Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen.
En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website.
Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.
Inhoudsopgave
Voordat we beginnen
Voordat je het klikken op de e-mailadressen kan meten, moet je Google Analytics hebben geïnstalleerd via Google Tag Manager. Hoe je dat doet ga ik je nu niet uitleggen, want daar heb ik al een blog over geschreven:
Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.
Stap 1 is dan ook het lezen van dat artikel en uitvoeren wat ik daar uitleg. En nee, die stap mag je niet overslaan. Dus je mag niet verder voordat je bovenstaand artikel hebt gelezen.
Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de tag
Nu gaan we met het echte werk beginnen. Je dient in te loggen in Google Tag Manager, zodat je onderstaand scherm te zien krijgt.

Stap 2: Klik in het overzicht op ‘Nieuwe tag’. Dit is het blokje dat linksboven staat.
Stap 3: Vervang ‘Naamloze tag’ linksboven door bijvoorbeeld ‘Klik op mailadres’. Dit moet je noteren en onthouden. Dit hebben we later nodig.

Stap 4: Klik op het bovenste vak met daarin het woord ‘Tagconfiguratie’.
Stap 5: Klik rechts uit het rijtje ‘Google Analytics – Universal Analytics’.
Stap 6: Vul de volgende informatie in:
- Trackingtype moet ‘Gebeurtenis’ worden
- Bij categorie komt ‘Klik op mailadres’ te staan
- Bij actie komt {{Click URL}} te staan
- Bij Label komt {{Page Path}} te staan
- Waarde kan je leeg laten
- Niet-interactietreffer mag je op ‘Onwaar’ laten staan
- En selecteer bij Google Analytics-instellingen het juiste Analytics account.
Mocht dit je iets te snel gaan, dan heb ik een screenshot hieronder voor je hoe het eruit moet komen te zien. Kopieer precies wat er staat.

Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de trigger
Als je bovenste correct hebt uitgevoerd, dan kunnen we de trigger toevoegen.
Stap 7: Klik op het witte veld waar het woord ‘Triggers’ staat.
Stap 8: Klik rechtsboven op het blauwe plusje (+).
Stap 9: Vervang ‘Naamloze trigger’ linksboven door ‘Klik op mailadres’.
Stap 10: Klik op het witte veld met daarin het woord ‘Triggerconfiguratie’.

Stap 11: Klik rechts op ‘Alleen links’.
Stap 12: Vul de volgende informatie in:
- Vink wachten op tags aan
- Vink validatie controleren aan
- Vul bij de voorwaarden ‘Page Path’, ‘komt overeen met RegEx’ en .* in (ja, een punt en dan een asterix)
- Klikt vervolgens op ‘Sommige klikken op links’
- Stel de laatste voorwaarden als volgt in: ‘Click URL’, ‘bevat’ en ‘mailto:’ (ja, met dubbele punt op het eind)
Als ook dat te snel voor je is gegaan, heb ik hier een screenshot voor je waar het allemaal weer perfect staat.

Stap 13: Klik rechtsboven vervolgens op opslaan en klik nog een keer op opslaan.
De Tag en Trigger live plaatsen en testen
Je hebt inmiddels alles goed ingesteld. Heel goed! Om ervoor te zorgen dat het allemaal echt werkt, moet je de container van Tag Manager nog verzenden.
Dit kan je doen door rechtsboven op ‘Verzenden’ te klikken, dan op ‘Publiceren’ en dan op ‘Doorgaan’.
Nu is het live en is het tijd om te testen of je het goed hebt gedaan. Dit gaan we doen middels de voorbeeldmodus. De voorbeeldknop vind je direct naast de verzendknop.
Hier dien je op te klikken en dan zie je als het goed is een oranje balk in beeld. Als je de oranje balk in beeld ziet, dan kan je naar je website.
Als je naar je website bent gegaan, dan zie je als het goed is een balk van Tag Manager over je website heen.
Nu is het aan jou om een mailadres op je website te zoeken en daarop te klikken. Als je het dan goed hebt gedaan, dan hoort de volgende afbeelding te verspringen naar ‘Tags Fired On This Page’.
Dat betekent dat de tag is door de trigger is ‘afgevuurd’ en dat je het dus goed hebt gedaan
Belangrijk: Elke keer als je je website nu opent blijf je de voorbeeldmodus zien, die moet je dus eerst sluiten in Tag Manager door op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ te klikken. Dit vind je direct onder de oranje balk.
De gebeurtenis als conversie meten binnen Google Analytics
Helaas, je bent er nog niet helemaal.
Momenteel wordt het klikken op het e-mailadres gezien als een gebeurtenis, maar we willen het natuurlijk meten als conversie.
Om ‘m te meten als conversie, dien je de volgende stappen te doorlopen:
Stap 14: Ga naar Google Analytics.
Stap 15: Selecteer de property binnen het account waar je de conversie wilt toevoegen.
Stap 16: Klik linksonder op ‘Beheerder‘.
Stap 17: Klik rechts op ‘Doelen’.

Stap 18: Klik op de rode knop met ‘Nieuw Doel’.
Stap 19: Klik op ‘Aangepast’ en dan op ‘Doorgaan’.
Stap 20: Vul bij de naam ‘Klik op mailadres’ in.
Stap 21: Vink ‘Gebeurtenis aan, klik op ‘Doorgaan’ en vul bij de categorie weer ‘Klik op mailadres’ in.
Dat komt er dan zo uit te zien.

Stap 21: Klik op ‘Opslaan’.
En nu? Nu ben je echt klaar en kan je de conversies ook terugzien in Analytics.