Referrer
Een referrer is een persoon die iemand anders doorverwijst naar een ander persoon of medium. Deze doorverwijzing kan plaatsvinden om iemand te attenderen op een autoriteit op een specifiek gebied. Er zijn diverse voorbeelden van deze constructie te benoemen. De samenleving wordt immers gevormd door een keten van personen die met elkaar in verbinding staan. In dit kader kunnen we het attenderen op een referentie bij een sollicitatiegesprek benoemen als voorbeeld of een huisarts die een patiënt doorverwijst naar een medisch specialist. Wanneer iemand een actie uitvoert om een andere persoon in contact te brengen met een vakkundige op een specifiek gebied, spreken we van een referent.
Ook in online omgevingen zijn er diverse voorbeelden te benoemen van verwijzingen. Hierbij kan gedacht worden aan het plaatsen van links op een webpagina naar websites die worden gezien als autoriteit op een specifiek gebied. Ook bij een affiliate marketing constructie is er sprake van een verwijzing. In dat geval krijgt de affiliate een commissie uitgekeerd wanneer er een transactie tot stand komt als gevolg van een doorverwijzing. Tot slot kennen we de HTTP referrer. In deze link staat de herkomst van de bezoeker vermeld om te bepalen wat de laatst bezochte webpagina van de bezoeker is geweest. Deze informatie kan van pas komen bij het analyseren van het statistische dataverkeer en voor commerciële doelstellingen. De term HTTP referrer lijkt verkeerd geschreven (de ontbrekende letter “R”) maar het betreft hier een fout dat in 1996 is gemaakt en is blijven hangen.