Klik rechts op ‘Doelen’.

google analytics doelen

Stap 18: Klik op de rode knop met ‘Nieuw Doel’.

Stap 19: Klik op ‘Aangepast’ en dan op ‘Doorgaan’.

Stap 20: Vul bij de naam ‘Klik op mailadres’ in.

Stap 21: Vink ‘Gebeurtenis aan, klik op ‘Doorgaan’ en vul bij de categorie weer ‘Klik op mailadres’ in.

Dat komt er dan zo uit te zien.

gebeurtenis doel klik op mailadres

Stap 21: Klik op ‘Opslaan’.

En nu? Nu ben je echt klaar en kan je de conversies ook terugzien in Analytics.

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *