Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen.

En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website.

Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Voordat we beginnen

Voordat je het klikken op de e-mailadressen kan meten, moet je Google Analytics hebben geïnstalleerd via Google Tag Manager. Hoe je dat doet ga ik je nu niet uitleggen, want daar heb ik al een blog over geschreven:

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

Stap 1 is dan ook het lezen van dat artikel en uitvoeren wat ik daar uitleg. En nee, die stap mag je niet overslaan. Dus je mag niet verder voordat je bovenstaand artikel hebt gelezen.

Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de tag

Nu gaan we met het echte werk beginnen. Je dient in te loggen in Google Tag Manager, zodat je onderstaand scherm te zien krijgt.

google tag manager overzicht

Stap 2: Klik in het overzicht op ‘Nieuwe tag’. Dit is het blokje dat linksboven staat.

Stap 3: Vervang ‘Naamloze tag’ linksboven door bijvoorbeeld ‘Klik op mailadres’. Dit moet je noteren en onthouden. Dit hebben we later nodig.

tag instellen

Stap 4: Klik op het bovenste vak met daarin het woord ‘Tagconfiguratie’.

Stap 5: Klik rechts uit het rijtje ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Stap 6: Vul de volgende informatie in:

  • Trackingtype moet ‘Gebeurtenis’ worden
  • Bij categorie komt ‘Klik op mailadres’ te staan
  • Bij actie komt {{Click URL}} te staan
  • Bij Label komt {{Page Path}} te staan
  • Waarde kan je leeg laten
  • Niet-interactietreffer mag je op ‘Onwaar’ laten staan
  • En selecteer bij Google Analytics-instellingen het juiste Analytics account.

Mocht dit je iets te snel gaan, dan heb ik een screenshot hieronder voor je hoe het eruit moet komen te zien. Kopieer precies wat er staat.

klikken op mailadres meetbaar maken gtm

Klikken op het e-mailadres meetbaar maken: de trigger

Als je bovenste correct hebt uitgevoerd, dan kunnen we de trigger toevoegen.

Stap 7: Klik op het witte veld waar het woord ‘Triggers’ staat.

Stap 8: Klik rechtsboven op het blauwe plusje (+).

Stap 9: Vervang ‘Naamloze trigger’ linksboven door ‘Klik op mailadres’.

Stap 10: Klik op het witte veld met daarin het woord ‘Triggerconfiguratie’.

triggerconfiguratie

Stap 11: Klik rechts op ‘Alleen links’.

Stap 12: Vul de volgende informatie in:

  • Vink wachten op tags aan
  • Vink validatie controleren aan
  • Vul bij de voorwaarden ‘Page Path’, ‘komt overeen met RegEx’ en .* in (ja, een punt en dan een asterix)
  • Klikt vervolgens op ‘Sommige klikken op links’
  • Stel de laatste voorwaarden als volgt in: ‘Click URL’, ‘bevat’ en ‘mailto:’ (ja, met dubbele punt op het eind)

Als ook dat te snel voor je is gegaan, heb ik hier een screenshot voor je waar het allemaal weer perfect staat.

trigger klikken op emailadres google tag manager

Stap 13: Klik rechtsboven vervolgens op opslaan en klik nog een keer op opslaan.

De Tag en Trigger live plaatsen en testen

Je hebt inmiddels alles goed ingesteld. Heel goed! Om ervoor te zorgen dat het allemaal echt werkt, moet je de container van Tag Manager nog verzenden.

Dit kan je doen door rechtsboven op ‘Verzenden’ te klikken, dan op ‘Publiceren’ en dan op ‘Doorgaan’.

Nu is het live en is het tijd om te testen of je het goed hebt gedaan. Dit gaan we doen middels de voorbeeldmodus. De voorbeeldknop vind je direct naast de verzendknop.

Hier dien je op te klikken en dan zie je als het goed is een oranje balk in beeld. Als je de oranje balk in beeld ziet, dan kan je naar je website.

Als je naar je website bent gegaan, dan zie je als het goed is een balk van Tag Manager over je website heen.

Nu is het aan jou om een mailadres op je website te zoeken en daarop te klikken. Als je het dan goed hebt gedaan, dan hoort de volgende afbeelding te verspringen naar ‘Tags Fired On This Page’.

Dat betekent dat de tag is door de trigger is ‘afgevuurd’ en dat je het dus goed hebt gedaan

Belangrijk: Elke keer als je je website nu opent blijf je de voorbeeldmodus zien, die moet je dus eerst sluiten in Tag Manager door op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ te klikken. Dit vind je direct onder de oranje balk.

De gebeurtenis als conversie meten binnen Google Analytics

Helaas, je bent er nog niet helemaal.

Momenteel wordt het klikken op het e-mailadres gezien als een gebeurtenis, maar we willen het natuurlijk meten als conversie.

Om ‘m te meten als conversie, dien je de volgende stappen te doorlopen:

Stap 14: Ga naar Google Analytics.

Stap 15: Selecteer de property binnen het account waar je de conversie wilt toevoegen.

Stap 16: Klik linksonder op ‘Beheerder‘.

Stap 17: Klik rechts op ‘Doelen’.

google analytics doelen

Stap 18: Klik op de rode knop met ‘Nieuw Doel’.

Stap 19: Klik op ‘Aangepast’ en dan op ‘Doorgaan’.

Stap 20: Vul bij de naam ‘Klik op mailadres’ in.

Stap 21: Vink ‘Gebeurtenis aan, klik op ‘Doorgaan’ en vul bij de categorie weer ‘Klik op mailadres’ in.

Dat komt er dan zo uit te zien.

gebeurtenis doel klik op mailadres

Stap 21: Klik op ‘Opslaan’.

En nu? Nu ben je echt klaar en kan je de conversies ook terugzien in Analytics.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]