Tone of voice
Ook wel: ToV
De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Dus letterlijk de stem van de organisatie. Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar en is medebepalend voor het imago. Het zorgt ervoor dat het publiek en bestaande relaties steeds worden aangesproken op dezelfde wijze, die aansluit bij de identiteit die het bedrijf wil uitstralen.
Soorten tone of voice
Een tone of voice kan formeel zijn of juist informeel, serieus of juist luchtig, direct of indirect, commercieel of informatief, technisch of juist toegankelijk. Deze tone of voice wordt idealiter consequent toegepast in alle uitingen, zoals brochures, de website, reclamespots, mailings, e-mails en overige correspondentie.
Het bepalen van de juiste tone of voice
Het bepalen van de juiste tone of voice begint met het goed begrijpen van de identiteit van het bedrijf en de verwachtingen van de doelgroep. Een bedrijf moet zich afvragen welke waarden en kernboodschappen het wil overbrengen, en hoe deze het beste gecommuniceerd kunnen worden. De tone of voice moet de emoties en reacties van de doelgroep aanspreken en hen aanzetten tot de gewenste actie. Het is belangrijk dat de tone of voice zowel authentiek is als effectief, en dat deze in lijn is met de identiteit van het bedrijf.
Consequent gebruik van de tone of voice
Het bepalen en consequent gebruiken van dezelfde tone of voice gaat verder dan alleen de keuze of een bedrijf klanten tutoyeert. Soms leggen organisaties hun tone of voice vast in de vorm van een persona, een denkbeeldig persoon dat modelstaat voor de identiteit van het bedrijf, met inbegrip van diens waarden en eigenschappen die leidend zijn voor alle communicatievormen. Dit maakt het niet alleen makkelijker om de eigen medewerkers hiervan bewust te maken en te houden. Het vereenvoudigt ook het briefen van externe partijen voor specifieke opdrachten, zoals een reclamebureau of copywriter.