Tone of voice
Ook wel: ToV
De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Dus letterlijk de stem van de organisatie. Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar en is medebepalend voor het imago. Het zorgt ervoor dat het publiek en bestaande relaties steeds worden aangesproken op dezelfde wijze, die aansluit bij de identiteit die het bedrijf wil uitstralen.
Een tone of voice kan formeel zijn of juist informeel, serieus of juist luchtig, direct of indirect, commercieel of informatief, technisch of juist toegankelijk. Deze tone of voice wordt idealiter consequent toegepast in alle uitingen, zoals brochures, de website, reclamespots, mailings, e-mails en overige correspondentie.
Passende en consequente toon
De toon wordt niet alleen bepaald door de achterliggende organisatie. Als het goed is stemt een bedrijf de stijl van alle externe communicatie af op de doelgroep die men wil bereiken en activeren.
Het bepalen en consequent gebruiken van dezelfde tone of voice gaat verder dan alleen de keuze of een bedrijf klanten tutoyeert. Soms leggen organisaties hun tone of voice vast in de vorm van een persona, een denkbeeldig persoon dat modelstaat voor de identiteit van het bedrijf, met inbegrip van diens waarden en eigenschappen die leidend zijn voor alle communicatievormen. Dit maakt het niet alleen makkelijker om de eigen medewerkers hiervan bewust te maken en te houden. Het vereenvoudigt ook het briefen van externe partijen voor specifieke opdrachten, zoals een reclamebureau of copywriter.