Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
Het woord audit betekent controleren, nakijken of nagaan. En met een SEO-audit doe je dus een soort APK van je organische vindbaarheid.
Het wordt ook wel een SEO analyse genoemd.
Zie het dus als een soort diagnose van je website / online aanwezigheid met als doel om beter vindbaar te worden. De meningen over de inhoud van een SEO audit zijn verdeeld, maar in mijn optiek horen de volgende onderdelen er zeker in:
Een SEO-audit is belangrijk omdat je wilt weten wat er beter kan aan de huidige situatie. Want natuurlijk kan je nog meer content gaan schrijven en nog meer gaan gastbloggen, maar als de laadtijd van je website 10 seconden is en je website 500 backlinks uit China heeft, dan ga je dus nooit goed scoren.
Inmiddels zijn er honderden SEO-tools op de markt en zijn er natuurlijk genoeg alternatieven van de tools die ik zo gaan noemen. Maar dit zijn de tools die ik heb gebruikt om de SEO website audit uit te voeren.
Voel je vrij om een ander programma te gebruiken, omdat je die toevallig al hebt aangeschaft of fijner vindt werken.
Het eerste wat ik altijd doe wanneer ik start met een SEO traject is de website van de klant door SEO Site Check Up halen. SEO Site Check Up controleert je website op de volgende punten:
Zoals je eigenlijk misschien al ziet, is SEO Site Check Up een soort SEO audit op zich. Het valideert de website op veel van de eerder genoemde punten.
Ik begin altijd met SEO Site Check Up om de grootste SEO problemen meteen te achterhalen. Zoals het ontbreken van een SSL certificaat, canonicalization problemen of andere verbeterpunten die het liefst vandaag nog opgepakt moeten worden.
Nu we de eerste meest urgente verbeterpunten in kaart hebben, gaan we door naar een andere belangrijke stap: het crawlen van je website met Google Search Console en SEMrush.
Google Search Console is een tool van Google waarmee je controle en mogelijkheden krijgt over je eigen indexatie in Google. Mocht je nog geen Google Search Console hebben, dan adviseer ik je die nu meteen aan te maken:
Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen
Wanneer je in Search Console klikt op ‘Dekking’ krijg je vervolgens alle problemen binnen je website te zien. Denk aan 404’s, pagina’s die op noindex staan of pagina’s die worden geblokkeerd door je robots.txt.
Naast Google Search Console, gebruik ik ook altijd de Site Audit functie van SEMrush om de website te analyseren en te crawlen.
SEMrush kijkt namelijk ook naar kleine verbeterpunten en ontbrekende elementen. Dat is iets wat Google Search Console niet doet.
Als het goed is hoef ik je niet uit te leggen dat het zoekwoord waarop je wilt scoren gebruikt moet worden in de tekst, in de URL en bijvoorbeeld de meta omschrijving.
Die ‘dingen’ waar je zoekwoord in moet komen staan, dan zijn de On Page SEO elementen. Oftewel de elementen waar je binnen de pagina invloed op hebt. Mocht je ze niet weten. Dit zijn ze:
Het controleren van de On Page SEO elementen kan je natuurlijk handmatig doen (wat veel te veel werk is), maar kan je ook met handige SEO tools doen.
Ook daar gebruik ik SEMrush voor. Die heeft namelijk een handige tool genaamd de On Page SEO Checker. Die vertelt je dan heel gemakkelijk wat de On Page verbeterpunten zijn op het gebied van:
Tooltip: een tool die ik ook ontzettend fijn vind om te gebruiken is Screaming Frog. Hiermee kan je ook gemakkelijk alle URL’s binnen je website achterhalen, On Page Elementen bepalen en nog veel meer.
Dat de laadtijd van je website een ranking factor is, is al lang bekend. En dat een lange laadtijd verschrikkelijk vervelend is en ervoor zorgt dat mensen afhaken is nog veel langer bekend.
Voor het analyseren van je de snelheid adviseer ik je gebruik te maken van twee tools:
Beide tools zijn uniek op hun eigen manier en werken compleet anders. Ik ben erg fan van GT Metrix, omdat die concreet aangeeft wat je moet doen.
Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van afbeeldingen, het inschakelen van caching of het gebruik maken van minification of door bepaalde functionaliteiten uit te zetten.
Het ligt er volledig aan welke branche of niche jouw onderneming zit, maar het kan zo zijn dat 90% van je bezoekers je website bezoekt via mobiel. En sinds 1 juli 2019 indexeert Google ook mobile-first.
Het eerste wat je kan doen om te testen of je website mobiel vriendelijk is, is door hem simpelweg zelf te testen op verschillende apparaten. Klik eens door de website heen, kijk of alles werkt en of alles duidelijk.
Als je geslaagd bent met die test, dan kan je de Mobielvriendelijke test van Google gebruiken om te bepalen of ook Google vindt dat je website mobiel vriendelijk is.
Nu we een aantal van de SEO beginselen hebben gehad, is het tijd om de wat moeilijkere materie aan te pakken. En we beginnen met de structuur van je website.
De structuur van een website is om meerdere redenen belangrijk:
Om het uit te leggen, heb ik twee afbeeldingen voor je. Eén van hoe het wel moet:
En één van hoe het niet moet:
Het grootste verschil? Er zit een logisch gelaagde structuur in de eerste afbeelding. De tweede afbeelding is een ‘rommeltje’.
De structuur is nog veel belangrijker bij webshops dan bij websites. Dat heeft ermee te maken omdat je daar doorgaans te maken krijgt met veel meer categorieën en je Google en bezoekers zo goed mogelijk wilt helpen om die te vinden.
En we gaan meteen door met de volgende stap.
Structured data is het markeren van een stukje content om deze voor Google begrijpelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan reviews, producten of recepten.
Als we het hebben over structured data, dan zijn er eigenlijk twee dingen belangrijk:
Beide vragen kan je beantwoorden met de Google Structured Data test.
Die verteld je dan precies welke structured data er wordt gebruikt, wat er momentele goed gaat en wat er momenteel niet goed gaat.
Zo. De SEO technische zaken hebben we gehad. Nu is het hoog tijd om te kijken welke pagina’s goed scoren en welke niet.
Dit gaat we doen door te bekijken welke pagina’s in Google Analytics veel organisch bezoekers hebben gehad.
Ga allereerst naar de website van Google Analytics en log in op het juiste account.
Klik vervolgens links op ‘Acquisitie’, dan op ‘Alle verkeer’ en dan op ‘Kanalen’.
Klik dan op ‘organic search’ en klik net boven de tabel op ‘bestemmingspagina’.
En voilà, je krijgt een lijst met de pagina’s die de meest organische bezoekers hebben gehad
Mocht je willen weten welke pagina’s de minst organische bezoekers hebben gehad? Klik dan ‘Gebruikers’. Dan wordt de volgorde van de lijst omgedraaid.
Vervolgens kan je een stukje verder in de tabel ook meteen analyseren hoe goed het verkeer is op die pagina. Zie je bijvoorbeeld een bouncepercentage staan van 100%? Dan kan dat betekenen dat de mensen niet vinden wat ze zoeken.
Het is helaas nog steeds zo, maar backlinks zijn een van de belangrijkste rankingfactor binnen Google. Backlinks kunnen je website maken of breken.
Voor het uitvoeren van een backlink analysere, gebruik ik vooral Ahrefs en SEMrush.
Tijdens de backlink analyse kijk ik vooral naar:
Ahrefs heeft de grootste database en toont de meeste informatie. Daarom gebruik ik vooral Ahrefs.
Mocht ik heel erg de diepte in willen gaan en een linkprofiel dieper en beter willen analyseren, dan gebruik ik vooral SEMrush.
SEMrush toont net wat meer handige informatie en grafieken om inzichtelijk te maken hoe goed of slecht je het doet. Het is volledig afhankelijk van wat ik wil weten of wat ik wil doen om te bepalen welke tool ik gebruik.
Om hoger te scoren in Google moet je één ding vooral doen: je concurrenten verslaan. Het is dus ontzettend belangrijk om in de gaten houden wat je concurrent doet.
Welke content hebben ze? Welke backlinks hebben ze? Hoe snel is hun website?
Dat zijn allemaal zaken die je gemakkelijk kan achterhalen. Ik heb namelijk net uitgelegd hoe je dat met je eigen site kan doen. Nu kan je dat dus ook met hun website doen.
Als ik de concurrentie op het gebied van content ga analyseren, dan kijk ik naar een drietal onderdelen:
Het antwoord op al deze drie vragen, geeft Ahrefs mij.
Ahrefs werkt ontzettend simpel. Allereerst moet je het domein van je concurrent invullen op enter drukken.
Klik vervolgens links in het rijtje op ‘Organische zoektermen’ en je krijgt een lijst te zien met alle zoekwoorden waar je concurrent op gevonden wordt. Je kan vervolgens selecteren op land, positie, volume, moeilijkheidsgraad en nog veel meer.
Het achterhalen van de best scorende content van concurrenten is net zo makkelijk als het bepalen van de organische zoektermen.
Klik in het linkerrijtje binnen Ahrefs niet op ‘organische zoektermen’ maar op ‘toppagina’s en je ziet de best scorende content van het door jou ingevulde domein.
Ook dit kan je gemakkelijk met Ahrefs achterhalen. Klik links in het rijtje op ‘content gap’. Vul vervolgens de URL van je concurrent en onderaan jouw domein.
Kies dan ook of je alleen zoekwoorden wilt zien die in de top 10 staan (of ook daarbuiten) en klik dan op ‘Toon zoektermen’.
Zo. In extreem korte tijd heb je een analyse gedaan van je website. Wat ik je adviseer om te doen is het bijhouden van je zoekwoorden. Ook dit kan je doen met SEMrush.
Waarom ik je dat adviseer? Dan houd je een vinger aan de pols en weet je wanneer je zakt of stijgt in Google. Je kan dan snel analyseren en bijsturen waar nodig.
De vervolgstap is dat je aan de slag gaat met de verbeterpunten binnen je website. Let op, de kans is groot dat je hierbij hulp nodig gaat hebben.
Maar mocht je het toch zelf willen proberen en ergens vragen over hebben? Dan is de kans groot dat ik daar een blog over heb geschreven. Mocht ook dat je niet helpen, neem dan gerust even contact met mij op.
Succes!
Dit artikel is geschreven op 15 februari 2020 en geüpdatet op 27 juli 2023.
Een SEO audit is een soort check waarbij je nagaat hoe het gesteld is met de zoekmachine optimalisatie van je website. Met andere woorden, je gaat na hoe het momenteel is met de vindbaarheid van je website in Google en op welke punten je je zou kunnen verbeteren om hogere rankings te behalen.
Bij het doen van een SEO audit kun je een checklist volgen om ervoor te zorgen dat je niks mist. Je kan twisten over wat er allemaal op die checklist moet staan. Wij raden je in ieder geval altijd aan de techniek, content en off-page SEO (linkbuilding) te checken en om ook een concurrentie- en zoekwoordanalyse mee te nemen!
Er zijn een heleboel SEO tools waarmee je een audit uit kan voeren! Denk aan SEMRush, Ahrefs, Moz of SERanking. Maar onderschat ook de kracht van gratis tools als Screaming Frog, GT Metrix, PageSpeed Insights Google Search Console, Google Analytics en de structured data testing tool niet. Gebruik vooral wat je fijn vindt … of maak een mix!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.